• Kavat

Allergitråden

Oj, vad snabba de verkar vara på Goodstore. La en beställning för ett par timmar sedan och det var redan packat! Hoppas det hinner fram under veckan så vi får lite kul godis till sonens kalas. Hehe, beställde i stort sett bara godis, kex och annat gott. Jo, tipsar även om pannkaksmixen, de blev jätte bra pannkakor!
    www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=168

• Kavat
    em84 skrev 2010-05-15 15:09:46 följande:
    Ja, jag tyckte det lite konstigt faktiskt, det var en ny läkare som jag inte har träffat. Men tycker att en del säger väldigt olika må jag säga. Du om någon borde ju veta hur det är, så jag litar på dig såklart Men jag upplever att en del läkare tycker att man nästan letar fel och förlöjligar en ibland, när man frågar om någonting. Men vi har ändå fått otroligt bra hjälp angående mjölk och äggallergin, tack och lov! Ja, vi börjar nog med Neocaten, sen får vi se hur allt visar sig. Vi kanske får träffa en av våra vanliga läkare nästa gång. Det spelar stor roll vem man träffar tycker jag. Tack för din hjälp! Det kanske inte ens är gluten eller vete som gör att magen krånglar, kan ju vara Nutran. Är det samma hantering som Nutra förresten? Hon är ju 7,5 månad nu och inte behöver man väl koka vattnet med Neaocaten? Det är som vanligt va?
    Ja, vi var hos BVC-tant, BVC-läkare som tyckte min son var frisk, kunde inte vara allergisk, nej inte alls... Så han var 6 månader innan vi sökte oss vidare på egen hand. Träffade två barnläkare som sen sa att min son var frisk och inte hade fler allergier än mjölk, ägg och soja och i stort sett idiotförklarade mig som en hispig mamma. Det var i alla fall så jag kände mig. Och han sa "NEJ, din son har inte vete eller havreallergi."
    Men han hade fel.

Sen kan och vet jag inte alls allt. Men trots allt så är jag ju själv glutenintolerant och båda barnen är allergiska mot diverse saker bla. vete. Men kunskapen man får får man tyvärr inte av vården direkt, utan mycket har man hittat här, genom duktiga allergikunniga kompisar, på andra forum osv. Tyvärr så lär man ju sig bäst genom sig själv, för då har man inget val än att ta in kunskapen, om man ska lyckas må bra.

Så som förälder måste man gå på sin egen instinkt och stå på sig. Visst kan man ha fel och visst är man inte ofelbar, men man måste försöka få sitt barn att må bra. Barnet lider ju inte av att den inte får äta t.ex vete i några månader om man nu tar bort i "onödan". Det är ju mest vi föräldrar som nojar oss för att det är mycket jobb. Men om det nu visar sig vara t.ex veteallergi så är det ju så skönt att se dem må bra sen.

I och med att hon är så liten så skulle jag ju mer tro på veteallergi än glutenintolerans, men du får väl se hur hon mår nu på sin "nya diet". Ta det försiktigt!

Neocate och Nutra görs på samma sätt. Det står väl alltid numera att vattnet ska kokas, men kommunalt vatten i Sverige ska ju vara ok.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-15 17:44:54 följande:
    Jo då nu mår han finfint. Magen är normalstor, sover 12-13 timmar per natt, har "bra" humör (hans hemska humör efter sin mor får vi nog tyvärr stå ut med )...nu VILL han t o m åka vagn!! Han vill inte sova i sängen på dagen längre utan föredrar vagnen!!! Det trodde vi aldrig! Går fint att åka bil med honom. Kinderna är fina om han inte utsätts för förmycket vatten, värme eller blåst (då blir de MYCKET rödare än de borde men det försvinner efter någon timme) men det där röda som sitter i hela tiden är borta! Så det kan inte bli bättre! Jag känner mig väldigt säker på vete nu, frågan är bara om det även är de andra sädesslagen. Får se vad dietisten säger om hur vi ska gå till väga. Vi ska höras av om 2 veckor. Jag VET att han är så känslig mot vete för de enda gångerna han blivit dålig under denna tid han varit utan vete... 2 månader... är när han 1. fått i sig godis med glukossirap och 2. en bit "vanlig" macka. Kan ju inte vara nåt annat. Nja jag vet inte om läkaren tror oss. Har inte träffat honom sedan han sa att vete var ett alternativ gällande en ev allergi (sen tog vi ju bort vete). Dietisten tror oss gällande veteallergin men hon tror inte att han är så känslig som vi tror han är!
    Skönt att han är så mycket bättre.

Angående glukossirap av vete så är vi ju flertalet här i tråden som inte kan använda oss av det. Inte ens jag som "bara" är glutenintolerant och enligt EUs bestämmelser inte ska kunna reagera! Sonen fick ju som sagt en jätte reaktion av ett någon matsked jordgubbssylt med glukossirap av vete.
    Så lita på dig själv och inte dietisten i just det fallet!
    Egentligen kanske just det inte spelar någon roll heller. Tror hon inte på dig om det, men tror på veteallergin, så kanske det får får räcka. Du VET ju.

Det kommer säkert att bli fler tillfällen till provocering med det framöver dessutom eftersom det finns lite här och var tyvärr. Men det spelar ingen roll i val av produkter från apotek osv, för i "renare" mat finns det inte. Bara i saft, sylt och färdiga varor i affären, godis, glass osv och det får man ju inte på livsmedelshänvisning ändå.

Och först nyligen har jag kommit på varför sonen reagerade så på Piggelin som att det var vete. Det är ju guar i också, så jag har trott att det bara var det tidigare. Så ibland kommer verkligheten ikapp.

Jag har problem att hitta glass utan t.ex. Än så länge vet jag att sojaglass (vanilj och jordgubbsglass i små förpackningar är de enda utan någon fort av glukossirap.) och isglassen. Så vi köpte glassmaskin förra året!
  • Kavat

Isglass att köpa: www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b99066p1081869.html

Glasstårta, eller bara glass, läst längst ner angående chokladglassen!

Har samma bas till all "vanlig" glass. Har testat med smält Gränna polkagris colasmak i som också blev gott! Som för övrigt mina barn tål! De är dock inte superkänsliga för mjölk, men hon som sålde var lite osäker angående det, men vete eller ägg är det inte i!

Lättaste glassen här hemma är att bara mixa lite övermogen banan med frysta hallon. Kan använda andra frysta bär och mango t.ex. Äts direkt, alternativt fryses i och tinas lite. Man kan ha florsocker i t.ex, men jag tycker inte att det behövs om man har något övermogen banan.

Sorbé: utanallt.blogspot.com/2010/05/snabb-tropisk-sorbet.html

Sen måste jag återigen slå ett slag för denna helt underbara kladdkaka av Miralicia!!! Jätte god till glass dessutom. utanallt.blogspot.com/2009/08/kladdkaka.html

EL I, tål han guar så bör Sias hallonsorbé funka också kom jag på. Den kan jag äta vill jag minnas. Kanske finns andra sorbéer från dem också.

Oatleys havreglass har glukossirap av majs i, men det funkar ju inte nu när ni kör utan havre heller.

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-05-15 20:02:40 följande:
    Rabarber, vet ni om det räknas till hög eller låg allergent? Har kokat lite rabarberkräm och funderar på om dottern ska få smaka...
    Båda mina tål det utan problem och dottern reagerar ju på det mesta i fruktväg.. Men om det egentligen är allergent vet jag inte.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-05-15 18:34:51 följande:
    Nä egentligen spelar det ju ingen roll om hon tror mig på hur känslig han är förutom det här då att jag INTE vill provocera om 2-3 veckor just för jag HAR Ju provocerat om än omedvetet...men hon trodde ju inte riktigt på det eftersom han inte "kan" vara så känslig, ja du förstår Jag hoppas dock att jag kan tala henne till rätta Hon verkade väldigt bra trots allt och hon fick verkligen stor förståelse när jag visade bilderna på magen före och efter. Det kändes verkligen som om hon fick en aha upplevelse då. vad tror ni föresten  om sonen, att han kan äta dextros/druvsocker med tanke på hans känslighet? Har inte hittat någon glass som är utan detta som han kan äta! Nu är ju snart dagis slut men måste ha med glass till dagis. Hade ju med piggelin men det är ju ingen höjdare för honom att äta!
    Angående dextros och druvsocker. Sonen äter isglassen från Diplom-is/Triumf med dextros. Men nu när du säger det så reagerar han ibland, som vi inte har lyckats lista ut varför. Har inte tänkt på den som potensiell orsak. Hum, men såg nu att det var dextros i. Men Miralicia kan äta vill jag minnas och hon är jätte känslig mot vete/glukossirap!?

Jag har ju märkt att sonen reagerat ibland, men är inte klart med varför. Jag misstänker ju druvsocker i Pärssons skinka och Felix potatisplättar, men inte säker och har inte testat igen. Både jag och sonen fick klåda... Men allt med glukossirap i har jag reagerat på tidigare, som t.ex en After Eight, kan inte vara så mycket glukossirap i tycker jag, men jag TROR i alla fall att det är mindre i druvsocker än glukossirap. Men som sagt, väldigt osäker just nu i och med att vi inte riktigt vet. {#lang_emotions_undecided}

Dock bör ju dessa funka att ha till t.ex dagis: "Coop Magi" isglasspinnar med hallon- resp päronsmak.
    Inga baljväxttillsatser och inte heller någon glukossirap vilket ju brukar vara de största problemen när det handlar om isglassar. 24-pack som de på vårt Coop Forum tog 32-33:- för.

Innehållsförteckningen:
    Vatten, socker, röd saftkoncentrat (vatten, vindruvskoncentrat, fläderbärskoncentrat, surhetsreglerande medel (E330), aromer, hallonjuice), grön saftkoncentrat (päronjuice, surhetsreglerande medel (E 330), vatten, aromer), röd färgblandning (vatten, färgämne (E163), surhetsreglerande medel (E260), konserveringsmedel (E211), stabiliseringsmedel (E440), surhetsreglerande medel (E330), färgämne (E141).
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-05-15 19:52:23 följande:
    Har en fundering här: Om man tål en sojasläkting ex fruktkärnmjöl, tål man då per automatik alla sojasläktingar? Eller måste vi prova oss fram en och en? Dottern är verkligen EXTREMT känslig mot soja! Var nyss i USA (varför måste de ha sojaolja i allt bröd/kex/kakor för???) I alla fall så fick hon en hamburgare (hade tydligt sagt till dem att vi INTE ville ha brödet, eftersom det innehåller sojaolja, de höll på att tjata emot, typ men vill ni inte ha med brödet ändå?? Nej nej och åter nej.)  Fick all mat i en påse, då vi tog med oss därifrån, när vi sen öppnar påsen så ligger den jäkla hamburgaren iallafall i ett bröd, dock utan övriga ingredienser, som senap, gurka, lök o ketchup som jag kontrollerat att hon tål!!!??? vilka puckon alltså. I vilket fall så reagerade hon efter hon ätit BARA hamburgaren! röda utslag i ansiktet och sen vrålkass i magen. Kanske kan ha varit nåt annat på hamburgaren vad vet jag, men hon är inte SÅ känslig mot nåt annat som vi testat iaf.
    Nje, säger jag. Man måste nog prova sig fram. Det är ju vissa som tål ärtor utan problem men däremot funkar inte linser, båda är ju baljväxter.
    Sen är just fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl och de andra finfördelade i form av mjöl och det går lättare in i tarmen och gör skada, så det verkar vanligare att reagera på dem än t.ex ärtor. Så för att vara säker får man nog prova.

Lupinmjöl har jag också sett i glutenfria skorpor bl.a och det är ju också sojasläkting, men det var rätt sent på innehållsförteckningen om jag minns rätt och då kanske risken är mindre att man reagerar även av den orsaken. Alltså mindre mängd och mindre vanlig. Men det här är egentligen bara gissning från mig.

Sen när det gäller isglass, Sinlac gröt mm, så har de så stor del av guar, fruktkärnmjöl osv så då blir det ju även en stor mängd man får i sig.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-15 20:24:45 följande:
    Hittade föresten en styck-glass som är utan allt - mjölk, ägg, soja, glukossirap, sojasläktingar etc -om man tål jordgubb och apelsin: Triumf Cars Finns även i 8-pack Innehållsförteckning: Vatten, socker, ananaskoncentrat 2,5% [ananas- och apelsinjuice, surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga aromer, naturliga färgämnen (citron-, svartmorots- och färgtistelkoncentrat)], jordgubbskoncentrat 2,5% [jordgubbsjuice, naturlig arom], druvsocker, stabiliseringsmedel (pektin), surhetsreglerande medel (citronsyra), naturliga färgämnen (morots-, rödbets- och pumpakoncentrat)..
    Lagt till! Tack!

Goodstore hade bara en Bonvita choklad i webshopen idag! Så det blev tyvärr ingen mint, men en massa annat!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-15 22:14:39 följande:
    Oftast kan jag äta hallon-colapinnarna utan problem - i varje fall om man bara tar en pinne, men blir det fler nån dag så kan det hända att jag får klåda ibland, men inte alltid. Så det kan kanske vara samma variation med olika produktionsomgångar - dextros av olika ursprung liknande glukossirap, men jag har inte forskat närmare i det. Dextrosen står ju ganska högt upp i innehållsförteckningen dessutom. Dottern ville ha Hello Kitty-ispinnarna när vi skulle köpa glass härom dagen och det var första gången jag testade dem och det gick bra för mig - trots glukossirap som troligtvis är vete om jag inte minns fel i innehållsförteckningen. Skillnaden mot tex Piggelin är väl att glukossirapen kommer rätt långt ner i innehållsförteckningen hos Hello Kitty-glasssen och som tredje i Piggelin = mindre mängd. I Hello Kitty-glassens innehållsförteckning står den som 5:e ingrediens i vindruvscompound som uppges vara 2%, så en gissning blir att det är kanske runt 0,5% glukossirap i den som mest. (1 Hello Kittypinne = 37g,  så enligt gissningen nån stans runt max 0,18 g glukossirap i varje pinne).
    Ah, då är det säkert de som lilleman blir kass av ibland. Min mamma nöjer ju sig heller inte med att ge en pinne! Har på något sätt kopplat det med att han blivit sämre hos henne, men ändå inte med glassarna. Har inte läst på förpackningen så det var först igår jag såg. Hemma äter vi oftast annan glass så det är ju när han varit hos mamma. Och där får han typ alltid glass och ibland är vi där ett par gånger i veckan.... När vi var hemma nu ett par veckor och var sjuka var han så fin och eksemfri. {#lang_emotions_sunny} Man vill ju att han ska se ut så jämt.
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-05-16 11:23:38 följande:
    Jag har heller inte reflekterat över det innan, men kommer du inte ihåg att vi diskuterade kring det i somras - att jag kände det som att jag inbillade mig att jag ibland tyckte att hag fick klåda om jag åt mer flera nån dag även om det inte var nån glukossirap i. Jag kom i varje fall att tänka på det nu.
    Joo, nu när du säger det. Jag äter ju nästan aldrig själv isglass, om det finns annan. Men hum, mig kliar det ju på ibland, men nu ska jag försöka se om det är glassarna.

Jag blir lite arg för det är helt sjukt att de säger att man inte kan reagera på det. Hur kommer det sig då att det är så många som reagerar på glukossirap, druvsocker, dextros osv. Eller är det bara ett fåtal i hela EU och alla hänger här?
Svar på tråden Allergitråden