• Kavat

Allergitråden

SmillaMilla skrev 2011-07-04 19:44:36 följande:
    Den här länken läste sveas läkare på: www.lio.se/upload/dokroot/Halsoochsjukvard/Va...
    Hm, intressant.  Vet ju att hon har det kroniskt. Men hon spyr inte då eller har några andra tecken på allergi mot födoämnen? Eller att viss mat gör det sämre/bättre?
    Är det bara värme/kyla ni märker av.

Precis som det stod i texten, att viss mat påverkar, men det gäller att hitta vad.

Tänkte nu i jordgubbstider, det är ju mycket histamin i. Påverkar det henne om hon äter?
  • Kavat
    solstraalen skrev 2011-07-05 17:26:57 följande:
    K kavat, nu får han movicol sen en vecka och igår blev magen lös!!!
    Hur går det för er?
  • Kavat
    t0va skrev 2011-07-05 17:55:46 följande:
    Nu har vi provat sinlac i 3 dagar, ingen reaktion än så länge :) 
    Han fick det i julas men blev dålig, fast då var misstanken att någon av mina släktingar som träffade honom gav något han inte tål, troligen mjölk. Men vi slutade med sinlacen då i alla fall för att bara ge "rena" saker så vi skulle se en tydligare reaktion ifall han inte tål något. 

Så skönt när något funkar i alla fall.  
    Skönt om det funkar!   Var bara uppmärksam på om det blir sämre. Ofta påminner ju symptomen om mjölksymptom, men inte alltid.
  • Kavat
    Chabolina skrev 2011-07-08 15:01:33 följande:
    Hej! Jag undrar om Vårdbidrag. Vi har en kille som har mjölk ( har haft anafylaktisk chock), soja, vete, ägg, alla färgade grönsaker, äpplen, päron, stenfrukter mm. Vi smörjer och smörjer:). Han har även cp-skada och är lite sen i utvecklingen. Hur mycket Vårdbidrag har ni för era allergier? Vi hoppas på ett Vårdbidrag.
    Det är få här inne som fått mer än 1/4 för allvarliga allergier, även om det finns de som fått mer, men jag har även hört om de som sökt som inte fått trots att man tycker att de borde fått. Man får ju tyvärr inte för antalet saker man är allergisk emot utan för hur mycket jobb som läggs ner EXTRA för att de är allergiska samt då för merkostnader.
    Däremot så misstänker jag att en cp-skada kan göra att ni får mycket mer. Av någon anledning så slår "sjukdomar" osv högre än allergier, det är min erfarenhet. Men det beror väl också på hur mycket den påverkar vardagen.

Smörjer ni och smörjer så undrar jag om det inte är något mer han är allergisk mot. Hur restrektiva är ni med t.ex guarkärnmjöl, fruktkärnmjöl, vetestärkelse, glukossirap osv? Egentligen ska eksemen försvinna när man fått bort det de inte tål ur kosten och miljön. Och då menar jag både mat, kvalster, pollen, tvättmedel ja allt som kan irretera och orsaka eksem. Min mellanson reagerar t.ex på kontakt med vete, havre och ägg. Man kan få eksem luftburet av saker som ägg, fisk, nötter osv. Och om någon bakat och man är i miljön.
     Så om jag var ni så skulle jag leta lite noggrannare och se om ni hittar orsaken och
    Vanlig havre innehåller t.ex upp till  2% vete... Liksom råg och korn gör. Du skrev inget om dem, så jag misstänker att han äter det? Det finns många fallgropar, kan ni ha ni missat någon?
  • Kavat
    Leiben skrev 2011-07-06 08:37:15 följande:
    Förlåt om jag tjatar men i morse råkade han få fel leverpastej och den innehöll mjölk. Inga utslag. Det verkar vara så att min son" klarar av" små mängder utan att set märks. Det gör mig orolig för hur ska man då veta vad det är han inte tål? MAn vill ju ändå inte utsätta honom och både mjöl och havre äter han ju så som beskrivet ovan. Havre i enago och i matlagningne och så bröd minst en gång per dag och inga utslag av det.

Men i mannagrynsgröten på havremjölken gav ju stora röda områden i ansiktet, speciellt där gröten varit fastklibbat. Vet inte om läkaren ens testa spannmål.
    Det bästa sättet att få reda på vad han inte tål är att testa en sak i taget. Alltså bara äta "bekanta" saker och så tillsätta det man vill provocera och se hur/om han reagerar.

Du kan börja till och med börja med att göra en "gröt" av vetemjöl och vatten och kleta lite på kinden en liten stund och se om du får reaktion.
    Vänta tre dagar, ev ökar du upp men vänta (minst) 3 dagar om han får sena reaktioner och så.

Och så gör du likadant med de andra sakerna. Man kan få olika reaktioner av samma sak och mängd vid olika tillfällen och även beroende på mängd, hur man mår i övrigt osv och även av olika kombinationer. T.ex att han inte reagerar på vete vanligtvis men när han har fått i sig mjölk gör han det lättare... Du kommer nog märka framöver hur känslig han är och mot vad, men lättaste sättet att veta är att göra som ovan.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-09 23:16:22 följande:

Cars islgass från triumfglass. Visst borde den funka ?
    Men det är något i den som gör att Bella vaknar och är ledsen på kvällarna.. Testat 3 ggr nu så något måste det vara ??

Druvsocker som jag gissar är från vetemajs?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-07-10 09:41:42 följande:
    Någon som har förslag på gott mjukt bröd utan allt?
    Alexander bara tjatar om smörgås, har tittat runt en massa men hittar inget färdigt och hittar bara krångliga brödrecept.
    Vad är krångligt? Mitt recept på korvbröd tycker jag är lätt och supergott!

Garbos Quinoabröd är det enda jag hittat som är ok till mina två stora. Och Moillas flatbröd.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-07-10 09:46:45 följande:
    Har inte varit inne på evigheter och har inte läst ikapp mig.
    Såg ditt inlägg i farten.

har inte kunnat införa något nytt. Barnen mår inte helt bra ännu. Vet inte vad det beror på men kanske är det havreprovoceringen som fortfarande sitter i? Inget av  barnen bajsar öht om jag inte ger klyx.
    Tänkte testa laktosfria produkter till alexander nästa gång. är rädd att han inte får i sig tillräckligt med näring när han äter så fattigt och när han vägrar ta amandas neocate. Kört fast litegrann känns det som.

Tråkigt att Bella blir så dålig av pollen. Kan hända att hon inte reagerar lika starkt senare när hon är mer i balans? 
    Vad äter han då?

Gissar att ni inte fick tiden till dietisten?
  • Kavat
    The Luckiest skrev 2011-07-10 12:16:45 följande:
    Tänkte om någon har koll på vanlig smörgåsskinka samt bacon om vilka sorter man kan äta om man inte tål, mjölk,soya o diverse sädesslag??

Vissa innehåller väl mjölk? Kan de innehålla något av de andra jag skrev?
    Det är ofta vete i (glukossirap, druvsocker om man inte tål det). Scans är från majs. Så många utav deras skinkor och bacon vet jag funkar.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-10 20:44:54 följande:
    Ja det kan det kanske vara...
    Men jag tror hon ätit druvsocker innan utan att reagera..fast blev osäker nu! Aja, den struntar vi i nu iallafall..

Och bajseriet är sååå bra nu =) Helt ofattbart att lactulosen står på hyllan OANVÄND =)
    Men det verkar som att hon är väldigt känslig mot det mesta. För minsta lilla miss och det blir stopp direkt..

Och denna jävla pollen....
    Gbs filur funkade för min mellan tror jag. Men det står ju att deras glassar kan innehålla spår av mjölk, nötter mm har jag för mig...? Men det är inget fejksocker= vete i den.

Har du provat TRIUMFS isglass Kalas hallon/kola? Jag tror ju även att de funkar. Fast han har haft svårt att somna. Men vet inte om det var den eller tillfällighet, men inga eksem.
Svar på tråden Allergitråden