• Kavat

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-06-28 00:41:02 följande:
    Tack.. det var Oatlys havreglass. Ser inget i innehållsförteckningen som han skulle reagera mot. Med alexander misstänker jag egentligen enbart sädesslag och ägg och när vi plockade bort allt från hans kost har han blivit som en helt annan unge. Han vägrar äta allt annat som är havrebaserat än just havreglassen så havre får gå bort för honom.

kavat: Tack!
    blåsbildning, alltså hon blir röd och får som blåsor innanför blöjan. Främst framtill, ser mycket finare ut baktill.
    Annars tycker jag hon är som vanligt. Har sovit 4 hela nätter här nu och det har aldrig hänt förut.
    Vad jag har förstått så ska väl oatly ha ren havre? Vår förra dietist här i vbg sa det iaf?
    Men är det så så är det kanske givet då. Amanda försöker jag nog lite till med, tycker hon borde blivit mycket sämre ifall hon varit känslig/allergisk mot havre?

tes: tack! ja, det var oatlys havreglass. Hittade ingenting om soja eller släktingar i innehållsförteckningen.
    Oatleys produkter är mätta att de innehåller under tillåtna glutenmängden för en gluteninoterant, men som jag skrev innebär det inte helt fritt från veteprotein eller gluten. Jag reagerar som sagt..

Får hon blåsor av kisset sådär så är det väl ett rätt säkert tecken på att hon inte tål det. Kisset ligger ju emot huden hela tiden i blöjan. Det är typ så patchtest funkar. Min lille får blåsor av fisk bl.a.

Hur går det för er?
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-06-27 18:44:16 följande:
    För egen del har jag tagit bort smör på macka, för det blev lätt för mycket. Men eftersom jag vet att jag inte blir så dålig av någon tsk smör så är jag inte lika nervös när jag går på restaurang. Jag tål också ge-t och fårost. Men att testa bulle på jobbet var att utmana ödet! Jag provocerade i dubbel bemärkelse när jag sa att om det bjuds på möte och inte finns något alternativ måste det vara för att den är mjölkfri

Albin; Tja, det är samma. Ska till läkare nu i veckan och ska komma ihåg att fråga om eksemet och magen. Jag tycker ju inte det är något fel på honom - med det tyckte jag ju inte om S heller förän hon blev riktigt dålig. Jag har ju henne som referens, och jag vet inte när hon började reagera på sädesslag, kanske redan när hon ammade??

Sofie: Sädesslag går bra än så länge. just börjat med råg. Kanske lite för tidigt eftersom vi knappt hunnit testa rå vete. Och hur sjutton märkar man dåligt humör när hon har sånna besvär av gräs??  Idag ringde dagis och undrade vad de skulle göra för att hon var aldeleds svullen under ögonen och kliade sig så hela tiden att hon inte kunde göra något. Inte undra på att humöret är explosivt då! Opatanol ögondroppar tog slut häromdagen och igår glömde jag det när jag var vid apoteket. Har visserligen gett livostin ist men de är nog inte riktigt lika bra. Eller så är det för att halterna är så höga. Dags för bad och lakansbyte, så hoppas jag på regn imorgon så hon får en fin födelsedag Kyss
    Stackars Sofie! Gråter  Hoppas födelsedagen blev bra! {#emotions_dlg.flower}
  • Kavat

Lantani, låt henne krypa massor i gräs och åk upp till akuten och kräv remiss!

• Kavat

Meka, det lät nästan för bra för att vara sant. Nu måste du ju nästa åka så du kan tipsa oss sen!

• Kavat
    mithrandil skrev 2011-06-30 23:08:29 följande:
    Okej. Så dumt. Jag hade precis fått för mig att de bara innehöll ren havre.
    Men hur som haver åker havre bort här ytterligare ett litet tag. Alexander drack typ 2dl med havredryck och har fasan i mig skrikigt större delen av tiden i över 1 dygn. Magen är svullen och han pruttar hela tiden. Först var han hård i magen och sen blev han riktigt rutten, om du ursäktar detaljerna. Prickar i ansiktet har han också fått så något i havreprodukterna reagerar han ju iaf på.

såg idag att jag hade missat tiden hos dietisten. Var helt säker på att vi skulle dit imorn men så var det idag redan. Måste ringa och fråga om man inte kan få en akuttid eller något. nu har vi ju väntat så länge och så missar jag det. Tröttsamt.

Hur har ni det? {#emotions_dlg.flower}
    Äsch då. Trist att glömma. Men har du tid att träffas på måndag om du ändå är "här"?

Här är det inte så bra, men nu är det i alla fall semester. Solig.

Liten är superprickig, men jag fattar verkligen inte varför. Han har heller inte sovit så bra, men han har haft feber tidigare i veckan också... Men det är INTE 3-dagarsfeber-prickar.. Det ser ut ungefär som fisk och mjölkprickarna han har haft tidigare fast de är inte runt halsen, bröstet, utan mer rumpan och benen. Ja, lite överallt men värst runt rumpa och baksida ben. Funderade på om det var kontakt med något, då han satt och badade nakenfis igår i badbalja ute (med sand och gräs i vattnet). Annars så borde det ju inte vara under blöjan, eller bara där kiss/bajs kommit emot. Men det är liksom ingen direkt skillnad på under blöjan och benen...
    Men han har ju inte sovit heller.. Och det är säkraste sättet att se om han fått i sig... Alltså att han inte sover, vill somna, är svårsövd osv... Både dagtid och kvällstid. Annars somnar han lätt och utan protester...

Nytt är vindruvor, men det trodde jag var "säkert". Jag har ätit vindruvor och druckit druvjucie och lite vin utan att han blir prickig så jag har ju tidigare sett samband där med. Att han blir prickig även vid amning alltså.. Och han kan ju tuggat i sig "vad som helst". Jaja, det visar väl sig... *Tar en paus med vindruvorna*
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-07-01 09:59:04 följande:
    Mithrandil : Ja det låter ju som att ni alla skulle må bättre på sädesslagsfritt =) Äter ni fritt från soja, ägg, baljväxter och sådant med ??

Och ja, det känns ju som att hon fått i sig något, har ingen aning om vad dock. Hon är ju rätt känslig och reagerar på väldigt små mängder så det kan lika gärna vara smulor eller liknande..

Så här ser hon ut...

( ignonera minen ;) )

Det är väldigt lite så jag antar att det är glukossirap hon fått i sig. Av vetemjöl eller liknande blir det mycket mer. Iförrgår hade hon även runt ögonen..
    Gav henne lite movicol idag och håller tummarna att det inte blir stopp och vi måste börja om från ruta 1..
    Jag tror inte det där eller magen har med Neocaten att göra. Så var lugn.

Låter faktiskt som att du har "koll". Har hon ätit glukossirap då?

Angående det där med spår av/hyperaktiva barn osv. Vi har köpt hem "kalas-glassarna" igen. Alltså Triumf-glass, som ändrat receptet i år igen och tagit bort guar och allt annat som de stoppade i förra året. Så nu är det enbart dextros i. Vår mellan har inte fått några som helst utslag, känns kanonskönt. MEN han somnar inte. Han är helt otroligt hyperaktiv och är vaken flera timmar längre än vanligt och helt "uppstissad", kan inte sitta still osv.

Så nu har de inte fått igen på några dagar så ska vi se om det sammanfaller nästa gång vi provar. Jag har dock inte hört efter om det faktiskt är vete (/majsveteblandning, men misstänker det för det var det sist) Och är inte heller helt hundra på om det är slump eller inte, så får återkomma.

Ingen annan som testat dem?
  • Kavat
    Suri skrev 2011-06-30 19:59:22 följande:
    En liten orolig fråga till expertisen. Vår 2,5 åring fick en anafylaktisk chock när han ätit bananchips på lösvikt (naturgodis). Det visade sig efter provtagning att han är jätteallergisk mot cashew och pistage som chipsen antagligen hade spår av. Då han fick så kraftig reaktion av "spår av" kan man förmodligen vänta sig en ännu kraftigare reaktion om han äter chashew eller pistage + att kroppen känner igen ämnet snabbare nästa gång. Ska jag be om en sån där penna? Vi åker till Gotland snart och är där i stuga 40 min från Visby. Skall vara där i 3 v. Skall till läkaren på måndag och ville bara få lite råd och höra vad ni tycker. Vad ska man fråga om? Jag är nog lite chockad fortfarande, fattar inte hur dålig han blev... Stackarn.
    Har de fått andnöd av något brukar det inte vara några problem att få någon sorts spruta.

Dock är frågan hur de ställer sig till hans vikt kontra hans besvär. Min 3-åring fick inte någon spruta för då skulle vi få adrelanin och dosera vid varje enskilt tillfälle för pennorna är om de väger mer. MEN han har alltså aldrig fått andnöd då han aldrig fått i sig ägg. Men vi vet att han har en snabb och troligt allvarlig reaktion OM han får i sig då alla tester visar på det.

Jag vet inte om tillvägagångssättet alltid är detsamma men vi har fått höra först aerius/tavegyl, sen betapred och sen adrelanin/ringa 112.
  • Kavat
    trållmor skrev 2011-07-01 15:19:28 följande:
    Jag är ju så sällan här inne, men måste fråga er ändå. Vi har ju varit till barnmottagningen igen, men fick träffa en ny läkare den här gången. Vi åkte dit för Aliina och Neelahs skull. Neelah för gräsallergi och Aliina för pollen. Hon vi fick träffa blev jätteförvånad över att medicinerna vi har för födoämnena inte fungerar för detta problem. Vad får ni för mediciner för gräs- och pollenallergi? Hon sa det inte fanns nåt att förskriva, utan allt fanns receptfritt. Stämmer det? Kommer ju bli ÄNNU dyrare om det är så Hon skrev ut ögondroppar iaf, och så fick vi köpa munlösande receptfritt. Sen har vi ju Aerius, Airomir och Tavegyl på det.
    Har ni saker som inte finns inom högkostnad bör ni ju kunna skriva med det i merkostnad på vårdbidraget förutsatt att läkaren skriver det i intyget - att h*n rekommenderar er det "läkemedlet". Vi får för Locobase Repair.
  • Kavat
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:12:39 följande:
    Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.
    Sojabönor är en baljväxt.
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:16:48 följande:
    Vet inte om jag tål risdryck men man kan ju prova ,men hur är de med quatly havredryck?
    Oatley havredryck kan man reagera på om man är känslig mot vete.

Carlshamns risdryck är spår av sädesslag. Annars använder vi mycket kokosmjölk här hemma istället för grädde.
Svar på tråden Allergitråden