• Kavat

Allergitråden

trållmor skrev 2010-05-13 19:21:18 följande:
    Åhh, vad ni är goa Tyvärr är det ju vanliga, första sorten, Neocate vi har till Neelah... Men jag gråter, igen, för jag kollade mailen nu och dietisten hade mailat mig och läkaren hade sagt nej till att skriva ut på livsmedelshänvisning till Timon Jag mailade tillbaka och talade om precis vad jag tyckte, och det blev inte nådigt, men det lär väl ändå inte hända någonting.... så vi kämpar väl på när vi kommer upp istället... så mycket för att få en nedförsbacke någon gång...
    VA!!?!? {#lang_emotions_demon} Av vilken anledning då?
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-05-13 19:25:36 följande:
    Säg det... Jag har ingen aning!!!
    Du kan väl svara på inbox eller ringa? KRAM!
  • Kavat
    mummy40 skrev 2010-05-14 13:15:56 följande:
    Här är jag igen.....lätt chockad går jag runt här nu och bara väntar tills tisdag då jag ska skrapas på Östra. Förra fredagen fick jag tabletter för att få ut allt hemma, vilket jag också trodde jag fick, men vid Vul i onsdags hade inget hänt, och dessutom: nu såg läkaren TVÅ embryon som hänger ihop!!!hur han kan ha missat detta innan är en gåta... Allt känns helt galet...
    Nej, men hur har det gått till att de missat ett foster!? Och vänta så länge... {#lang_emotions_heart} Kram!!!
  • Kavat

Någon vars barns underlägg svullnar kraftigt och blir röd. 3:e gången det händer här på dottern och jag har ingen aning om vad det är för det har kommit efter dagislunch 2 av gångerna. 1:a gången skrev jag aldrig upp så den gången är jag osäker om vad hon ätit innan. Men känns så lurigt när hon svullnar så och blir illröd och svider säger hon t.ex om hon äter ketschup efteråt. Men det är inte ketschup eller tomat som orsakar det för det får hon dagligen hemma och våran (egen) ketschup på dagis.

Gemensamma nämnaren vad hon fick till lunch 2 gånger är kyckling. Ena gången pasta andra ris. Sås var det nog av något slag båda gångerna. Känner jag min dotter rätt så äter hon inga mängder kyckling alls utan möjligtvis en liten bit...

Ett par gånger har hon även fått prickar på bröstet/magen, men det har jag ingen aning om vad hon fått utav. Kliar naturligtvis.

Och så ont i magen, svullen mm och fiser så det luktar apa (misstankar lök och/eller vete)

Jag vete fasen om det är värt att ha henne på dagis alls. Varför kan hon inte bara få må bra. Allt har börjat sedan hon började där och hon äter ju väldigt begränsad kost i dagsläget ändå där.

Någon som kan tänkas ha någon idé, jag vet inte vad jag ska börja leta...

• Kavat

Underlägg! Haha menade ju underläpp, alltså från läppen och ner till vecket innan hakan typ. 2 cm brett bälter tvärs under munnen.

Angel, jo, men ska jag även ha mig mat till henne så känns det som att jag lika gärna tar hem henne... Då blir det ju knappt någon avlastning alls. Känns i dagsläget jobbigt att köra henne dit för de få timmarna och jag måste ju ändå hitta på något med lilleman så jag kommer ju inte undan hur jag än gör. Sen äter hon ju fasen inget protein nu för tiden, jo köttfärssås och ost och någon baconskiva, men vägrar allt annat. Så att försöka göra samma mat som de andra på dagis får hade inte funkat. Jag hade gjort jobbet helt i onödan för hon hade inte ätit annat än potatis, pasta osv.

Jag tror ju inte det är något "runt om" i och med att hon aldrig reagerat på kontakt och aldrig haft några allvarliga reaktioner tidigare på något. Hon brukar få eksem och magont, men aldrig svullnat, mer än magen och ansiktet ibland.. Och ansiktet är sedan dagisstarten.

• Kavat
    trållmor skrev 2010-05-15 11:01:12 följande:
    Nu hade jag fått svar från dietisten, och det var läkaren som hade sagt nej till livsmedelshänvisning med hänvisning till att Timon inte är allergisk  Hon sa att hon inte kunde skriva ut någon hänvisning om inte läkaren hade satt någon diagnos! Och så "tipsade" hon oss om att söka hos en allergolog på vår nya hemort, joo, tack, det har vi ju redan bestämt oss för!!! Hur sjuk i huvudet är inte en läkare om de säger att det inte finns någon allergi, när allt syns på RAST och att barnen har alla symtom på allergi???
    {#lang_emotions_demon} Jag vet inte vad jag ska skriva för det här var nog det mest sjuka jag hört! {#lang_emotions_demon}
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-14 22:44:55 följande:
    K Kavat : Usch lät inge vidare det där. Än värre är att inte ha en aning om vad det kan vara =( Nu blir jag snart galen på tösen. Hon äter fortfarande ingen ersättning =( Och maten har hon ju såklart blivit väldigt hård i magen av !! Har försökt ge henne katrinplommonpuré men det kaskadkräktes hon av =/ I den lilla ersättningen ( blandat med välling )hon faktiskt äter har jag i rapsolja. Finns det någon som har tips på vad jag kan ge min matvägrande unge ?! Finns det någon yoggi eller dylikt som man kan ge till en 6-månaders ( mjölk och sojaallergi) Nu har vi fått börja ge henne mat på kvällen/natten när hon sover för att vi ska veta att hon fått i sig något i allafall. I övrigt är hon glad och pigg så det går väl ingen nöd direkt. Men med tanke på hennes låga vikt blir man lite smått knäpp efter ett tag! Och när tycker ni vi kan provocera med vete igen ?! Nu var det över en månad sedan vi provocerade med vete sist. Vore betydligt lättare att leta efter både barnmatsburkar och gröter när hon kan äta vete! Har ju gett affärerna i närheten ta hem sempers men det verkar tydligen ta lååång tid. Men enagos har de ju såklart =/
    Jag tycker inte att ni ska provocera med vete förän tidigast om ett halvår om jag ska vara ärlig. Låt henne få må bra!
    Så länge hon inte äter så är det helt sjukt att provocera med något ni misstänker att hon inte tål!

Mat utan vete är inte så jobbigt, det är värre med morot eller äpple. Skämt åsido, ni måste ju få henne att äta och må bra och gå upp i vikt och vara frisk. Ni har ju miljoner andra saker att prova som hon förhoppningsvis tål. Har hon smakat broccoli, banan, äpple, päron, hallon, blåbär, blomkål, palsternacka och sen är det dags för kyckling, nöt och griskött, fisk mm.
     Sen när magen har läkt och hon har provat allt annat förutom det ni vet/tror hon inte tål, då kan det vara dags att ge sig på vete. Inte innan!!!
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-05-15 14:12:27 följande:
    EL I : Hur går det för er och sonen ?! Tänker på er ofta och hoppas att han mår bra! Såg de senaste bilderna i galleriet =( Såg han ut så efter bara en bett på en macka och läkaren tror inte på er ?! Frågar igen. Nu var det 1 månad sedan vi provocerade med vete. När kan vi provocera igen ?! Vore ju kanon bra om hon kunde äta vete, skulle verkligen underlätta när man köper barnmat samt gröt eftersom alla affärer inom 5 mils radie endast har enagos produkter!
    Gör egen gröt på modersmjölkersättning!
    Sempers risgröt borde vilket Ica, Coop som helst ta in!

Hirs? Funderar på om denna kan funka?

Ring dem och fråga om ev. spår av vete! www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=1853

Även denna, men man ska blanda i modersmjölkersättning för att den ska bli fullvärdig ser det ut som.
    www.goodstore.se/catalog/product_info.php&products_id=314

Även här finns en hel del. Men ring och kolla ev. spår av mjölk, vete osv innan du beställer! webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/grot/4-manader

Tänk på att eftersom hon inte ätit så mycket och hennes mage är så känslig så börja inte med för grova saker, utan jag skulle nog nöjt mig med 4-månaders maten, ev. 6 månaders till en början.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-15 14:28:13 följande:
    Provar att fråga här, är ju ny på det här med allergier och utredningar Vi fick Neocate igår, har kört med Nutra. Men ska kolla om kräkningarna blir bättre av Neocate.  Frågan är om vi ska ge henne nu direkt, eller vänta tills gluten/vete-proverna är tagna? Vad tror ni, blandar man för mycket? Enligt läkaren så hade inte själva kräkningarna med gluten att göra. Är rätt nyfiken hur Neocate funkar på henne. Tack på förhand!!
    Fortsätter här istället för i mjölktråden.

Ursäkta men jag undrar om läkaren vet vad glutenintolerans ens är om hon säger att din dotter inte kan kräkas av det? Eller är det något vi inte vet? Svårt att få en helhetssyn på någon bara genom att skriva här, men det låter lite konstigt att hon först tycker ni ska ta glutenprov trots att ni tagit bort gluten och sen att hon inte kan kräkas av glutenintolerans?

Det är en sak om inte läkaren tror att hon ska ha kunnat utveckla glutenintolerans eftersom hon är så liten, men symptomen är i allra högsta grad kräkningar.

Symptom på glutenintolerans

Symptomen på glutenintolerans kan variera och det är omöjligt att ställa diagnos själv. Några vanliga symptom på glutenintolerans är: 

Viktnedgång Diarré och gaser i magen
    Trötthet och värk i skelett Blåsor i munnen Hos barn kan symptomen variera men vanligt är att barnet inte ökar i vikt, har en större mage än normalt, har lös avföring eller kräkningar.
    sjukvardsguiden.se/glutenintolerans.html

Jag hade bytt till Neocate. Om det är nutran som gjort att hon spytt och det inte har något med vete/gluten att göra så kommer hon må  bra och sluta spy. Blir hon bara sämre så vet ni inte vad det är förän efter att ni slutat med gluten efter provet. Och som jag tidigare skrivit det tog 2 månader på mat som min son tålde innan han slutade spy, så det tar tid för magen att läka.
  • Kavat
    em84 skrev 2010-05-15 14:28:13 följande:
    Provar att fråga här, är ju ny på det här med allergier och utredningar Vi fick Neocate igår, har kört med Nutra. Men ska kolla om kräkningarna blir bättre av Neocate.  Frågan är om vi ska ge henne nu direkt, eller vänta tills gluten/vete-proverna är tagna? Vad tror ni, blandar man för mycket? Enligt läkaren så hade inte själva kräkningarna med gluten att göra. Är rätt nyfiken hur Neocate funkar på henne. Tack på förhand!!
    Jag hade bytt till Neocate. Om det är nutran som gjort att hon spytt och det inte har något med vete/gluten att göra så kommer hon må  bra och sluta spy. Blir hon bara sämre så vet ni inte vad det är förän efter att ni slutat med gluten efter provet. Och som jag tidigare skrivit det tog 2 månader på mat som min son tålde innan han slutade spy, så det tar tid för magen att läka.
Svar på tråden Allergitråden