• Kavat

Allergitråden

Kavat skrev 2011-06-09 11:23:24 följande:
    VA!? Gick och dubbelkollade här i skåpen. Risentas boveteflingor och krossat bovete är ok. De är ju till och med särnärmärka.
    Bovetemjölet likaså. Särnärmärkt, står inget om soja.

Du har inte köpt i lösvikt eller? Låter märkligt... Du kan väl dubbelkolla vid tillfälle på din påse? Är det verkligen Risenta?
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-06-10 20:59:39 följande:
    Mithrandil : Härligt att barnen är lite gladare nu =) Tagit bort sädesslagen , mjölk och ägg på Alexander nu då?
    Har Amanda haft några fler astmasymtom?

Här hemma är det sååå mycket bättre nu när det är sämre väder..vilken skillnad. Får se hur det går när solen kommer tillbaka..
    Är riktigt deppad över att barnen ska ha sina pollenbesvär. De är så små dessutom, de ska kunna vara ute och leka som alla andra barn =(
    Men sist vi råkade glömma ge Bella allergimedicin på morgonen såg hon alldeles sjuk ut efter några timmar ute. Snoret rann, ögonen var blanka och alldeles illröd runt om. Till och med svärmor ( som tycker jag är hypokondriker ) trodde Bella blivit sjuk i feber,,så dålig såg hon ut att vara.
    Astman är också bättre nu när det regnar, Nästan så man inte saknar solen ;)

Var på utvecklingssamtal på Tildes avdelning idag. Och de tog också upp detta med att hon aldrig är still.. Inte ens vid samlingar eller matstunder =/ Hon ålar sig, klättrar, studsar mm. Förklarade att de upplever henne som orolig i kroppen
    Jag berättade om mina misstänkar om allergier och att det kanske beror på magont när hon gör sådär men det köpte inte fröken.
    Min man tror ju inte heller på det så han blev själaglad över att någon mer än han tycker jag är nojig.
    Den svullna magen skyller de på att hon kanske äter mycket..
    Får era barn så stor mage av att äta ??
    Saken är den är att hon inte alls äter bra.. Och någon storviktare är hon knappast med sina 14-15 kg..
    Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag kanske bara ser saker som inte ens finns ??
    Tro på dig själv! Man blir INTE så svullen av att äta mat som man tål. Hon är uppblåst. Det blir man inte av mat man tål helt. Och skulle hon nu äta så mycket som din man säger så borde hon inte vara så liten. Visst att hon verkar röra sig mycket, men tro på dig själv.
    Jag tycker absolut att ni ska ta bort det och dokumentera allt som jag skrev och visa din man "nu tar jag foto" till dokumentationen, övertydlig. Och sen skriva ner hur hon är.

Visst kan det vara annat, men magen går inte att skylla ifrån på något annat. Måste inte vara vete förstås, men det är ju det absolut troligaste eftersom du märker sådan skillnad efter pasta t.ex.

Har du frågat honom varför han inte vill att hon ska må bra. Det är väl värt ett försök för att se om det blir skillnad. Det är ju inte att ni tar bort för evigt - om hon nu inte reagerar på det. Ni måste ju ta bort för att se skillnaden och kunna provocera. Och det är ju just när ni provocerar som ni kommer se den stora skillnaden från en dag till en annan (eller timme till en annan). Där är det superviktigt att fota och skriva ner hur närmaste tiden varit.

Kram och stå på dig! Det är ju din dotter, hon har rätt att må bra! Hjärta
  • Kavat

Mellankillen fick prova Filur, GBs glass.
    Jag har för mig att det kan vara spår av annat, men står inget under glassen på hemsidan... Faktum är att jag tror att den funkade. Denna gång. Det är i alla fall värt att prova igen någon gång! Solig

gb.se/produkter/filur/

Innehåll
    Apelsinfruktis och is med hallonsmak.

Ingredienser
    Vatten, apelsinjuice framställd av koncentrat (17%), socker, fruktsocker,
    syra (citronsyra), stabiliseringsmedel (fruktkärnmjöl), arom, färgämne (betanin, kurkumin, antocyaner).

11.Om det jag är allergisk mot inte finns med i ingrediensförteckningen kan jag då vara säker på att inga spår av ämnet finns i glassen?

Vi kan ej garantera till 100% att en glass inte innehåller spår av ingredienser från en annan tillverkning då många olika sorters glassar tillverkas i samma fabrik. Man ska även vara observant på att innehållet i en styckesaksglass kan skilja sig åt från samma glass som finns i multipack. Läs därför alltid innehållsförteckningen noga på den aktuella glassen! Om receptförändringar sker ger alltid den aktuella förpackningens ingrediensförteckning korrekt information om innehållet.

• Kavat
    Allrona skrev 2011-06-11 10:46:33 följande:
    Kkavat - är han känslig mot sojasläktingar? I så fall kanske jag kan testa den på min dotter också! Hon klarar ju en glass från hemglass med både guar och fruktkärnmjöl fast hon reagerar på piggelin.
    Han tål Fette Crochantis spår av soja. Men har kunnat äta mindre mängder någon gång. När vi ger på mer regelbunden basis har det inte funkat. Så han verkar ju tåla mindre mängd.
    Sen har vi inte testat sedan förra sommaren för han har ju fått i sig saker var och varannan vecka på dagis...

Hade varit underbart om det fanns en glass som funkade vid enstaka tillfällen.
    Dock provade vi Piggelin på dottern (känsligare för soja och tål inte apelsin därav att vi inte testade Filur på henne,  men det funkade inte lika bra...)
    Men det är ju supersvårt. Vi kan ju bara gå på sena reaktioner, ont i magen, klåda, eksem osv..
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-06-10 20:59:39 följande:
    Mithrandil : Härligt att barnen är lite gladare nu =) Tagit bort sädesslagen , mjölk och ägg på Alexander nu då?
    Har Amanda haft några fler astmasymtom?

Här hemma är det sååå mycket bättre nu när det är sämre väder..vilken skillnad. Får se hur det går när solen kommer tillbaka..
    Är riktigt deppad över att barnen ska ha sina pollenbesvär. De är så små dessutom, de ska kunna vara ute och leka som alla andra barn =(
    Men sist vi råkade glömma ge Bella allergimedicin på morgonen såg hon alldeles sjuk ut efter några timmar ute. Snoret rann, ögonen var blanka och alldeles illröd runt om. Till och med svärmor ( som tycker jag är hypokondriker ) trodde Bella blivit sjuk i feber,,så dålig såg hon ut att vara.
    Astman är också bättre nu när det regnar, Nästan så man inte saknar solen ;)

Var på utvecklingssamtal på Tildes avdelning idag. Och de tog också upp detta med att hon aldrig är still.. Inte ens vid samlingar eller matstunder =/ Hon ålar sig, klättrar, studsar mm. Förklarade att de upplever henne som orolig i kroppen
    Jag berättade om mina misstänkar om allergier och att det kanske beror på magont när hon gör sådär men det köpte inte fröken.
    Min man tror ju inte heller på det så han blev själaglad över att någon mer än han tycker jag är nojig.
    Den svullna magen skyller de på att hon kanske äter mycket..
    Får era barn så stor mage av att äta ??
    Saken är den är att hon inte alls äter bra.. Och någon storviktare är hon knappast med sina 14-15 kg..
    Så nu vet jag inte alls hur jag ska göra. Jag kanske bara ser saker som inte ens finns ??
    Sen måste jag säga att hur i hela friden tror sig dagispersonalen veta att hon inte är allergisk!? Dagispersonalen lär ju inte ha några djupare kunskaper i sena reaktioner! Eller? (Sen är det ju jobbigt för dem om hon skulle vara allergisk...) Sen vill väl ingen ha allergiska barn, om man hade fått välja...
    Och ja, visst kanske de inte kan sitta still ändå av andra orsaker, men den svullna magen glömde ni nog i diskutionen samt övriga symptom?

Ni måste väl ändå testa att ta bort för att få ett svar?
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-06-11 22:35:56 följande:
    Mithrandil - jag tror det är ett bra beslut!

jag antar att du har koll på recepten på miralicias blogg? Man borde kunna göra ngn slags glass på risdryck och rivet äpple? Om du har såna formar alltså, jag hittade på Ica maxi för 10 kr jag har helt snöat in på att göra glass på oatleys havredryck med apelsin och mango och barnen älskar det! Perfekt mellis varma dagar! Men det borde ju funka att göra med risdryck smaksatt med äpple också
    Jag har glassrecept i min blogg med kokosmjölk och risdryck. Kokos gör det fetare och godare.
  • Kavat
    t0va skrev 2011-06-11 22:30:55 följande:
    Måste få skriva att kalaset gick jättebra, Theo åt bananmuffins, fast med kakao istället för banan i och han stortrivdes, fick lite Mer också. Syrran som inte visar mycket intresse alls i det jag gör frågade vad han får och inte får äta, och jag sa att han bla. hade ätit massa jordgubbar igår hos brorsan. Då gick hon och hämtade en skål jordgubbar åt honom, det var några på tårtan så han satt jättelyckligt och mumsade jordgubbe. Är så glad att det fungerar, skönt att växla lite från banan som han också älskar. 
    Härligt! Solig
  • Kavat
    Miralicia skrev 2011-06-11 21:13:01 följande:
    VARNING!!!!!!

Köpte en minipåse (40g) med OLWs Lättsaltade chips till dottern ikväll.
    När hon kom till botten av påsen så säger hon: "nån har ju lagt i sånt här som jag inte tål"
    När jag kikar i påsen så får jag syn på att det ligger 4 halva jordnötter bland chipssmulorna i botten av påsen.

40g påse lättsaltade chips från OLW, med datumtryck på framsidan : 10 10 2011 E    19:44

Så se upp, kolla igenom vad det står för datum och även kolla igenom innehållet i chipspåsarna om ni har barn/ni själva som är känsliga för jordnötter eller soja/andra baljväxter.

Har mailat till deras konsumentkontakt (men av förklarliga skäl inte fått svar än) och tänker skicka in påsen till dem imorgon. Ska även bort till affären och be dem ta bort kvarvarande påsar med samma märkning så snart de öppnar i morgon bitti. Lägger även ut en varning via Matnyttigs facebook-sida.
    Rynkar på näsan  Stackarn..
  • Kavat

Mithrandil, Inte säger jag. Ta bort och sen när de mår bra kan man provocera med ricedream omman vill. Men det är viktigt att få dem bra först. Det är ju ändå flera barn i tråden som reagerat på den. Jag vågar inte ens försöka men jag vet ju hur känslig min kille är redan.

• Kavat

Coop brukar ha i ordinarie sortiment och Ica kronan här. Har du kollat Hajen? Sen kan man be att de tar in. Whillys är dupera åra med det men Ica och Coop borde kunna. Man kan ju köpa/ beställa flera flak när man handlar här, de kanju stå i rumstemp och låååång hållbarhet.

Svar på tråden Allergitråden