• Kavat

Allergitråden

Soffifi skrev 2011-05-29 20:38:45 följande:
    Joo.. Gäller det allt? När ska man nånsin kunna slappna av då?

Hur gör ni för att testa och utesluta saker? 
    Aldrig. Eller jo, när de mår bra, är eksemfria, andas som de ska, sköter magen som de ska, sover som de ska och är goa och glada typ.

Men ja, tyvärr är det så. Finns barn som får stora reaktioner och även andnöd och ändå har det inte visat något på tester...

Vanligaste är väl dock att det inte visar om man har sena reaktioner som magproblem, eksem osv... Men vi hade t.ex tydliga reaktioner på våra barn på diverse mat men ändå visar det inget på RAST (blodprov) .

RAST och pricktest visar båda på snabba reaktioner.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:55:10 följande:

Alltså min magkänsla säger precis de saker ni skriver här, men när jag nämner det för maken är han lite så där att "jaja, jo visst har han lite besvär....men...", och då halkar jag också in på det spåret, vilket kanske inte är så konstigt eftersom läkarna också håller på på samma sätt.....
    Men läs Fass-länken om hur man tar reda på en allergi! Och be din man läsa och ta med och skriv ut och ringa in och visa läkaren om de inte tror er!

Alltså för att veta, om du nu misstänker något mer i matväg så måste man ta bort det ur kosten och få dem ok och sedan provocera. Först då vet man.
    Vet man inte så får man göra om det en gång till.

Tycker också att han är svullen om magen, men det är lite komiskt för man ser det så mycket lättare på andra och andras barn än på sina egna. Skulle fota min kille här hemma och tittade kritiskt på det och insåg att han var svullen. Idag har han ätit en del majs... Så jag får fota någon dag när han inte har ätit majs.
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-29 22:08:04 följande:
    alexander har också kladdig och hemskt illaluktande avföring.
    Innan amandas allergier så tänkte vi inte mer på allergi när läkarna konstaterade att proverna var neg och att han inte blev bättre på mjölkfri kost. dock var han bara fri i 14 dagar. Nu är jag säker på att han är allergisk.
    Han vägrar äta nästan allt och får diarre direkt när han äter pasta, pizza och smörgås och liknande.

strunta i läkarna. Hade vi lyssnat på dom hade amanda fortfarande ätit mjölk.
    Byt kanske läkare. Sen vi bytte läkare till amanda går allt bara bättre och bättre och vi blir verkligen tagna på allvar. Gud prise sådana läkare som den kvinna vi fick till amanda.

tack kavat. {#emotions_dlg.flower}
    Ja, lyssna på tjejerna, Lillskruttet de är kloka! Solig

Sen är det så att läkarna träffar barnen en kvart eller så och gör sin bedömning från det, ofta har man då även suttit i ren sjukhusluft och andats ett tag och då låter det så fint så...
    Så ta med bevis. Tvinga dem att lyssna på er. Mammor och för den delen även pappor till viss del och de som tar hand om barnen har alltid rätt, de känner barnen bäst! Så är det bara och kommer alltid vara.

Sen är det tyvärr ofta så att man måste skrika rätt högt för att få hjälp. Och man måste tyvärr vara frisk för att få hjälp i de flesta fall... Man orkar ju liksom inte stå på sig när man är sjuk... Och när det gäller ens barn får man vara tigermamman och ryta till när man inte får hjälp. Får man ingen som hjälper en måste man byta läkare tills man hittar någon som faktiskt tar en på allvar och hjälper till.

Det finns guldkorn till läkare, även om de kan vara svåra att finna. Solig
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-05-30 07:01:49 följande:
    Jag köper teff i grannbyn på coop-affären där, eller på coop forum i stan... Så kolla någon coopaffär är mitt tips! Har inte sett det på någon icabutik, inte vad jag tänkt på iaf...
    Miralicia skrev 2011-05-30 07:47:05 följande:
    Har inte heller sett det på Ica, utan det är Coop som gäller även här.
    Här har vi bett Ica ta in det men det är mycket dyrare än på Coop eftersom det inte är i deras ordinarie sortiment.
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-30 08:50:40 följande:
    Ringde 1177 idag och bollade med sköterskan. Hon ringde barnakuten och konfererade med dem, sedan återkom hon och sade att sköterskan där var helt ense med mig, han bör komma in och kollas, det här måste få ett slut!! Lite glad, samtidigt som tårarna bränner innanför ögonlocken just nu.....
    Åker in så snart vi gjort oss i ordning. Återkommer och berättar hur det gått senare.
    TACK allihopa!!! Kyss
    Hjärta Håller tummarna för er att ni får bra hjälp nu! Kram!
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-30 17:13:14 följande:
    Behöver lite råd.

Har ju gjort ett eget lapptest med mjölk som suttit på i två dygn, tog bort det nu i eftermiddag.
    Det luktade väldigt unket men det är väl inte så konstigt iofs. Ser inga utslag på ryggen men däremot har det blossat upp eksem på händerna som varit bra i över en månad.. Det kan väl inte ha nåt samband? Hon måste väl fått i sig nåt annat hon inte tål?

Lägger med bilder så ni kan se eksemen, hon var helt eksemfri där igår..
    Syns tyvärr inte så bra, på den första bilden är det ett vid lillfingret och ett på tummen. På den andra är det precis där handen möter handleden. Ser rödare ut i verkligheten och verkar klia väldigt.

Soffifi skrev 2011-05-31 20:58:44 följande:
    Nu tror jag att jag hittat en ny grej som Amanda är allergisk mot. Igår la jag ju in bilder på hennes händer där eksem plötsligt blossat upp, visste inte då riktigt vad det berodde på. Idag fick hon ett ordentligt eksem på hakan som blossade upp lika snabbt, direkt efter att hon ätit päron. Då slog det mig att hon åt ett päron precis innan eksemutbrottet igår också.

Är det någon av er som har päronallergiska barn, hur yttrar det sig?

Lägger med några bilder från idag.

Ajaj, stackarn.

Min dotter tål inte päron men hon har aldrig fått sådana utslag. Hon får ont i magen och eksem med klåda (typ knottror)...
  • Kavat

Vem var det som jag lovade foto på 4 årings mage? Älsklingen?

La i den stängda tråden.

Svar på tråden Allergitråden