• Kavat

Allergitråden

Tibell skrev 2011-05-28 18:34:55 följande:
    En liten fråga till alla experter här inne.
    Hur hade ni gjort om erat barn har problem med förstoppning men som mår bra så länge han/hon går på daglig dos lactulos/movicol. Du vet att förstoppningen kanske kan bero på allergi men är inte säker.
    Hade ni testat att utesluta det misstänks livsmedlet eller hade ni fortsatt med laxermedel eftersom det funkar så bra ?
    Absolut tagit bort och dokumenterat och sedan ev. provocerat om ni nu inte är säkra.
    Visst är de klättriga och så, men barn som är ledsna och sura finns inte egentligen säger jag om de inte mår dåligt på något sätt....
    Inte att man alltid kan ha glada barn och alla barn är lednsa då och då men de ska inte gå runt och vara griniga hela dagarna då hade jag börjat misstänka att något är fel...

Måste även inflika att det är helt underbart att ha en bebis som är helt underbart glad och inte allergisk (får i sig det han inte tål)! Solig
    Vi fattar inte här hemma att vi har haft två bebisar med allergier innan och vad det innebar för deras humör och sätt att vara. Känns oerhört trist att vi "missade" deras bebistid och är sjukt arg på BVC för deras idiotiska miss och dåliga råd att de inte kunde vara allergiska. Men det är ingen idé att hänga läpp nu. Men njuter oerhört mycket av vår lilla glada och goa kille här hemma! Hjärta
    Av de stora också förstås men de är 4 och 6 snart och underbara de med, men inte bebisar längre.
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-28 18:55:49 följande:

Såhär ser hennes mage ut..

Usch vad svårt det är =/ Orkar inte krångla med dagis så det får bli först till sommaren vi testar i såfall..
    Är så in i dödens trött på allt som har med allergier att göra =(

Förvånad Hon är ju toksvullen!

Nu ser man ju inte hela henne (bröstet) för då hade man nog sett ännu tydligare. Ska se om jag hittar någon vettig på någon av mina...
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-28 19:12:45 följande:
    Ser ut som min tjej oftast gör.. Men jag vet inte om det är bebismage eller något fel. Förstoppningen gör ju ofta att det blir värre. Nu är hon ändå drygt två år.

Och hon är ju också svullen men har nässelutslag också va?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-28 19:13:40 följande:
    Okej.
    Hon sa att vissa barn reagerar på vetestärkelsen i gluten (alltså vanligt bröd och pasta och liknande) och att man kan kolla det genom att göra ett vanligt allergitest för glutenallergi.
    På remissen vi fick hem står det f (eller kanske t eller om det är ett plus, står lite otydligt) 79 Gluten

älsklingen: Precis sådär ser alexanders mage också ut. Eller rättare gjorde alltid förr. Trodde alltid bara att han hade en ordentlig tjockis mage men sen vi slutade (eller iaf minskade) på gluten här hemma så är han faktiskt smal om magen. helt platt. Men varje gång han äter bröd, pasta eller pizza eller liknande så kommer magen tillbaka.

tror absolut att hon reagerar på gluten eller något av sädesslagen om du misstänker det. ens känsla brukar ofta leda en rätt. Sen tycker jag att det är sjukt hur vissa resonerar. förstår inte hur det kan vara okej att medicinera ett barn med laxermedel när man kan försöka hitta orsaken, för orsak till förstoppning finns alltid.
    Det fick till och med jag lära mig när jag läste till uska.
    Fast i mitt huvud går det fortfarande inte ihop. Vetestärkelsen ( i glutenfria produkter) innehåller ju minimalt med gluten eftersom det är borttaget för att en glutenintolerant ska kunna äta den "glutenfria" vetestärkelsen. Jag vet ju att man kan reagera om man är superkänslig mot gluten också. Och det beror helt klart på hur känslig man är. Men det är väl troligare att han är allergisk mot vete och då klarar han ju inte vetestärkelse heller. Eller det är iaf vanligast att man inte klarar vetestärkelse som veteallergiker... Hur kan man då säga att de tror han reagerar på gluten i vetestärkelse? Det är kanske vete han inte tål, eller fattar du hur jag menar. *förvirrande*

Alltså i min hjärna så borde det vara vetestärkelsen han reagerar på om han nu reagerar på vetestärkelse? Gör han det? Har du testat glutenfritt mjölk med vetestärkelse men utan ägg och soja, mjölk mm?
    Men jag känner att jag ger mig in på djupt vatten för jag har inte full koll på det där med vilka proteiner som är var. Gluten är i alla fall ett protein i vete, så långt är jag med. .

Men du får gärna hojta till när du fått svar.

Kanske MIRALICIA har koll?
  • Kavat

Letar foton på sonen 4 år där man ser hans mage men hittar ingen nu. Men visade maken och han gjorde stooora ögon och sa att den var ju jätte svullen.

• Kavat
    Tibell skrev 2011-05-29 07:46:00 följande:
    Tes: jo det stämmer ! Men vi fick bara 3 burkar som täckte i 2 veckor och eftersom vi inte sett någon förbättring fick vi gå tillbaka till altheran!
    Och då fick hon ändå i sig glukossirap i mitten på testveckan och blev tokförstoppad.
    Nu har hon ätit altheran i 2 dagar och magen funkar nästan bättre.
    Men sen vet man ju inte om det kan vara en sen reaktion på neocaten..
    Nej, det är alldeles för kort tid och dessutom med fel imellan.

Klart ni ska kräva mer burkar!!!!! Hon behöver vara utan minst en månad säger jag för att ni ska kunna veta. Hur många burkar går det åt på en månad?
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-29 09:15:21 följande:
    Om ni vill testa neocaten lite till så hör av dig.
    Ni kan få en låda eller två när vår nya sändning kommer.
    Solig 
  • Kavat
    Tibell skrev 2011-05-29 13:39:49 följande:
    Tack Mithrandil!
    Ska ringa dietisten i morgon och se om vi kan få ett lass till utskrivet, får vi inte det hör jag av mig! Gulle dig!

För liten förbättring såg vi ändå! Vi kunde sänka ungegär 5 ml lactulos. Så ger man det ett tag kanske det blir helt bra ?? För just nu känns det som om vi aldrig kommer få bukt på hennes förstoppning =/
    Alltså det är helt sjukt att ni bara fick så få burkar. Eftersom hon har problem med förstoppning och det tar två veckor innan Althéran är ur hennes kropp så är det ju alldeles för kort tid att prova utan Althéra... När hon dessutom fick i sig saker så ställde det ju också till det. Så stå på dig så ni får testa ordentligt! Det är ju klart lättare att få det genom dem eftersom du sen ändå måste be dem om recept om det nu blir bättre. Men hojta om du får problem!
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-29 17:39:34 följande:
    Vi gjorde ju ett pricktest direkt efteråt, visade att hon inte var allergisk mot kikärtor men däremot jordnöt och sesam. Jordnöt och sesam hade hon iofs inte fått i sig vad vi vet så vi är fortfarande osäkra på vad det var som gav reaktionen.

Fast tester är aldrig helt tillförlitliga!!!
    Alltså bara för att det är negativt betyder inte det att hon inte är allergisk, men det vet du va?
  • Kavat
    LillSkruttet skrev 2011-05-29 21:24:32 följande:
    Så!! En hel dag har jag hållt på och grejat, men nu ligger ett par klipp uppe på youtube för er som har länken. 

" target="_blank">

Filmat vid kvällsskötningen idag. Han ligger p åskötbordet och flaxar lite med armar och ben, men jag tycker i alla fall att man tydligt ser indragningarna och hör hur han rosslar. Ändå är han bättre idag i rosslet och indragningarna är mindre än de har varit innan vi ökade inhalationerna.
    Titta gärna och kommentera.
    Euh, vad han låter!

Jag överlåter dock astma-frågorna till de andra experterna!
Svar på tråden Allergitråden