• Kavat

Allergitråden

Allrona skrev 2011-05-27 08:09:34 följande:
    Kolla k-kavats blogg, hon har instruktioner hur man gör lapptest själv. Men om jag vore du skulle jag först och främst ta bort ägg och om hon fortfarande har problem efter nån vecka, då skulle jag ta bort mjölk, soja och baljväxter och alla tillsatsämnen gjorda på baljväxter och när hon blivit bra provocera med en sak i taget.
    Soffifi skrev 2011-05-26 22:34:51 följande:
    Hej!

Vi har precis fått reda på genom pricktest att dottern är allergisk mot ägg. Sedan tidigare vet vi om sesam och jordnötter också.
    Jag har länge misstänkt mjölkallergi men pricktester visar negativt. Har nu förstått att långsamma reaktioner inte syns på pricktest utan bara lapptest. Kan man göra ett lapptest själv och isf hur?
    Bör man misstänka soja också eftersom det är en baljväxt som jordnöt och även ofta är i kombination med ägg och mjölk?

Tack på förhand!
    Håller nog med Allro där. Gör vad ni själv känner och tror. Det är trots allt föräldrarna som känner sina barn bäst.

Men sen är det ju så att man ibland känner på sig rätt så misstänker ni mjölk så ta bort det.
    I och med jordnötsallergin som är en baljväxt så hade jag tagit bort alla baljväxter (ärtor bönör mm), guarkärnmjöl mm också. Kolla min sojablogg.

Sen när/om ni provocerar hade jag provocerat med mjölk först då det är troligast att hon tål det i och med att jordnötsallergin visar på tester. Har ni kollat soja föresten?

Och ett till tips i och med att hon har så många allergier. Ta det lugnt med havre och vete och se till att ni inte överdoserar det. Ersätt med ris och kokos också istället för mjölken.
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 14:50:47 följande:
    Vi har inte kollat soja, däremot kikärtor då hon åt en hummus som vi upplevde att hon reagerade på. Men det visade inget.

Hur kan man överdosera havre och vete? Är det risk att de blir allergiska? 
    Vi ger rätt mycket havredryck hemma då hon inte får mjölk.. Med mycket menar jag några glas om dagen.

Har undvikit ris då jag fått lära mig att det är stoppande, annars gillar hon risdryck också.
    Det där med ris är väldigt individuellt. Jag har en två barn som lever på risdryck, rismjöl, ris, potatis och den ena får lite majs som enda "kolhydratkälla" och ingen av de har någonsin varit förstoppade.
    Att jag skriver att du inte ska överdosera havre är för att tar man bort mjölk och soja så ersätter man mjölken i form av dricka med havre. Man har havregrädde eller havredryck i mat ibland. Man äter pasta, mackor, gröt osv med havre och vete... Så intaget av havre blir ofta rättså stort i förhållande till vad de intar för föda eftersom man ofta byter ut alla mjölkprodukter mot havre.
    Det är tyvärr en hel del barn här i tråden som är/har blivit allergiska mot både havre och vete också som ofta även har allergi mot mjölk, ägg och soja.

Så använd du både ris och kokos med gott samvete! Variera så mycket du kan är mitt råd.
    De kan lika gärna bli förstoppade av för mycket havre/fibrer... Eller allergiska mot vete/havre...
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 19:05:50 följande:
    Tack så mycket!
    Vi tar inte bort mjölken helt, bara som dryck. Jag är själv laktosintolerant så det blir mest laktosfria produkter.
    Men jag ska tänka på att hålla havredrycken nere.

Jag är bara lite nojig när det gäller förstoppning eftersom hon varit förstoppad sen hon var ett knappt halvår ungefär. Flört 
    Har jag missat något här tro? Misstänker ni att hon är allergisk mot mjölk? Eller misstänker ni att hon är laktosintolerant?
    Om ni misstänker mjölkproteinallergi ska ni ta bort allt mjölkprotein helt ur kosten. Och sefdan provocera. Ni kommer aldrig få henne bra och veta om det är mjölkprotein och hur mycket hon eventuellt tål om ni inte tar bort det helt.

Vad har hon för symtpom förutom förstoppning?
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 19:31:54 följande:
    Det är väl eksem, förstoppning och ibland magont. Men de symtomen stämmer ju in på ägg också..
    Man kan inte få eksem av laktosintolerans.
    Men av allergier av alla de slag.

Sen utesluter ju inte eksem att det inte är laktosintolerans OCH något mer förstås...
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 20:03:24 följande:
    Kavat skrev 2011-05-27 19:38:03 följande:
    Man kan inte få eksem av laktosintolerans.
    Men av allergier av alla de slag.

Sen utesluter ju inte eksem att det inte är laktosintolerans OCH något mer förstås...
    Nä, laktosintolerans har vi inte misstänkt. Det är bara jag som har det. Det är väl extremt ovanligt bland barn, då är det oftast mjölkproteinet man är allergisk mot.
    Vi har inte uteslutit mjölk för A men upplever att hennes mage blir sämre när hon får i sig mycket. Vi har därför valt att ta bort den rena mjölken, i form av dryck men maten är inte mjölkfri.

Tänkte nog se hur det går nu när vi tar bort allt ägg, det kan ju hända att det bara är det eksemet beror på. Men mjölken håller vi i vilket fall på en låg nivå för hennes förstoppnings skull.
    Hm.. Alltså märker ni av att hon blir dålig av ren mjölk så skulle jag nog tagit bort mjölkprodukter helt. Inte ska hon behöva vara förstoppad. Sen kanske det då även är ägg, men oavsett så verkar det ju som att ni märker att hon inte mår bra av mjölk. Varför ge alls då tänker jag? Borde väl vara bättre att slippa förstoppning och lösande mediciner och ge helt mjölkproteinfritt?!?!
    Förstår liksom inte vitsen med att ge något de inte tål om det märks så stor skillnad. Allergi kan visa sig enbart genom förstoppning... Och ni kommer ju aldrig veta om hon egentligen inte alls är förstoppad utan mjölkprotein om ni inte testar utan..
    Lite tankar härifrån. Men ni får ju känna efter hur det går på äggfritt, men jag hade tagit bort mjölkprotein helt och senare om/när hon blivit helt bra utan förstoppningsproblematiken/medicin provocerat med mjölkprotein.
  • Kavat
    Soffifi skrev 2011-05-27 20:41:53 följande:
    Det är väl det som är problemet, att man är så osäker.
    Sedan så har det ju inte visat sig på något allergitest att hon inte tål mjölkprotein vilket innebär att vi inte får mjölkfritt på förskolan och då är det ju inte så stor idé att utesluta hemma..
    Jag tror att mjölken påverkar henne negativt, min man är däremot tveksam och då är det svårt att göra något.. 
    Ni har rätt att kräva ett intyg (om det behövs) till förskolan för att prova mjölkfritt. Hur ska ni annars ta reda på om hon är allergisk eller inte?

För att veta om man är allergisk så måste man utesluta HELT i minst 2 veckor ( är det eksem och magproblem minst 4 veckor, helst längre tid) och sedan provocera. Eventuellt får ni ta bort och göra om ifall ni är osäkra. Men först då vet ni om hon tål det eller inte.
    Kolla vad som står i FASS och låt din make läsa också hur man gör för att fastställa allergi!
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-05-27 20:47:34 följande:
    Ni har rätt att kräva ett intyg (om det behövs) till förskolan för att prova mjölkfritt. Hur ska ni annars ta reda på om hon är allergisk eller inte?

För att veta om man är allergisk så måste man utesluta HELT i minst 2 veckor ( är det eksem och magproblem minst 4 veckor, helst längre tid) och sedan provocera. Eventuellt får ni ta bort och göra om ifall ni är osäkra. Men först då vet ni om hon tål det eller inte.
    Kolla vad som står i FASS och låt din make läsa också hur man gör för att fastställa allergi!
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleI...

För att säkerställa diagnos: Uteslut ett livsmedel en tid (elimination), börja använda det på nytt (provokation) och se om patienten återfår sina symtom. Dock stor försiktighet om patienten haft allvarliga reaktionertidigare.

Stöd i utredning kan vara sk pricktest och blodprov (RAST). Positiva utfall av dessa är dock i sig ej bevisande födoämnesallergi eftersom det är vanligt med falskt positiva svar. Resultaten måste vägas in i totalbilden inklusive elimination och provokation (se ovan).

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2011-05-27 20:53:49 följande:

Törs man ge flingor innehållande detta tror ni? Ris (99%), socker, salt, maltextrakt (korn).

Han tål inte vete och havre, inte testat varken korn eller råg... Sprang på den av en slump på affären idag men köpte den aldrig, blev så osäker... Men det kan ju knappast vara särskilt mycket korn i om 99% är ris, eller tänker jag tokigt?

Jag hade inte gett... Men vill du testa så ge. 

Jag reagerade på chokladgodis (risbräck) med lite cornflakes i som var från Brüggen som var "glutenfria". Nu är jag ju superkänslig mot gluten. Men de var alltså inte ens märkta med att de innehöll kornmalt eftersom det var glutenfritt... Fast det är ju gluten jag inte tål och det finns ju i korn.
    Jag hade aldrig själv vågat äta de om de innehåller kornmalt.

MEN det kan ju vara så att han tål korn även om han inte tål vete och havre. Men jag vete katten om jag hade testat ändå till mina barn... Då hade det nog fått vara några oerhört bra produkter som jag jätte gärna hade velat att de kunnat äta. Obestämd
  • Kavat
    mithrandil skrev 2011-05-28 18:51:22 följande:
    låter precis som alex. på pricken likt allt du skrev men han har ingen förstoppningsproblematik längre. Nu är det mer äcklig, kladdig och trådig avföring eller diarreer.

Hade jag varit du skulle jag ta bort gluten och strunta i diagnos, eller prata med en läkare om vidare prover.
    Alex var också neg på glutenprovet men nu tog de något annat för att kolla om det rörde sig om glutenallergi, Kavat säger att det inte finns, men det står på remissen vi har här hemma för ny provtagning.
    De sa något liknande som att de ska kolla om det kan vara vetestärkelsen i gluten han inte tål. Minns inte exakt.
    Glutenallergi finns men ska vara extremt ovanligt.
    I glutenfria produkter tar de bort gluten ur vetestärkelse för att en glutenintolerant ska kunna äta det. Så det innehåller minimal mängd gluten.

Så jag förstår inte riktigt vad de sagt och vad de ska kolla efter. Drömmer
    Och jag förstår heller inte varför de kollar det på honom om de aldrig har kollat mina barn! Inte för att de inte ska kolla honom, men med tanke på att framför allt stora fått diagnos på vete och havreallergi trots att varken blodprov eller patch visar något så undrar man ju varför de i så fall inte kollat det på henne eftersom det är samma läkare...?
    Men det ska bli intressant att se vad de visar på Alexander!
Svar på tråden Allergitråden