Inlägg från: Prince or Princess |Visa alla inlägg
  • Prince or Princess

Allergitråden

Troll77: usch vad tråkigt! Jag har tidigare här i tråden tipsat om en vanlig handkräm som vi använder vid tillfälliga eksem. Den svider till en hel del under en kort stund, men sen lägger det sig. Jag anv den ffa när mina eksem kliar (får av tomat och när jag inte lyckats hålla mig ifrån det kommer eksemen) och vet inte om den är lika bra om eksemet gör ont? Den är iaf utan kortison vilket ju är en fördel när det gäller ansiktet. Krämen kommer från ccs och heter vårdande handcreme oparfymerad. Är en blå tub (står på locket) med vitt lock och en sjöstjärna på. Vet inte om nån annan här testat, men jag kan inte va utan den..

• Prince or Princess

Troll77: funderade lite till här.. Kliar det inget alls på eksemet? Är det "bara"rött, torrt och svider? Vi har en annan kräm till stora dotterns "vinterkinder" som man kan smörja med även på morgonen(innehåller inget vatten). Den tar bort det röda o torra över en natt! Och svider INTE. Kanske ska testa med den först? Det är andra i denna (?) tråden som också rekommenderat denna har jag sett: ceridal heter den. (Vit liten tub med grön text.) hoppas hon blir hjälpt!

• Prince or Princess

Kavat: när vår stora dotter var liten och jag smörjde hennes ägg-, mjölk-, och sojaeksem med repairen blev eksemen helt hysteriska.. Jättebubbliga och kliade vansinnigt. Vätskade sig ännu mer då med. Kanske hon som inte tålde den dock. Så den vågar jag inte smörja henne med ens idag fast hon nu tål ägg o mjölk (o lite (mycket?) soja) och inte har några eksem..

• Prince or Princess

Visst är det konstigt att det kan vara så olika från person till person! Även hur man reagerar på livsmedel och vilka! (även om ju vissa är vanligare än andra) man får verkligen testa sig fram! Förresten verkar det faktiskt som att snabbris inte funkar här hos oss av nån anledning? :( Är säkert spår av nåt. Man sköljer ju inte det riset innan heller. Synd, för det hade varit så skönt att ha nåt som gick snabbt. Får väl ha lite kokt ris i frysen..

• Prince or Princess

Suzzy: vår stora dotter fixade inte kanel när hon var mindre. Nu vet jag inte, hon vägrar äta det..

• Prince or Princess

Bobbosmamma: åh vad jobbigt det är när de inte vill äta! Vår stora tjej ville heller aldrig äta mer än typ 1 tsk.. Men hon lyckades gå upp i yttepyttelite i vikt av nån anledning? Antagligen vällingen.. (åt enago) som hon älskade!! Älskar fortfarande välling fast hon är 3,5 och numer får vanlig mjölkbaserad välling. Hon äter massor ibland, men oftast jättelite. Försök gläd dig åt att Loa tycker om sin neocate! :) Tänk om hon inte hade velat ha den heller.. Har ni kunnat provocera med nåt nytt? Bara en sån sak kan ju göra att det blir ändring. Vi har ju testat quinoa o hirs (hon ÄLSKAR hirsen) så det har ju blivit lite annat än ris. Tyvärr verkar hon reagera på nåt av de två, men hon har ju ändå fått smaka nåt annat! Hur har det gått med majsen? Om det funkar så finns det ju MASSOR man kan äta! Majsgröt, polenta, baka bröd (jättegott!) nachochips, majskorn, majskrokar, majspasta (också jättegod!!) majskex (milly-kexen) (eller var det potatis i dem?)osv! kram till dig!

• Prince or Princess

Hmmm.. Ja du maträtter av köttet inte så väldans mycket mer än det du räknade upp ha ha.. Men om hon klarar annat kött hade jag nog köpt det, om jag inte var himla rik (vet inte om annat funkar här än..) vi brukar köpa 2 pkt färs o koka småfrikadeller (bara färs) (de läggs i kokande vatten och när de flyter upp till ytan är de klara) så man har mycket i frysen (perfekt när man ska iväg tex) så kan man bara plocka fram så många som går åt. Värmer dem snabbt i micron el varmvatten i kopp (tex på café om de ej har micro) gryta (grytbitar, kokar i vatten 2,5 tim, hon älskar dem, har också en stor påse i frysen, perfekt att ta fram ett par bitar) stekt/kokt entrecote, stekt/kokt lövbiff och så kokt köttfärs då, går ju även tex att steka ihop m ris och olja, nån grönsak som funkar, pyttelite salt peppar. Ja just nu har jag inte så mycket mer att komma med på köttfronten.. Eftersom vi får bakslag hela tiden så känns det som om vi inte kommer nån vart direkt.. Speciellt när vi har dietist-tid i början av jan... Hon kommer nog vägra skriva ut mer advance är jag rädd.. :S

• Prince or Princess

Antar att du testat risyoghurt-receptet i utan-allt bloggen? (blanda i neocate) Med svartavinbär i tex. Och puffat ris i? Cornflakes! Perfekt att pilla med också om man lägger dem vid sidan om. Eller neocate-glass? 1 port neocate + 3 msk socker i glassmaskin/frysen (ev m smaksättning) maränger hittade jag ett toppenrecept på! Bara socker + gelatin! Superbra blev dom! Precis som riktiga. Detta är ju inga maträtter men tänkte att det kanske kan bryta en "tråkig trend" om hon tröttnat. (kan man tro att jag är tandhygienist? ha ha)

• Prince or Princess

Myntha: okej, det har jag aldrig tänkt på! Hon får ju inget extra fett alls nu, så det kan ju vara extra viktigt! Jag har bara gått efter rek att inte ge stekt mat.. Men om man försiktigt steker dem kanske det funkar! Ska försöka testa rapsolja igen också och se hur det går! Tack för tipset!

• Prince or Princess

Miralicia: usch vad tråkigt! Kan det inte räcka med maten och div annat kan man tycka.. Tur det finns plastgranar iaf :/ inte riktigt samma sak men ändå gran iaf..

Svar på tråden Allergitråden