• saffe

Allergitråden

Tibell skrev 2011-03-02 12:23:21 följande:
    Saffe: tredagars febern ? Min dotter såg hemsk ut efter den..

Mithrandil : hur menar du med 4 puffar ? Ger du det på en och samma gång ?
    Till oss har de sagt att vi får ge 8 airomir om dagen..
    Sist när Bella var dålig fick hon sammanlagt 10 men hade ändå 92-94% i Syresättningen när vi kom in :(

Nu har Bella gått på dubbel underhållsdos och började igår att rossla och flåsa igen :(
    Blir så trött på det här ...
    Ja, hon hade ju som mest feber fre-sön, så det är ju 3 dagar.. Men borde inte utslagen kommit direkt efter och inte 2-3 dagar efter att febern gått ner?
  • saffe
    mithrandil skrev 2011-03-02 12:45:48 följande:
    3 dagars feber?
    Ja, jag hoppas på det! Vill inte ha fler allergier nu, det räcker så bra ändå..
  • saffe
    ELI 79 skrev 2011-03-11 08:13:24 följande:
    Nu har sonen vaknat på natten 2 ggr på 1 v igen :(
    Får ju mjölk nu men har fått det i 3 v och första 2 v veckorna sov han ju klockrent. Han har även fått mer humör senaste veckan. Han har dock inte reagerar med dåligt humör av mjölk tidigare (fick ju mjölk hela hösten utan dåligt humör) borde inte vara mjölken.

Frågan är om det kan vara flingorna trots allt eftersom detta kom när vi testade dem i måndags och sen i går då!
    Hur reagerar ni/era barn på kornmalt? Han har ju varit röd på kinderna också!
    Vad tror ni??
    Kornmalt fungerar inte här. Ta bort det igen är mitt råd...
  • saffe

Gomorron! Är det någon som har koll på vad den "modifierade stärkelsen" I Ekströms Marsán (vaniljsås att koka) innehåller? Jag har dålig koll på just stärkelse, men visst kan det väl vara gjort på vete eller majs t.ex? Lilltjejen har kliat och varit ledsen i helgen och det enda ovanliga hon fått är den här vaniljsåsen.

• saffe
    trållmor skrev 2011-03-13 10:39:08 följande:
    Sist jag kollade så var den gjord på majs.
    Tack! Jag misstänkte att det var majs. Det är den senaste allergin vi upptäckt hos Emma. Jag hade hoppats att hon inte skulle vara så känslig. Men det fungerar tydligen inte i någon form längre...
  • saffe

Hej! Någon som har koll på om de senaste händelserna i Japan kan ha betydelse för produktionen av t.ex risdryck? Jag har mailat och frågat, men inte fått svar än. Tänkte bara om nån annan tänkt i samma banor. Det kanske blir svårt att få fram råvaror?

• saffe
    t0va skrev 2011-03-21 11:11:41 följande:
    Nu har jag funderat lite till. Vi har tagit bort nutran för nu har vi profylac så vi klarar oss länge. Då slutade han vara trög i magen, men samtidigt så tog vi bort enago. 

Nu har vi bestämt att prova havreprodukter istället för färdiggröt ett tag och se om det blir någon reaktion.  Nu är hans bajs löst och stinker något fruktansvärt. Jag har inga större problem med sånt, har blivit härdad efter alla år i äldreomsorgen och barnomsorgen, men det här är så äckligt. 

Det han får är gyllenmustvälling på rismjölk, havregurt, och havremjölk men inte mer än 2 mål/dygn. Får väl ta och prova några dagar till och sen inte ge det och se vad som händer.

I helgen såg vi att han har en massa små prickar kring munnen och halsen, kan man få sånt av maten eller är det allt dreggel?

Läste på apotekets hemsida om glutenintolerans, att man kan stanna i växten eller växa dåligt. På 6.5månaders kontrollen nu hade han bara växt 1cm på 6veckor, tror han skulle ha växt 4 enligt sin kurva. Fast det var en ny sköterska som mätte den här gången. Vi ska tillbaka om några veckor och kolla.

Vi har ju ändå gett endel glutenmat nu de senaste 2 månaderna, lite gröt och välling. Smörgåsrånen är glutenfria för det vågar jag inte ge än ifall det nu är så. Är svårare att ha koll på ifall andra ger honom ett rån eller inte.

Men vi ser inga andra symtom, nätterna har varit kanon ibland och orolig ibland, men samtidigt är han i separationsfasen nu.  
    Vad är det för glutenfria smörgåsrån du ger? Det är inte nån sojasläkting i som han kan reagera på? Jag har dålig koll så jag vet inte vad ni har konstaterat  för allergier förutom mjölken, men soja är ju inte ovanligt att vara allergisk mot oxå...
  • saffe
    trållmor skrev 2011-03-25 13:18:24 följande:
    Vi har inte använt någon annan leverpastej än Arbogas mjölk- och glutenfria, så jag törs inte svara på frågor om andra märken

Oldas risbröd ger vi också, istället för rån/kex

Och sen upptäckte vi till vår stora glädje att det finns ett märke som heter Småfolk, tror det är nåt dotterbolag till Semper. De hade morotssstavar, som såg ut lite som ostbågar men raka och fyrkantiga, och hade samma konsistens. Till vår lycka så funkade de, och barnen formligen älskade dem!!! Ett tips till alla multiallergiker i tråden för det perfekta fredagsmyset
    Tack för morots-tipset! Ska provas!
  • saffe
    miracle maker skrev 2011-03-31 08:09:51 följande:
    puffar lite för min fråga...
    Jag har för mig att Miralicia sagt att hon måste torka rent ugnen när hon bakat bröd till andra och sedan ska baka till sig själv. Är ju inte riktigt samma sak, men det är nog mycket möjligt (tyvärr) att hon reagerat på din tinade muffins...
  • saffe
    tes 75 skrev 2011-04-05 07:18:33 följande:
    hur viktigt skulle ni säga det är att berika hemgjord rismjölks- & rismjölsbaserad välling och gröt med ersättning till barn över 1 år som ligger över normalkurvor på vikt & har god aptit på det (lilla) de kan äta? våra barns dietist tycker vi bör berika, men efter att ha testat Neocate LCP nu i helgen, med nässelutslag på den ena & slemmig avföring på den andra som resultat, så känns det som vi vill strunta i det helt. Althera funkar inte heller. Sempers mjölkfria och Enagos grötar & vällingar går inte då båda är allergiska mot sädesslag + majs. vi bör förstås prova neocate igen för att se om det kanske var tillfälligheter att båda blev dåliga, men särskilt hoppfull är jag inte.
    Jag kan tyvärr inte svara på hur viktigt det är, ville bara tala om att vi inte berikat yngsta tjejens (20 mån nu) mat sen hon var ett år. Då tröttnade hon på Althera-youghurten som jag försökte få i henne varje morgon. Flaskan vägrade hon ta bra länge och när hon väl gick med på att ta flaskan så åt hon bra under dagarna, så vi gav bara rismjölk i flaskan för att hon blev avis på storasyster när hon fick sin välling på kvällen. En liten knubbis är hon men det säger ju inget om hur järn, kalcium och vitamin-nivåerna är. Men hon dricker berikad risdryck och sen 2 månader tillbaka får hon minallvit-tabletter. Det enda jag är osäker på är järn-upptaget, men hon äter bra med kött, så jag hoppas det räcker...
Svar på tråden Allergitråden