• saffe

Allergitråden

Kavat skrev 2010-11-23 21:04:01 följande:
    Ja, det är ju lite svårt att förklara hur man har det...

Men hon sa att man inte fick för livsmedelshänvisningkostnaden för något ska man betala själv. Minns inte vem som skrivit med det i sin ansökan, men här fick man det inte och det var olika för var man bodde påstod hon. ????

Sen hade det ju varit schysst att får mjölkersättning för kamelmjölk. Undrar hur mycket pengar man får då?

Sen var det kul för hon hänvisade till KO och så sa hon typ "glutenfritt" ja där hänvisar vi till KO, och det ser jag att du gjort också. Osv. Kanske skulle hänvisat mer till KO.
    Jag fick godkännt för kostnaden för livsmedelsanvisning. Både på Nutramigen som vi använder till välling och youghurt och det glutenfria vi kan ta ut.
  • saffe
    Tibell skrev 2010-12-28 15:57:24 följande:
    Glukos-fruktossirapen i drickan smil ( ser ut som en mer ) går den bra eller är det vete??
    Jag skulle gissa på vete, men jag vet inte. Om det inte står klart och tydligt att glukossirapen är av majs, så ger jag inte såna produkter. Det brukar stå inom parentes efter glukossirap i så fall.
  • saffe

Hejsan! Någon som vet ifall det finns nån leklera som man kan köpa utan risk för att det ska vara vete i? Det kanske inte brukar vara mjöl i köpelera, jag har ingen aning.. kollade på Hobby lera på panduros hemsida, men det står ju inte vad den är gjord av.

• saffe
    Angel Gbg skrev 2011-01-01 22:26:00 följande:
    Jag har kollat även internationellt och jag har bara funnit två som sägs vara vetefri men den ena innehöll antingen soja eller mjölk eller ägg eller vad det var som C inte tål... den kan du beställa via alla företag som levererar till dagis.

Och så finns det en som heter Soya doh... det säger väl allt...

Bara att baka själv som allt annat *suck*
    Ok, tack! Då vet jag att det inte är nån idé att leta. Bara göra själv, som sagt...
  • saffe
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:15:12 följande:
    Jag börjar tro att sonen är väldigt känslig mot vete. Hans mage har ju varit jättefin och "liten" sedan i går blev den gigantisk igen och han pruttade som fasen! Fattade ingenting! Han som varit så "fin" sedan vi hade varit utan vete ca 1 vecka.

Då frågade jag mannen vad han hade gett honom på morgonen. Då hade han gett brödet som fanns i E.s låda i frysen (har ett fack som bara är till honom så vi inte blandar ihop) och det var ju bra, men då visade det sig ju att han hade gett tekakor med vetestärkelse i inte så lätt för honom att veta eftersom han trodde att han kunde ge allt i den lådan Jag hade kvar de tekakorna från att vi skulle testa vetestärkelse på sonen innan vi började att provocera med vete i höstas...
    Inte konstigt att han fick en gigantisk mage!!

Jag vet inte riktigt hur vi ska få bukt på det hela. vi måste få in någon rutin som gör at vi inte riskerar att kontaminera. Som det är nu så stoppar ju mannen ner hans bröd i VÅR brödrost eller lägger mackorna där vi haft våra innan. vi har egen smörbytta och så till sonen men det spelar ju ingen roll om mackan redan är kontaminerad av t ex brödrosten

hur har ni löst altl sånt här?
    Vi löser det genom storsanering efter att vi ätit frukost och egen brödrost till barnen. Barnen äter för det mesta frukost först och vi sen, för att vi inte ska behöva springa och tvätta händerna varje gång dom behöver hjälp med något. Resten av måltiderna äter vi i stort sett samma mat, förutom olika pasta och ibland olika sås.
  • saffe
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:23:32 följande:
    Ok för våra barn äter så mycket sämre när vi inte äter samtidigt hmm
    Ja vi kanske får göra så ändå, för han är nog mer känslig än vad vi någonsin trott. Han reagerar ju på glukossirap mm.
    Vi ska till läkaren i dag. Ska se om jag kan få komma till en allergiläkare i stället, även om den jag var till senast inte var väldigt nonchalant, men jag tror jag vet hur jag skulle hantera honom i dagsläget, fått lite mer skinn på näsan

Det känns som om dietisten inte riktigt har kunskapen om detta. Hon säger att han inte kan vara allergisk mot glukossirap eller t ex andra sädesslag pga kontaminationsrisken, isf är han allergisk mot själva sädesslaget (t ex råg, korn, havre) men jag tror mer på veteallergi och kontamination faktiskt!

vet inte riktigt hur jag ska lösa detta!
    Ja, det är ju lite tråkigt att inte äta samtidigt. Men det är bara vid frukosten vi gör så, eftersom vi vuxna äter så mycket saker som dom inte tål då. Jag skulle inte kunna slappna av om vi satt och åt samtidigt då. Det blir ju skillnad när barnen blir större och förstår mer och klarar sig mer själva.
  • saffe
    Kavat skrev 2011-01-02 13:29:58 följande:
    Eyeq kapslar har vi här hemma, innehåll fiskolja nattljusolja gelatin glycerol dest vatten naturligt e-vitamin (d alfa tokferol från soja)
    Är dom här kapslarna det "bästa" man kan få tag på ur allergisynpunkt, om man vill ge barnen omega 3? Det finns inget som är helt "utan allt"?
  • saffe
    Kavat skrev 2011-01-03 17:18:30 följande:
    Enligt min vän som är hysterisk intresserad av mat, näring, tränar en del och äter veg och är allmänt duktig inom kost så ska EyeQ ha den bästa sammansättningen och förhållandet mellan de olika sakerna i är bäst. Nattljusolja ska tydligen vara bra.

Men enligt läkaren kunde man lika gärna äta lax 3 ggr i veckan som jag skrev...

Precis som redan är skrivet så skiljer sig priset och det efter innehållet. Vissa av de där kapslarna är väl mindre bra. MEN man ska ju tåla det man äter, annars så är det ju dumt att äta...

Testade att ge lilleman EyeQ med jordgubbssmak idag för att se om det funkar.
    Ok, jag får testa och ge den här sorten och hoppas att dom inte reagerar på det som kommer från soja. Jag får inte i dom fisk ens en gång i veckan...
  • saffe

Jag har kikat nu på Eye Q vanliga tabletter och tuggtabletter. Dom vanliga tabletterna verkar inte innehålla soja, men dom är ju säkert svårare att få i barnen.. Är det därför ni andra köper tuggtabletter eller är det för att det är bättre innehåll i tuggtabletterna (dom var ju betydligt dyrare)?

• saffe
    Kavat skrev 2011-01-05 12:58:38 följande:
    Går det inte fortare att ta bort allt på en gång. Och provocera med soja eller det ni tror han klarar först... Annars så tar det ju som du skriver jätte lång tid.. Sen brukar det ju dra ut på tiden pga sjukor, missar och annat.
    Håller med!
Svar på tråden Allergitråden