-
nä jag förstår att det inte är några mängder men jag hade inte testat kött ändå. då hade jag hellre kryddat annan mat som palsternacka o potatis lite mer. man kan ju använda de flesta kryddor som det inte är massa salt i till så små barn.Tibell skrev 2010-04-23 10:41:29 följande:hmm..såg att jag skrev lite konstigt. Hon har alltså inte fått alla dessa smaker nu i två dagar utan de mer rena smakerna testade vi för nån vecka sedan. Det är alltså bara biffstroganoff hon fått smutta lite på! Det är ju inte mängder hon fått i sig eftersom hon bara spottar ut det.
-
morot? broccoli? det är lite sötareTibell skrev 2010-04-23 10:45:01 följande:Oj det visste jag inte. Vi tänkte att hon kanske skulle acceptera den bättre eftersom den smakar mer. Men som sagt är det inga mängder hon fått i sig..sammanlagt 1-2 bebisteskedar! Så det känns inte som att det borde vara det som gjort henne grinig. Vi har märkt att hon sover mer så hon är säkert i ett utvecklingssprång..läste att man kunde äta sämre, sova mer samt vara gnälligare. Allt stämmer in =) Och det händer mycket i utvecklingen nu..snaaart tar hon sig frammåt den lilla tokan! Är så svårt det här med mat tycker jag. Med stora dottern var det aldrig några problem med känslig mage och hon älskade smakisarna..dock inte gröten. Men men..man lär väl sig efter tiden! med vad ska vi testa med då ?! Hon verkligen avskyr de rena smakerna. Alltså potatis, palsternacka mm. Har testat att "dölja" dem i fruktpuré men det går hon inte på.
ibland så kan det ta ett bra tag innan de accepterar smakerna så testa på. hur många gånger har ni testat varje smak? har ni testat igen? -
päron är ju lösande så om det var det hon reagerade på? att magen liksom "körde igång"?Tibell skrev 2010-04-23 14:50:43 följande:har några utav era barn reagerat på magont av päron? frågan platsar kanske inte här med tanke på att det inte är allergifråga men ni är så himla kunniga så ni kan kanske hjälpa mig ändå?! vi hade bara päron hemma så dottern fick några skedar (ca 2-3 ts bebisteskedar) men OJ så ont hon fick i magen. hon skrek ( alltså panikskrik) oavbrutet i 1½ timme!! tillslut fick jag plocka fram sjalen och hon somnade. stackars hönan =( fick sån flashback om hur vi hade det innan mjökallergin konstaterades. hur orkade vi?? inga mer päron till henne!
-
testa att ge henne typ ett resulax (minilavemang) och se om edt kommer något. min stora son totalvägrar ju mat om han är förstoppad!Tibell skrev 2010-04-23 16:33:55 följande:
-
Det finns ju bara som blir BARA ammade upp till ett år (o då lika med ersättning).Tibell skrev 2010-04-23 17:39:06 följande:Fast hon bajsade ju i morse!? Det var ju inte hårt men hon fick kanske kämpa lite mer än vanligt. Men ut kom ju massa! Så det känns ju som att det inte borde finnas så mycket mer. Det var ju efter hon bajsat som hon fick päronet. Nu är hon dock lugnare...åt rätt så duktig också! Man märker dock att hon fortfarande har lite ont i magen. Dessutom har hon massa nya prickar igen..suck. Men det kankse man kan få om man skriker mycket =varm ?! Nu tänker jag inte ge henne NÅGOT mer förutom ersättning. Känns som att hon får ont i magen av allt..dock inte så här hon som av päron. Hur länge kan barn äta enbart ersättning ?!
Rekommendationerna nu är ju smakisar först vid 6 månader om inte barnet visar ett väldigt stort intresse. Det betyder ju alltså att man bara ska börja lite smått vid 6 månader och det kan ju dröja många månader innan de får i sig några mängder så känn ingen stress över maten. Så länge hon får i sig ersättning och går upp i vikt så klarar hon sig fint! Hon får ju i sig alla näringsämnen i ersättningen.
Apropå förstoppning så KAN hon vara förstoppad fast hon bajsade i dag. Såg det ut som det brukar göra?
Min minsta son hade jag inte en aning om att han var förstoppad. Bajsade varje dag men inga jättelass men ändå så man tycker det borde vara ok. Han var så förtsoppad att läkaren kände en stor klump typ 2 cm upp och där ska det INTE vara nåt om man inte är förstoppad... så visst kan de vara förstoppade ändå. Kan ju t o m ha diarré fast de är förstoppade. Förstoppning är lite lurigt -
Jag var bara TVUNGEN att lägga in bilder på före och efter vetefritt på sonens mage!! Skillnad eller vad säger ni?(inbillar mig inte va? ) visst LITE olika vinklar, har försökt fått samma men det är inte så lätt med en 16 månaders
Han mår bra igen. verkar ju funka med havremjölk i alla fall. peppar peppar... han sov hela natten, inga röda kinder. Det som var i går måste berott på nåt annat...kanske mkt tvättande? Han var också väldigt trött i går. Det händer mycket gällande hans språk nu så kanske en utvecklingsfas att han är så trött för han verkar må prima annars -
Ja visst är det skillnad! helt sjukt!!!
Ja jag tar det lugnt. i dag har han nog fått 1 dl uppdelat på 2 ggr bara o det är fortfarande solhavre. tänker inte stressa. det han hinner få i sig får han i sig. tänker säga som det är till dietisten när vi kommer dit. Han har visat sån känslighet så det kändes inte relevant att pressa honom med en massa havre, råg och korn! -
aha har glömt dig lägger till dig så kan du se inom nån minutAngel Gbg skrev 2010-04-23 19:09:33 följande:Eli jag får inte titta...
-
ja visst känns det INTE bra när de inte tror på en när man själv ser detta resultat???Angel Gbg skrev 2010-04-23 19:50:03 följande:Jösses... Ge INTE ungen vete och om dietisten har något att klaga på så hänvisa henne till mig
-
usch stackars liten!! OCH er!! Hoppas hon blir bättre snart!!!!! Hemskt när det sätter sig på andningen det känns så olustigt!Snutten skrev 2010-04-23 19:46:10 följande:ELI: vilken jätteskillnad på hans mage! Härligt att han mår bättre. Vå natt har varit hemsk. En riktigt astmahost natt. Idag har jag gett upp och gett Siri betapred. Nu kommer hon väl upp i dos och det räcker med kortison puffarna sedan. Det är när hon inte får sina mediciner som jag förstår att hon faktiskt är riktigt sjuk. annars brukar jag ofta tvivla på mig själv efter en period då hon är bättre. Man vill ju gärna tro att hon är frisk .