Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Allergitråden

Kollade duscholjan jag har hemma (nivea) och även den har soja som andra ingrediens. Tur vi tål det

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-10-27 16:05:25 följande:
    De första bilderna är mollusker. Det är jag HELT säker på. Särskilt då de har den där lilla hålet eller gropen i mitten. Ibland är det så att precis innan de försvinner så blossar det upp massor och sedan försvinner de. *Hoppas på det*. Man kan testa att behandla dem med hibiscrub.

De andra har jag ingen aning om vad det kan vara. Ser ut som små blåsor. Har du frågat A-C? 
    Hoppas, hoppas, hoppas. Hon har ju haft dem länge nu!

När vi var till A-C hade hon bara en blaffa, och dum som jag var så frågade jag inte då.
  • Blå Flygare

Var till bvc idag för utslagen. Hon trodde inte att alla röda fläckarna (om än flera) var mollusker, och blafforna trodde hon var vanligt eksem. Hon var lite osäker, så jag kanske borde ringt till barnmedicin ist. Nu fick jag iaf två sorters kortisonkräm att smörja med, och om det inte blir betydligt bättre till på måndag ska jag höra av mig. Men då ringer jag barnmedicin.

Fick med mig en liten bok om eksem, ska läsa igenom den. Har redan hittat lite saker som var nytt för mig. Har väl inte velat se att S har eksem, bara tänkt att hon har torr hud. Hon har ju haft eksem några ggr innan, och säkert lite på gränsen ibland som jag inte velat kalla eksem.

En av sakerna jag dock ser blir svår var avrådan från ylle. Jag älskar ull! Det var räddningen förra vintern när det var så kallt. Och denna vinter hör man ju bara ska blir så kall. S reagerade inte på ull förra vintern, men då var ju huden mycket finare. Jag hade minimundus och den är verkligen mjuk, mycket bättre än t.ex. det som säljs på coop (pierre robert). Nu är jag på väg att beställa ett nytt ullunderställ eftersom förra årets är aningens litet och jag gärna vill ha ett extra (bl.a. för att S inte vill ha det som är från coop - antagligen för att det är sticksigt). Vågar jag beställa? Annars tar jag gärna emot tips! Silkesunderställ under ull?

Jag har själv torr hud och på gränsen till eksem, men jag upplever att en bra mjuk ull är bra för huden, att ha bomull mot huden känns visserligen bra för stunden, men jag tycker det torkar ut huden mer än när man har ull.

• Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-10-28 21:21:01 följande:
    Men både Albin och Siri har haft sådana där "vårtor" som är på första bilden och enl A-C är det mollusker. Om du vill kan du välja ut en riktigt stor där man ser det lilla håller eller inbuktningen uppe på riktigt tydligt och klämma lite försiktigt. Då kommer det ut en vit "korv" som i en pormask typ. Jag är verkligen nästan helt säker på att det som du visade på första bilden är mollusker. Kortison kommer inte att hjälpa. Sedan är det så att mollusker gärna sätter sig i skadad hud, dvs där man är torr eller har eksem. Jag röstar som sagt på mollusker och något annat oidentifierat.
    De två stora på första bilden är mollusker, det vet jag. De har också suttit där länge. Men de små? I så fall har hon fått några hundra mollusker över hela kroppen på två dygn. Tiden får utvisa.
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-10-28 21:54:38 följande:
    Alltså jag som atopiker får krupp på ull mot huden men det "nya" nu med bambu tycker jag är jätteskönt och har även köpt bambuunderställ till C. Kanske kan vara något?
    Bambu och ull ihop? För bambu är ju svalt. Det hade jag ju i blöjorna till A för han får ju svamp annars. Har också i strumpo och det känns verkligen att det är svalt. S behöver något varmt till vintern Nu har hon visserligen underhudsfett vilket hon inte hade förra vintern så hon bör ju inte vara lika frusen.
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-10-29 10:47:46 följande:
    Kombinationen kanske vore något men jag vill ändå bara säga att underhudsfett tyvärr inte hjälper om man är frusen, tro mig
    Silke och bambu borde annars vara bra. Undrar om det finns att hitta
    Snutten skrev 2010-10-28 21:58:55 följande:
    Hmmm. Ja vi får se. Som vi kommit fram till tidigare: våra barn drabbas av väldigt ovanliga saker. Siri ska ju till hud imorgon för hon förmodligen har fått perioral dermatit som normalt sett bara drabbar vuxna. Suck. Och behandlingen mot det är superstarkt PC som man inte får ge till barn under 8 år eftersom det kan förstöra emaljen på tänderna. Ska bli intressant att höra vad läkaren säger imorgon.
    Mmhmm. Lycka till idag!
    Blafforna är redan mindre (det röda runt om är inte längre rött), och jag onbillar mig att prickarna är mindre röda med, men det är jag inte lika säker på.

Har fått skriva ny medicinlista på kylskåpet. Tagit till nu att göra iordning barnen med smörjning, inhalationer, nässköljning och allt vad det är. Hur ska detta gå på måndag?? Stress naturligtvis, och så får vi väl väcka barnen tidigare. Inte kul när S ligger och river sig på nätterna, hon sover inte bra nu! Det påminner mig, dags att fila naglar och sen förhandla om nattpajt i god tid innan läggdags för att undvika utbrott då.

Jag behöver ändå köpa nya nattdresser till S nu inför vintern (sovit näck på sommaren) Vad kan ni rekommendera? Alla roliga har ju stora plasttryck som blir kallt. Fast med eksem kanske det bara är något positivt
  • Blå Flygare
    Blå Flygare skrev 2010-10-29 11:08:11 följande:
    Silke och bambu borde annars vara bra. Undrar om det finns att hitta
    Silke och ull menade jag så klart.
Svar på tråden Allergitråden