mithrandil skrev 2011-05-20 10:02:04 följande:
Nej, hon hann väl aldrig börja med gluten egentligen. Några månader bara. I början gick det jättebra, men när vi tog bort mjölken så blev hon dålig på enago och då slutade vi ge den. det var det enda hon åt som innehöll gluten då. Sen gav jag henne hemmagjord vetemjölsvälling 2 kvällar i rad och hon blev förstoppad i totalt 4 dagar efter det. Sen har vi inte testat mer. Hon vill inte äta typ spagetti eller bröd längre men när hon får mammas glutenfria äter hon. Konstigt.
Vår allergolog menade på att hon inte behövde vara intolerant mot gluten men att hon är känslig. Om det är tillfälligt eller livslångt går inte avgöra nu. Men allt är så luddigt så jag kräks.
Hon har inte ätit vetestärkelse men hon fick ett par godisbitar herromdagen som innehöll glukossirap och jag märkte ingenting. Men kanske inte 3 små bitar ur en tablettask gör nån skillnad? Fast brukar man inte vanligtvis kunna äta både vetestärkelse och glukossirap? eller gäller det bara glutenintoleranta och inte veteallergiker?
Jobbigt att det aldrig blir riktigt bra. Men ni kanske får ge det ett tag. Hon har ju varit förstoppad så länge nu så det kanske tar tid för tarmarna att komma ikapp? Ni har väl inte hållt på så jättelänge ändå va? 2veckor kanske?
Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
vår läkare sa att första steget för oss borde vara att gnugga mjölk på huden, bara för att hon inte ska få i sig förmycket. men att vi skulle vänta tills hon är 2år. det är ju 1år kvar ju. sist sa hon att vi skulle provocera när hon blev 1år. Kanske dumt jag berättade om ostbiten hon fick i halsvecket som gav henne blåsor.
Som glutenintollerant brukar du kunna äta vetestärkelse och glukossirap men de med DH brukar inte fixa det. Som veteallergiker är det väldigt individuellt. Bella gör det inte. Skulle hon stoppa i sig 3 bitat med godis kommer dessa förbaskade prickar runt munnen och hon får astmasymtom ( har vi tur slipper vi det ), och hon blir förstoppad.
Men som sagt, det är väldigt olika hur pass känslig man är.
Angående mjölk. Jag hade nog också testat att stryka mjölk på hennes underarm. Ser ni inga nässelutslag ( eller eksem/prickar som Bella fick när vi testade stryka mjölk på henne ) kan ni testa att ge henne 1 kryddmått mjölk i hennes välling eller kanske tillsammans med fruktpuré. Sen kan man testa en halc tsk andra dagen osv. Om man inte märker reaktion då vill säga.
Men att börja på huden är nog än bra idé. Då får ni ett litet hum om hur känslig hon kanske kan vara.
Men visst var det så att hon kunde äta mjölkbaserad välling utan problem innan ni slutade med all mjölk ? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan ? Har ni tur kan det kanske isåfall innebära att hon inte är superdupermega känslig. Fast jag vet inte =)
Ja det kommer nog ta ett tag för lillhönan. Hon fick i sig saft med glukossirap efter bara två dagar med neocaten och blev såklart tokförstoppad. Så om man räknar om från det tillfället har hon bara ätit neocaten i 1 vecka. Men jag vet inte, vi kanske får acceptera att hon ska ha dessa magproblem ??