• Tibell

Allergitråden

ViFrånLandet skrev 2011-05-15 14:58:03 följande:
    STOR kram till er! Vet hur det känns, vi tog ju bort våra katten förra sommaren... Kan lova dig att det blir bättre så småningom!  Hjärta

Vi har fortfarande regnigt och kallt här så G mår bara bra, tackar som frågar! Han har till och med slagit på stort och sovit två hela nätter på raken *kors i taket* Iofs vaknar han fortfarande ultratidigt men hellre det än det eviga nattspringandet.. Ska hålla tummarna att Bella bara är förkyld!!
    Skönt att höra att han mår bra =)
    Jag vet inte riktigt vad det ör med lillskruttan. Hon nyser massa, något hon inte brukar göra vid förkylningar. Snoret är helt genomskinligt. När vi var ute kliade hon sig massa i ögonen. Hon gjorde ett par kullerbyttor i gräset och det slutad med att hon stod och kisade för det antagligen kändes konstigt i ögonen, de såg nämligen lite svullna ut.
    Men sen hade hon en temp på 38 när vi kom in. Har varit inne och kännt på henne nu och hon känns sval och feberfri. Så frågan är vad som är på tok ? Det återstår att se...
  • Tibell

Det börjar kännas något bättre. Men så fort jag tänker på det gör det väldigt ont än :(

Mithrandil: hur mår barnen nu? Kommer ni någon stans med allt ?

ViFrånLandet : mår lilleman fortfarande bra ? håller tummarna att han gör det!

Tova : hur gick veteprovoceringen?

Någon mer som kännt av gräspollen ? Vi bor i västra Götaland och jag börjar fundera på om barnens symtom är förkylning eller allergi..

• Tibell

ViFrånLandet : åh nej :( är det bara utomhus han snorar ?
    Här snorar båda flickorna med. Tilde vet vi är allergisk mot gräspollen men Bella vet vi ju inte.
    Men bådas näsa rinner framförallt ute, endast genomskinligt.
    Bellas astma är kanske inte den bästa men den känns bättre än den brukar göra när hon är förkyld
    Jag hoppas fortfarande bara det är förkylning som både barnen har. Hur länge brukar era barns näsor rinna vid förkylningar ??

• Tibell

Mithrandil : hur gick det idag ?

Jag är så kass på det här med att veta vilket pollen det är som är aktiv. Har kollat på pollenkollen men det stämmer inte överens med barnens symtom;)
    Just nu rinner deras ögon och näsor så fort vi går ut, visserligen även inomhus lite smått vilket kanske mer talar för förkylning?
    Och nu har även tildes astma gjort sig påmind. Och den har varit väldigt lugn sedan förra omgången pollen ( al/hassel) trots att hon varit förkyld. Så hennes astma verkar vara mer allergirelaterad.
    Bella gnuggar sig i ögonen ute och ser allmänt besvärad ut.
    Men till saken hör att det är gräs Tilde ( och antagligen också Bella ) ska vara allergisk mot, inte ek? De har Iofs inte testats för ek.. Hmm
    Ger det en vecka till och ser jag ingen förbättring sätter jag in deras allergimediciner

• Tibell

Jag brukar alltid kolla på tildes näsa för att veta vilket som blommar ;) eftersom jag vet att hon inte tål al, hassel och gräs. Så nu när hennes näsa rinner vill jag tro att det är pga av gräs. Iofs är hon inte testad för all pollen, står väl näst på tur i höst.
    Det märkligaste är att barnens näsor rinner EXAKT samtidigt :)
    När Tilde snorade pga av pollen för nån månad sedan gjorde Bella det exakt lika länge. Visst kan det vara en förkylning där de smittat varandra men man brukar väl ändå inte vara förkyld i 2-3 månader ??
    Så det ser ju inte bättre ut än att Bella är pollenkänslig hon med.
    Tilde skulle få avamys nu, men vad ska vi ha för nässpray till Bella ? Hon är ju alldeles för liten för den..

• Tibell

Mithrandil: Ja jag förstår att det inte gjorde dig något klokare :) skönt i allafall att läkaren vill ta det säkra före det osäkra när det gäller allergier/astman.
    Men jag hade nog kännt som du och ändå velat provocera. Bara för att man själv ska känna sig säker. Så det gör du ju som du själv vill. Men börja med ytterst lite, typ kryddmått!
    Sen det här med astman. Man kan ju alltid hoppas att det inte kommer tillbaka :) det var ju skönt att hon slapp besvär nu vid sista förkylningen, alltid något!
    Hur mycket av gröt och välling gav du innan hon blev förstoppad ? Bellas läkare sa nämligen att vissa barn blir förstoppade av typ gröt och välling i början innan magen vant sig, kanske kan det vara något sådant för Amanda ?
    För glutenintollerant kan hon nog inte vara, för hon var väl knappt fått i sig någon gluten ? De måste ha ätit det en tid för att kunna bli det nämligen. Men veteallergisk kan hon vara isåfall.
    Äter hon saker som innehåller veteatärkelse eller glukossirap ?

Hur det går för Bella är svårt att säga. Färgen på bajset är helt annorlunda. Nu är det inte längre mossgrönt :)
    Och vi har kunnat dra ner på lactulosen.
    Men det är en lång väg kvar, just ju känns det som att hon alltid kommer ha förstoppningsproblematik :(

• Tibell
    mithrandil skrev 2011-05-20 10:02:04 följande:
    Nej, hon hann väl aldrig börja med gluten egentligen. Några månader bara. I början gick det jättebra, men när vi tog bort mjölken så blev hon dålig på enago och då slutade vi ge den. det var det enda hon åt som innehöll gluten då. Sen gav jag henne hemmagjord vetemjölsvälling 2 kvällar i rad och hon blev förstoppad i totalt 4 dagar efter det. Sen har vi inte testat mer. Hon vill inte äta typ spagetti eller bröd längre men när hon får mammas glutenfria äter hon. Konstigt.
    Vår allergolog menade på att hon inte behövde vara intolerant mot gluten men att hon är känslig. Om det är tillfälligt eller livslångt går inte avgöra nu. Men allt är så luddigt så jag kräks.

Hon har inte ätit vetestärkelse men hon fick ett par godisbitar herromdagen som innehöll glukossirap och jag märkte ingenting. Men kanske inte 3 små bitar ur en tablettask gör nån skillnad? Fast brukar man inte vanligtvis kunna äta både vetestärkelse och glukossirap? eller gäller det bara glutenintoleranta och inte veteallergiker?

Jobbigt att det aldrig blir riktigt bra. Men ni kanske får ge det ett tag. Hon har ju varit förstoppad så länge nu så det kanske tar tid för tarmarna att komma ikapp? Ni har väl inte hållt på så jättelänge ändå va? 2veckor kanske?

Om man ska provocera mjölk, tar man ren mjölk då?
    vår läkare sa att första steget för oss borde vara att gnugga mjölk på huden, bara för att hon inte ska få i sig förmycket. men att vi skulle vänta tills hon är 2år. det är ju 1år kvar ju. sist sa hon att vi skulle provocera när hon blev 1år. Kanske dumt jag berättade om ostbiten hon fick i halsvecket som gav henne blåsor.
    Som glutenintollerant brukar du kunna äta vetestärkelse och glukossirap men de med DH brukar inte fixa det. Som veteallergiker är det väldigt individuellt. Bella gör det inte. Skulle hon stoppa i sig 3 bitat med godis kommer dessa förbaskade prickar runt munnen och hon får astmasymtom ( har vi tur slipper vi det ), och hon blir förstoppad.
    Men som sagt, det är väldigt olika hur pass känslig man är.

Angående mjölk. Jag hade nog också testat att stryka mjölk på hennes underarm. Ser ni inga nässelutslag ( eller eksem/prickar som Bella fick när vi testade stryka mjölk på henne ) kan ni testa att ge henne 1 kryddmått mjölk i hennes välling eller kanske tillsammans med fruktpuré. Sen kan man testa en halc tsk andra dagen osv. Om man inte märker reaktion då vill säga.
    Men att börja på huden är nog än bra idé. Då får ni ett litet hum om hur känslig hon kanske kan vara.
    Men visst var det så att hon kunde äta mjölkbaserad välling utan problem innan ni slutade med all mjölk ? Eller har jag blandat ihop dig med någon annan ? Har ni tur kan det kanske isåfall innebära att hon inte är superdupermega känslig. Fast jag vet inte =)

Ja det kommer nog ta ett tag för lillhönan. Hon fick i sig saft med glukossirap efter bara två dagar med neocaten och blev såklart tokförstoppad. Så om man räknar om från det tillfället har hon bara ätit neocaten i 1 vecka. Men jag vet inte, vi kanske får acceptera att hon ska ha dessa magproblem ??
  • Tibell

Mithrandil : aha okej. Lilla gumman :( tog på visa endast på ditt nicknamn och då pratade du lite i början om att hon inte reagerade på vällingen du gav utan bara ersättningen, det är nog därifrån jag fått det :)
    Angående provocering bestämmer du själv hur du vill göra !
    Men håller nog med att du ska testa på huden först och med laktosfritt. Får ni ingen reaktion där kan ni alltid bestämma sen om ni ska våga testa vidare
    Samma sak med soja, fisk och ägg. Men samtidigt är det ju dumt att ta bort saker i kosten som de faktiskt kan äta :) och det underlättar en hel del i matväg.
    Men det kan bara du avgöra såklart :)

• Tibell

Kanske dum fråga.
    Men får man ta vab för försäkringskassan om man är iväg en hel dag på läkarbesök och Provtagningar ??

• Tibell

Alrro : Tack =)

Sitter här och är lite ledsen inombords.
    Idag när jag hämtade flickorna på dagis berättar fröken att barnen ätit chokladpudding till efterrätt.
    Eftersom jag antog att även mina barn fått frågade jag hur de hade lyckats få smeten att stelna eftersom jag aldrig lyckats med det.
    Då svarade fröken " Nä Tilde fick ingen, hon protesterade en del såklart men sen gick det bra ".
    Nähe svara jag , fick hon en glass istället eller ? " Nej ett päron"
    Hur kan de på fullaste allvar tro att en 4 åring nöjer sig med att päron när alla andra dagisbarnen sitter och glatt smaskar i sig chokladpudding och antagligen gick och pratade om det efterråt ??
    Min älskade lilla Tilde som alltid ser till att alla ska ha lika och alltid är väldigt mån om alla andra fick sitta där och bli utan..
    Jag har sagt åt dem att gärna säga till mig innan de ska ha glass/tårta/bullar eller liknande så jag kan fixa något till flickorna om de är osäkra. Men nej då, ett sketet päron fick hon =/
    Ni må tro att det gör vansinnigt ont i mammahjärtat =/
    Ska ringa till köket på Måndag och reda ut det här och åter igen säga till dem att förvarna mig så jag kan ta med något.. Mina barn ska fasiken inte vara utan fler gånger...

Nu ska vi eventuellt börja provocera Tilde med mjölk..
    Glutentestet visade neg i allafall och nu mår hon sååå bra med movicolen..

Svar på tråden Allergitråden