• EL I

Allergitråden

Vad tror ni om att testa proviva sol är både havre o korn i?? Dumt tänkt??

• EL I
    Kavat skrev 2010-04-22 14:25:13 följande:
    Nej, inte än! Proviva innehåller också en massa bakterier som kan ställa till det i mageni början och då är det 3 saker som kan ställa till det. (plus att det kan finnas spår av vete.)
    ok. kör på med solhavre några dagar till då. i dag fick han typ 30 ml solhavre vid frukosten så får vi se...

föresten kollade jag på gyllenmusten i affären nu och det står ju bara havre på innehållsförteckningen, var nog därför jag slängde den.
  • EL I
    vet inte om det gick så bra med havren eller om det är nåt annat...han var ok om kinderna när jag hämtade honom på dagis, lite röd men det kan lika gärna varit värmen på dagis tänkte jag men när jag sen kom hem vid 15 så är han till och från sådär jättegrinig (precis som han var innan vi tog bort veten) och är klistrad vid mig mer eller mindre och röd om kinderna (la in bilder i galleriet- kinderna är lite rödare i verkligheten än på bild).

blir GALEN!!!!!!!! Fan att det aldrig tar slut?!?!?!
    Det han ätit sen han kom hem är en pytteliten bit banan och sen lite havredryck som han ju även fick lite grann i morse till frukost.
  • EL I

glömde skriva att bilden innan de två sista så såg han ut i går om kinderna (det står typ "utan vete i 1½ vecka") kan det vara såhär?? att det skiftar från dag till dag utan att han ätit något konstigt eller är han havreallergisk också??

• EL I
    Miralicia skrev 2010-04-22 18:09:11 följande:
    Halten på blodprovet sjunker ju betydligt snabbare än vad tarmen hinner läka på glutenfri kost. För att tarmen ska hållas konstant skadad så räcker det med gluten motsvarande 2-3 tuggor av en smörgås per vecka OM man är glutenintolerant. Men den lilla mängden räcker nog inte riktigt till för att ge något större utslag på ett blodprov - och tarmen kollar de i princip aldrig såvida det inte ger utslag på blodprovet.
    Men hur mkt skulle min son behöva få i sig under denna 1½ veckan för att få ett korrekt svar om det är glutenintolerans eller inte?

Hur ska jag göra nu? Kanske en slump att han blev röd om kinderna nu och sov dåligt? Ska jag backa och ge ännu mindre havre nu eller ska jag ta bort det helt igen och testa igen efter några dagar när han mår bra igen??
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 18:33:04 följande:
    ELI : Usch stackars liten =( Om man ska överalanysera och INTE säga att det är havreallergi ( även om jag nog skulle tippa på det tyvärr) så kan de röda kinderna bero på; Att det varit extra kallt och blåsigt ute idag+ att de varit ute mycket på dagis, De kanske tvättar honom med något tvål på dagis han inte tål eller så kanske det är atopisk eksem. När jag sökte på det för ett tag sedan när läkaren hävdade att dottern hade det fick jag upp många bilder på barn med illröda kinder. Men i erat fall känns det ju helt klart som att det är både havre och veteallergi. Jag hade nog backat igen och provat om några dagar när han är fin i hyn. Kanske i helgen när han inte är på dagis så ni ser exakt vad han stoppar i sig, stanna inne mm. Får han samma reaktion igen så hade jag inte tvekat längre om jag vore som du!!
    han har inte atopiska eksem enligt de läkare vi varit hos i alla fall, enligt dem är de allergiutlösta (men de har ju haft fel förut )
    Han var ju rätt "fin" när jag hämtade honom från dagis, detta kom ju när vi kom hem från dagis
    By the way så vaknade han 3 ggr i nat och det har han inte gjort på 3-4 nätter nu och nu har han svårt att somna, ligger och skriker om vartannat i sängen Han brukar ligga och prata ca 30 minuter innan han somnar men brukar inte skrika. Det är precis som det var innan. Alltså ibland är han toknöjd och skrattar och har sig (som ni ser på bilderna) men sen kommer de där "anfallen" då han blir assur och grinig och han har ju velat vara i min famn mer eller mindre hela kvällen.

Är det vanligt med både vete och havreallergi? eller är det vanligare att man bara har EN av dem?

Men jag hoppas innerligt att det är nåt annat.
    Såg föresten i dag att de hade Rice dream som rismjölk på dagis...hmm så lite korn får han väl i sig nu då :-P
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 18:43:02 följande:
    Har också en skrutta som ligger och gråter och skriker om vartannat samtidigt som mannen försöker få henne att äta..men det går inte =( Är hans kinder "bara" röda eller är de prickiga/eksemiga också!? Jag tror nog tyvärr det är både havre och veteallergi. Har för mig att K Kavat sa att det är rätt vanligt att ha bägge..ungefär som mjölk och soja! Fast jag kan lika gärna ha fel =) Och dom har ingen speciell tvål på dagis ?! Jag hade backat nu och försökt igen till helgen eller kanske nästa vecka. Och testat de dagar han inte är på dagis så ni är säkra på att det inte är något där som får honom att bli så röd. Jag har sett flera barn med liknande kinder på dagis när de varit ute i blåsten ett par timmar. Men i erat fall handlar det nog om allergi skulle jag tro =(
    men i går var vi ute länge och då blev han inte röd. i tisdags var han fin om kinderna och då var han på dagis mellan 9-17 så hade det varit nåt där så hade det ju varit dåligt även då. i tisdags snöade det t o m här hmm

men visst kan det vara nåt annat. funderar lite på äpple också men jag vet inte.
    Han har torr hud och den är JÄTTEVARM. Det hettar som tusan om kinderna och det ser liksom ut som om de nästan är skinnflådda, svårt att förklara, men de är inte prickiga eller så.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-04-22 18:55:34 följande:
    EL I, gör vad du tror är rätt. Det låter ju trots allt som en reaktion. Det låter som för många symtom för att vara slump. Men jag tror du vet mer om några dagar, oavsett om ni slutar nu eller inte så sitter det ju i natt och imorgon gissar jag, om det är allergi. De flesta i sädesslagsallergi-tråden har barn som är allergiska mot både vete och havre, om det är slump för att de flesta har en eller fler av mjök, ägg, sojaallergi också vet jag inte. Men ovanligt är det inte att man är allergisk mot både havre och vete. Jag har bara hört om en person på de åren jag haft allergiska barn som enbart är allergisk mot havre och fåtal som är allergiska mot vete men tål havre. Men det är ju inte alla som hänger här.
    jo får se hur natten blir.
    Men man blir ju galen,  ibland känns det som om man liksom letar symtom samtidigt som du säger så är det väl för många symtom för att det ska vara en slump

Berättade för min mamma i dag om kontakten med dietisten och hon blev också galen!! man blir ju så arg, varför i hela fridens namn tog de inte glutenprover när jag var där?? läkaren sa ju att vi skulle ta bort vete om vi "orkade" och tyckte det var värt det...då borde han ju tänkt på det där.

jag är ju bara lite insatt i det o vet det där med att man inte får ta bort nåt innan man testar gluten men just då tänkte jag inte alls på det men det SKA ju inte rimligtvis vara så att FÖRÄLDRARNA ska ifrågasätta en sån sak. Jag kan som sagt lite men långt ifrån allt, men det finns ju de som inte kan NÅT heller...man ska ju inte som föräldrar behöva kunna dessa saker för att man ska få rätt vård!??!
    Fattar inte!

Finns det något test man kan göra mot vete och havre eller finns det bara mot gluten? Förutom patchtest då menar jag...
  • EL I
    Snutten skrev 2010-04-22 18:59:09 följande:
    Idag har vi varit och luktat på fisk. Det gick bra, alltså ingen luftburen allergi. Däremot vågade de inte låta henne testa att äta eftersom hon var skruttig i astman och pollensymtom då vi har tagit bort medicinerna och det är en del pollen i luften. Känns iallafall skönt att hon inte är så superkänslig.
    åh vad skönt!!!!! så kan ni andas ut lite grann i alla fall. underlättar ju en hel del att ma kan vara i samma rum som nån som äter fisk även om man inte kan äta det själv men håller tummarna att hon tål att äta det också!

Varför trodde de att hon reagerade förut då? pga astman eller?
  • EL I
    Tibell skrev 2010-04-22 19:00:17 följande:
    Nu har jag sökt lite på varför barn kan få röda kinder, kom fram till detta * atopisk eksem * Råkat slarva med smörjning * kyla * allergi * nya tänder Håller med K Kavat. Känns helt klart som en reaktion på havren. Eller äpple om du nu misstänker det. Hoppas natten går relativt bra i allafall..ska hålla tummarna!!!!
    ja de röda kinderna kan man ju ändå leva med även om jag inte kan påstå att jag tycker det ser så roligt ut men med kinderna kommer ju även kinkigheten

äpple har han ätit även nrä ha varit fin och inte blivit nåt men det jag tror är att äpple kanske gör det sämre när han redan HAR röda kinder.
Svar på tråden Allergitråden