Mamsie skrev 2011-02-04 22:06:07 följande:
Kavat,
"Om man nu inte förstår problemet, varför accepterar man inte bara läget och låter mig hållas med mina "knäppa idéer". Det drabbar ju liksom inte henne ändå. Hon kan ju äta precis vad hon vill"
Min mamma tar det personligt - som kritik av henne när jag säger något om hygien, disk, mm.
Det har gått så långt att vi inte vill äta hos henne och när hon är snäll o kommer med matlådor så trixar vi bort maten från Max. Senast så serverade vi korv och mos till honom med förklaringen att han hade planerat det till middag...
Hon har långa naglar som hon skrapar rent på undersidan - men man ser ju hur smutsiga de är!
Och synen är dålig så disken är som den är... med hennes skitiga diskborste i hennes otvättade diskhho. Och torkar av borden med samma gamla disktrasa som virvlat runt med alla "normala" livsmedel.
Dubbel-
Min mamma är likadan, så jag försöker smussla lite när vi är hos henne och smygtorka bord och ta med mig egen diskborste o.s.v... Ibland har jag inte hjärta att säga till när hon t.ex har stekt "special" till barnen i sin egna stekpanna.. "jag har diskat den extra noga" säger hon. Jovisst, med samma diskborste som till allt annat. Som "tur" är så är barnen kräsna så det brukar sluta med att dom vill ha maten som jag har med mig istället. Men det svider i mormors hjärta vill jag lova, mat och bak är hennes liv... Nu har min lillasyster fått en son som inte har några allergier. Häromdan när vi sågs så sa min syster: "det är tur att du har fått ett barnbarn som du kan "göda" upp i alla fall!" Det var säkert inte illa menat, men det känns i hjärtat ändå.. Bara att inse att dom som inte lever med det nära, har svårt att förstå. Speciellt när reaktionerna är sena, det är ju skillnad för dom som får anafylaktiska reaktioner, då det märks med en gång...