• saffe

Allergitråden

Tibell skrev 2010-09-14 15:15:25 följande:
    Hur har det varit för era barn ?? Har de varit vrålallergiska mot tex vete direkt eller har det sakta med säkert blivit sämre och sämre ??
    Min dotter har blivit sämre och sämre i sin vete-allergi. Från att bara ha fått lite eksem efter  flera dagars intag, så svullnar hon nu upp runt ögonen och får magont av ett kex med vetestärkelse i...
  • saffe
    Angel Gbg skrev 2010-09-17 14:09:08 följande:
    Miralicia: Jag hittade dock ett fel ser jag nu i din merkostnadsberäkning. Enligt direktivet från konsumentverket skall man räkna hela kostnaden för mjölkersättningen och inte gör som du och dra av vanliga mjölken så du har varit för snäll.... räkna om och titta om det ger skillnad på merkostnadsprocenten. Ville bara skriva här så alla ser och räknar så som dom ändå rekomenderar
    Jag hade inte dragit av kostnaden för vanlig mjölk, men det gjorde FK åt mig sen, så det blir nog "rätt" i slutänden ändå...
  • saffe

Hej1 Har en fråga angående Aeirus (stavning?) . Kan man ge den förebyggande om man t.ex ska iväg på kalas där man vet att risken är stor att dom får i sig/på sig nåt dom inte tål. Eller ges det bara vid reaktion? Hjälper den mot "alla" reaktioner t.ex eksem, magont, dåligt humör (önsketänkande ) ?

• saffe
    Kavat skrev 2010-09-22 13:18:55 följande:
    Varit en sväng på dagis när barnen fotades.. Nu börjar även jag tro att det kommer att gå åt h-e...
    De har ägg i kalla såser en gång i veckan (majonäs ej tillagat), ägg i gratänger osv en gång i veckan, soppa med bröd och smörgås (vete) en dag och så andra såser som är redda med vete, makaroner och ja, play doh stod framme på både sonens och dotterns avdelningar. ingen tvätt av händer där inte utan de sprang fram och tillbaks och runt i leran på golvet.. Kokerskan är dock helt underbar, men resten...?
    Lät dock som att de ändå skulle ta bort ägg till frukost på fredagar för en annan killes skull, han fick astma varje torsdag och fredag - de trodde luftburet? Men det är ju fortfarande ägg i mycket annan mat..
    Usch, det låter inget roligt.. Jag börjar bli nervös inför våra barns dagisstart om 4 månader... Jag har redan börjat kolla hur mycket jag skulle kunna gå ner i tid för att dom inte ska behöva gå så många timmar! Jag har en tjänst på 75 % och funderar på att gå ner till 60 % om det strular med dagis. Man ska ju inte ta ut nåt i förskott förstås, men jag vill ändå vara förberedd.
  • saffe
    Angel Gbg skrev 2010-10-27 19:23:07 följande:
    Jag vill bara berätta om mitt samtal med Malaco idag... ALL deras glukos-fruktossirap är från vete! Men när jag förklarade varför dom bör byta till majs och sen skriva ut det, och verkligen pekade på vilken marknadsfördel det var så lät hon helt exalterad så vem vet.... i framtiden kanske julskum funkar =)
    Låter lovande!
  • saffe

Hej! Tänkte höra med er som har barn som går på dagis.. Kan dom köpa in vilka produkter som helst eller har dom bara vissa produkter? Får ni köpa in själva och lämna till dagis? Bakar ni eget bröd i de fall det inte finns nåt att köpa? Mina barn ska börja dagis i mitten på januari, men jag har inte fått klartecken till 100 % att dom får gå där jag sökt. Jag har talat om flera ggr att dom är allergiska, men ingen verkar intresserad av att veta vad dom kan göra för att underlätta. Dom säger bara att det inte är några problem och att dom har haft barn med dom allergierna. Men grejen är ju den att det är ju skillnad på att ha ett barn med mjölkallergi, ett med veteallergi och ett annat med äggallergi mot att ha ett barn som är allergisk mot allt det. Blir ju en väldig skillnad på matlagning... Men jag får väl ringa själv och be att få prata med kokerska och personal... Tänkte bara hur ni andra har det, vad man kan begära av dom. Å andra sidan vet jag inte om jag vill att det ska bakas åt mina barn i samma lokaler som dom bakar med vetemjöl och ägg...

• saffe
    Mela78 skrev 2010-11-11 14:49:51 följande:
    Vår dotter har inte sädelslagsallergi, men svarar iallafall.
    Förskolan köper in de produkter som behövs, vissa beställer de tillsammans med vanliga beställningen till andra barn, andra produkter får de åka till matvaruaffären för att de inte finns i sortimentet och går inte att beställa. Hos oss lagas huvudmåltiden inte på förskolan, brödet kommer från olika bagerier. Resten tillagas av kokerska på förskolan. Jag krävde att få ett möte, fick tre. Det har gått över förväntan, de har anpassat i stortsätt allt jag bett om. Vi fick kompromissa på en punkt: att vi hämtar dottern innan mellanmål den dagen de serverar kokt ägg, vi fick välja vilken fast dag i veckan detta skulle vara, förskolan ser till att avdelningen storstädas den dagen efter stängning.
    Tack för svar! Då verkar det ju som att jag inte ska behöva åka runt o handla det dom behöver själv.. Men baka bröd lär jag nog få göra, men det är jag ju van vid! Skönt att er förskola storstädas efter att dom serverat ägg, det är nog det jag är mest orolig för. Men jag hoppas dom kan hoppa över ägg dom dagar mina barn är där.
  • saffe
    Kavat skrev 2010-11-11 19:06:28 följande:
    Nu går mina bara 15 timmar/v och äter endast lunch där. De åt kokt ägg en dag i veckan innan han började men det var en kille som reagerade luftburet (?) så de tog bort det. Men de har kvar såser som är majonäsbaserade som de andra verkar få någon gång i veckan. Make no sense to me! Obestämd
    Det är just det där med såser som jag tror är klurigast. Alltså de flesta vet att pasta är gjort av vete så pasta har de koll på. Men att alla såser är vetebaserade om de inte är majonäsbaserade är lätt att "glömma" då det inte "syns".

Jag bakar eget bröd hemma. Jag köper även in risdryck och pasta, som inte fanns i deras "sortiment".

Vi fick heller ingen info i början och undrade hur det skulle gå. Sen hade vi ett möte med personalen, städ och rektorn någon vecka innan han började. Vi ska ha ett uppföljningsmöte efter ca 1 månad.

Kokerskan på dagiset och de som gör maten i ett annat kök (en del chill and cook, eller vad det heter och även allergimat) har jag inte haft möte med. Men jag är inne hos kokerskan titt som tätt och "tjötar".
    Har även haft lite telefonkontakt med de i allergiköket. Men alla de är toppen och kryddar typ bara med salt och peppar för att inga fel ska uppstå samt lagar enkel mat. De har heller inte ägg eller vete i det allergiköket.
    Däremot så hade de vikarie och då blev det fel. Så riskerna ligger nog inte hos ordinarie personal utan när det är vikarie i vårt fall.

Samma personal sitter med under måltider, blir de sjuka så ingen ordinarie kan sitta med så ska de ringa så får vi ha honom hemma om vi inte vill chansa. Det är ju lätt åtgärdat när jag ändå är hemma, men svårare så klart om jag hade jobbat. Sen har de satt in extra städ efter att jag tjötat en del Drömmer.. Golven städas och våttorkas alltså innan han kommer på morgonen (de äter frukost i samma lokal som de leker i) Även stolar och bord och ja, städerskan gör ett jätte jobb! Och så har han ett eget handfat med egen tvål. Hum, det är nog det jag kan komma på såhär...

Lämnade över lååånga listor på vad han inte kan äta och vad t.ex vete dols under för namn (kolla Miralicias blogg).
    Tack för att du berättar hur ni har det, nu har jag fått lite tips om vad jag kan be om! Har dom ett speciellt allergi kök som en del mat kommer ifrån? Här tror jag att det mesta lagas av den egna kokerskan. Eller jag hoppas det i alla fall, så det inte bara handlar om att värma upp mat som kommer utifrån... Mer än en vecka innan tycker jag nog att vi behöver prata med dom. Det måste väl inhandlas åtminstone en egen stekpanna om inte annat oxå...
  • saffe
    Allrona skrev 2010-11-20 09:26:15 följande:
    Frågar igen är det någon vars barn blir röd under ögonen som allergisk reaktion? Alltså inte av pollen utan av mat? Dottern är röd precis under ögat precis som man blir om man är allergisk mot pollen och jag funderar på om det också kan vara en reaktion då hon även har eksem i ansiktet.
    Min dotter på snart 3 år blir röd under ögonen på det sättet som du beskriver, när hon får i sig vete.
Svar på tråden Allergitråden