-
Underbart GRATTIS! SNART är du mamma!ekke skrev 2012-05-30 18:18:07 följande:Vi har fått vårt medgivande idag!! :)
-
ÄNTLIGEN! Ni har då fått vänta LÄNGE!!! Jag hoppas verkligen ni får RB snart! Vet du hur långt efter CH man brukar få RB och sen få åka?TomMon skrev 2012-05-30 19:30:55 följande:Idag var det Court Hearing för våra barn, hoppas vi får något besked om hur det gick snart!
-
Hej o välkommen hit! Vad roligt att ni samlar papper till Ungern! Hoppas ni hittar en psykolog snart!Kiwi10 skrev 2012-05-30 23:02:26 följande:Hejsan. Vi är båda 30 år.
Vår utredning blev klar i april och nu samlar vi papper för fullt för att adoptera från Ungern.
Vi fick ett mail och en pappersbunte som vi håller på att plöja igenom. Vi behöver ett psykologutlåtande som verkar vara det som tar längst tid. Får ge oss ut på jakt!!! -
Igår kom adoptionskontrakten tillbaka färdigstämplade så nu har vi skickat vidare dem till vår org. som skickar dem till barnhemmet. Så nu är det bara att vänta på en domstolstid!
-
Det är jätteolika! Det kan gå på en månad eller på 5 månader.... så det känns rätt jobbigt. Hoppas verkligen vi får en snabb tid. Domarna jobbar på lite olika sätt. Sedan får man väl åka ca 2 mån efter det.Pippi Långstrump skrev 2012-05-31 12:19:14 följande:Underbart Hjärtat längtar. Hur långtid brukar det ta?
-
Hoppas ni får reda på hur det gick snart!TomMon skrev 2012-05-31 22:42:20 följande:Vi har inte hört något om hur CH gick ännu. Enligt organisationen blir det nog resdags i september, så vi förväntar oss inte RB nu direkt. Men det hade varit trevligt med något meddelande ang hur CH gick.
-
Hoppas det stämmer! Så att ni får iväg papprena snart!MissMe83 skrev 2012-06-12 21:32:02 följande:Nu är våra papper skickade till bfa håll tummarna att vi inte gjort några fel
-
Vad skönt TomMon! Hoppas ni får RB om en månad!!!TomMon skrev 2012-06-13 08:10:41 följande:Vi fick reda på att CH gått bra och att det nu kan ta 1-3 mån innan resebesked kommer.
Idag fick vi bekräftelse på att våra kontrakt har hamnat hos domstolen. Så nu väntar vi på CH! Hoppas vi får en tid snart! -
Helt underbart!!! Grattis!TomMon skrev 2012-06-14 18:14:42 följande:Shit! Preliminärt RB idag, vi reser ca i mitten av juli!! :)
-
Har ni kollat med NEX resebyrå? Den ska vara bra har jag hört!
-
Vad härligt att ni fått ett datum nu!!! GRATTIS!TomMon skrev 2012-06-21 16:31:30 följande:Nu är datum spikat och biljetter bokade, vi får hålla våra barn i vår famn den 19 juli!! :)
-
Linte: Vad tråkigt!
När vi kontaktade kommunen så bestämdes genast en tid till info-möte. Konstigt att inte er utredare gjorde så, förstår om ni känner er lurade!
Sedan tog det 1,5 år innan vi fick börja utredningen, men det berodde på att jag var för ung.
Menar du Sri Lanka genom Barnens vänner?
Vi adopterar från Taiwan genom BV!
Hoppas ni hittar en lösning så ni får komma igång tidigare! -
BV förmedlar ju adoptioner från två barnhem i Taiwan, det ena är CSS och det har inte någon 30-årsgräns. Vi skickade ansökan 4 månader efter att jag fyllt 25 år. Fick barnbesked månaden efter. Nu har vi väntat RB i 2 månader. Vår son är underbart SÖT! Längtar såå!linte skrev 2012-06-26 15:45:48 följande:Tack. Jag ska kontakta den avdelning som håller i själva kursen och se om det är något de kan göra.
Ja, jag menade genom BV men vi håller oss som sagt öppna för många länder. Jag trodde Taiwan hade 30-årsgräns? Vi känner ett par som fick hem sitt barn från Taiwan strax före jul. Sååå himla söt är han. Var är ni i processen?
Lycka till! -
Jaha, ok! Har ni varit gifta i 5 år?linte skrev 2012-06-26 22:52:44 följande:Vad roligt! Vi har också tittat på CSS men är lite osäkra på om vi uppfyller det religiösa kravet.
-
Ok! Jag hoppas ni hittar det perfekta landet för er och att det inte tar alltför lång tid!linte skrev 2012-06-26 23:22:59 följande:Nej, det har vi inte heller än så det skulle ju i så fall ligga längre fram i tiden. Tror dock inte att vi kommer bli mer religiösa så det kravet känns mindre troligt att det kommer uppfyllas Jag har varit väldigt engagerad i kyrkan när jag var yngre men är inte längre och maken är inte ens konfirmerad så det blir nog till att satsa på något annat land skulle jag tro.
-
Hej!
Hur går det för er här inne?
Vårt ärende gick upp i domstolen förra veckan och förhoppningsvis får vi åka i nov. -
GRATTIS!!! Underbart! Nu väntar ni verkligen barn!MissMe83 skrev 2012-08-11 09:07:27 följande:Vad roligt, hoppas det går fort nu
Våra papper skickades till Ryssland igårTack för att du delar med dig! Förstår att det måste vara en stor omställning. Men skönt att barnen blivit så förberedda! Lycka till och Grattis!TomMon skrev 2012-08-11 18:11:04 följande:Det känns underbart men slitigt. Att gå från bara vi två och hunden till att bli en tvåbarnsfamilj tar på krafterna, det är helt galet och tydligen var det omöjligt att förbereda sig på den energi man måste lägga ner! Jag har nog inte riktigt fattat att de verkligen är våra barn. Vi har fått till rutinerna bra nu och vi övar på att låta dem sova själva i sitt gemensamma rum.
Barnen var otroligt väl förberedda och det har inte förekommit några skrik eller ångestattacker, något vi nästan räknat med. Men man vet ju inte, det kan ju komma senare.
Just nu njuter vi i mina föräldrars sommarstuga, barnen har myst ner sig i soffan innan den grillade kycklingen. Det är en härlig känsla och jag kan inte riktigt föreställa mig livet utan dem, det känns som att det varit vi så länge trots att det bara gått lite mer än tre veckor sedan vi sågs för första gången! -
Åh vad roligt att ni är på gång! Vi fick vårt medgivande i dec förra året!Moa85 skrev 2012-08-13 07:19:22 följande:Vi håller på med medgivandeutredningen och får (förhoppningsvis) medgivande i december :)
Siktar ni på något särskilt land? -
Det är svårt att välja land! Det är ju också svårt att förutspå vilket som skulle gå fortast...Moa85 skrev 2012-08-14 06:45:05 följande:Mja, vi funderar på colombia men har bara 1 års kötid än så länge... Slovakien och Tjeckien också kanske. Det är så lustigt för jag har läst ALLT om adoption sedan jag fick reda på att det inte blir några biologiska för mig, men nu när man är där har man glömt allt om länder och liknande. :)
Hoppas ni kan bestämma er för ett land som känns rätt för er! :) -
Vad roligt att ni har skickat era papper till BFA! GRATTIS! Hoppas det går fort så att ansökan kommer iväg till Slovakien snart!strawberryshortcake skrev 2012-09-08 12:40:00 följande:Puffar tråden lite. :)
Vi skickade in våra Slovakien-papper till BFA igår så nu hoppas vi att det går undan med översättning och så klart godkännandet nere i Slovakien. :)
Hur förbereder ni andra för barnen? Både mentalt och materialistiskt.
Jag skulle verkligen vilja handla saker men känner att det nästan är omöjligt eftersom vi inte vet åldern på barnen/barnet. (eller antal, vi har syskonmedgivande)
VIll ha BB nu... :)
Påtal om mental förberedelse är väl bokläsning bra! Även bloggläsning kanske ;)
Och att prata mycket tillsammans om vad som komma skall! Här är en lista på böcker vi läst och som jag kan rekommendera!Så går det till att adoptera, Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor (MIA)
Att bli förälder till ett barn som redan finns, Myndigheten för Internationella Adoptionsfrågor (MIA)
Adoptera – Ett sätt att bli förälder, Annika Creutzer
Adoption – Banden som gör oss till familj, Mary Juusela
Längtansbarnen – Adoptivföräldrar berättar, Kerstin Weigl
Äntligen adoptivförälder, Eva Brenckert
Anknytning – I adoptivfamiljens vardag, Sara Larsson
Linnea från Yuiang: En bok om att bli pappa, Petter Lidbeck
Nyfått barn – En bok om barnlöshet och adoption, Britta Kignell
Efterlängtad – Adoptivföräldrar berättar, Kim Skoglund
Det livet ger - Anna Elias
Adoptionsorganisationernas olika skriftserier.
Förberedelser materialistsiskt gjorde vi först efter BB, men vi har ju haft tid på oss! ;) Nu är allt inhandlar och barnrummet står färdigt. Nu tycker jag RB kan komma!!