Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

Varför man bör ha ett öppet samtal om alkohol med sin tonåring

Jag drack när jag var 14. Jag hade tydliga instruktioner om att jag INTE fick dricka alkohol och jag var helt införstådd med vad som kunde hända och hade en öppen dialog hemma. Jag hade "dåligt sällskap" och bla en kompis vars föräldrar bjöd på vin till maten hemma och av någon anledning, troligen att jag var 14, tyckte att jag var vuxen, och dessutom fick ok från andra vuxna....Tja...med en tonåring i kompisars sällskaps huvud tyckte jag att det var ok att testa. Det hela slutade med att kompisarna blev fulla, jag kände mig också lustig i huvudet och jag ringde hem och sade "hej pappa bli inte arg, jag smakade vin och jag ska inte göra det igen men folk är fulla och jag vill inte vara här mer" Pappa kom och hämtade mig, jag kräktes, han kramade om mig och hjälpte mig i säng. Dagen efter pratade vi lugnt om vad som hade hänt, pappa berömde mig mer för att jag hade ringt hem än vad han skällde på mig för att jag fattat ett dåligt beslut och jag är HELT nöjd med hur det sköttes

• Mariohn

Med det vill jag ha sagt att även den mest väluppfostrade och välinformerade tonåring kan fatta korkade beslut som ett led i utvecklingen och när det händer är det viktigare att veta att man kan ringa hem än att man har gjort fel. 

• Mariohn
    qzectb skrev 2010-11-04 07:58:38 följande:
    Det gör alla föräldrar som själva dricker, de säger det med sina handlingar.
    Jävla trams. Vissa saker får vuxna göra  men inte barn. Säger jag till mitt barn att han självklart får köra bil och se vuxenfilmer på bio också? 
Svar på tråden Varför man bör ha ett öppet samtal om alkohol med sin tonåring