Varför man bör ha ett öppet samtal om alkohol med sin tonåring
Att ha nolltolerans mot alkohol när det gäller tonåringar är fullt förståeligt.
Tonåringar har som bekant inte förmågan att se konsekvenserna av sitt handlade, deras hjärnor växer för fullt och det bör inte förstöras med alkohol.
Men min fråga är; hur effektivt fungerar egentligen strypkoppel på ungdomar?
Säkerligen kommer tråden fyllas av svar som: "Vi har nolltolerans och min lille duntuss dricker ingenting"
Det har jag hört många föräldrar säga, fastän deras tonåringar super skallen av sig i smyg.
Man behöver inte vara Einstein för att lura föräldrarna om man vill dricka. En tonåringar är inget barn längre, utan en mer och mer självständig individ som inte går att styra på samma sätt längre.
Om man totalförbjuder fester för sin tonåring, brukar det ofta leda till något av dessa:
a) tonåringen lyder motvilligt
b) tonåringen blir en jävel på att ljuga och glider längre och längre ifrån föräldrarnas kontroll.
Om en tonåring vill dricka, kommer den troligen göra det, med eller utan ditt medgivande.
De vänner jag hade där föräldrarna förbjöd allt vad alkohol hade, var också de som inte vågade ringa hem när saker spårade ur.
De var också de som vinglade hem, ensamma på nattbussar, sov hos personer de verkligen inte borde, i rädsla för att bli upptäckta.
Medan vi som hade en öppen diskution om alkohol i hemmet, hade fått tydliga instruktioner av våra föräldrar. Hur vi skulle/inte skulle dricka, vad vi inte skulle dricka och framförallt.
Händer det något - ring!
Jag kommer troligtvis få så mycket skit för denna tråden, men min åsikt utifrån de iakttagelser jag har gjort i min tonår;
I de fall där barnen totalförbjuds och hålls med hårta tyglar, slutar det nästan alltid med att de barnen lär sig hur man lurar föräldrarna bäst och relationen baseras alltmer på lögner snarare än förtroende.
Guldklimparna växer upp och blir egna individer, har man en öppen och ärlig relation med sin tonåringen kommer denne troligen lyssna mer till goda råd.
För det kommer en dag då din tonåring inte behöver bry sig ett enda dugg och vad du säger - och i värsta fall gör den också det.