Cloud Berry skrev 2010-04-02 18:23:58 följande:
Om mitt barn mobbar så är det ett tecken på att mitt barn inte mår bra och detta är då tack vare mig och pappan. Om mitt barn mobbas så är det något vi inte kan göra något åt utan det måste de andra föräldrarna ändra på, dessutom så skadas mitt barn hårt vid varje mobbningstillfälle så... Spontant så känner jag helt klart att det är bättre att mitt barn är mobbaren eftersom det då troligen handlar om ett fel vi gör tillfälligt och då kan påverka, mobbas mitt barn så kan jag varken påverka situationen eller påverka mitt beteende och därför vill jag att mitt barn är mobbaren i det läget. Det värsta är alltså att mitt barn mobbas.
det behöver ju inte vara så att det är föräldrarnas fel. ditt barn kan lida av en hormonrubbning som gör att h*n mår väldigt dåligt. medicin kan hjälpa upp nivåerna till en vettig nivå. det kan ju inte vara föräldrarnas fel då...
men jag håller med dig, det är hjälplösheten i att vara den mobbades förälder som är värst. den som mobbar kan man hjälpa. man kan prata, ta med personen till psykolog, till läkare för att utvärdera om det kan vara något hormonellt fel med mera. är barnet mobbat så hjälper nog inget förutom en omplacering.