Inlägg från: DenNamnbitne |Visa alla inlägg
  • DenNamnbitne

Vilket skulle vara värst?

Det vore värre om sonen var mobbaren. Då skulle man ha misslyckats i sin uppfostran.

• DenNamnbitne
    Kya skrev 2010-04-02 16:19:09 följande:
    det behöver inte nödvändigtvis vara så. oftast mår mobbaren väldigt dåligt psykiskt. och de trycker ner en annan människa i ett försök att själva må bättre. som förälder finns det en viss gräns för hur mkt man kan göra för sina barn.
    Men som förälder ska man ju lära sitt barn att behandla alla människor väl och speciellt de blyga och rädda. Det är ju ofta föräldrarnas egna egenskaper som går i arv till barnen. En mobbares föräldrar har ju ofta själv varit mobbare.
  • DenNamnbitne
    Kya skrev 2010-04-02 16:26:54 följande:
    Men man kan må väldigt dåligt psykiskt pga en hormonrubbning, tex. är det verkligen föräldrarnas fel om en hormonrubbning uppstår i hjärnan? och alla som är föräldrar till rökare, har de misslyckats också i sin uppfostran eftersom barnet inte har lyssnat och istället tagit en cigg med kompisarna?
    Ja, jag tycker nog att föräldrarna har misslyckats till en stor del om barnen börjar röka. Och om min framtida son visade sig vara en mobbare skulle jag nästan avsäga mig kontakten med honom. Det skulle jag inte göra om han blev mobbad!
  • DenNamnbitne
    Kya skrev 2010-04-02 16:31:53 följande:
    och det skulle inte jag göra. det spelar ingen roll vad mina barn gör, jag skulle aldrig säga upp kontakten med dom. det är mina barn. jag hjälper dom att må bättre efter bästa förmåga. att säga upp kontakten är det dummaste man kan göra med någon som mår dåligt.
    Ja, det kanske man inte gör. Men man skulle ju näst intill förakta sin son om det visade sig att han var en mobbare. Hua
  • DenNamnbitne
    konkelbär skrev 2010-04-02 16:43:14 följande:
    Så du ser hellre att dina barn blir så mobbade att de försöker ta sitt liv gång på gång (och kanske lyckas) än ser att dina barn mobbar andra?
    Då var det i alla fall inte det egna barnet det var fel på!
  • DenNamnbitne
    konkelbär skrev 2010-04-02 16:50:26 följande:
    Det är väl klart att jag har svårt att acceptera folks olika åsikter om saken. Jag dog nästan, säger jag ju. Det är ju uppenbarligen så att den som säger att det är värst att vara mobbaren INTE vet vad han/hon talar om. Jag VET vad jag talar om. ... Och hade jag inte fått behandling så hade jag inte skrivit här, utan legat död och förruttnad i marken. Om inte annat, du och alla ni andra kanske uppfattar mig som (jag vet inte hur ni uppfattar mig), men det kanske kan få er att förstå vad mobbing gör med en människa. Medan mobbarna gick gymnasiet och tog studenten, skar jag mig i armarna, drogade, gick i terapi, låg sömnlös och drog hårspray mot min ångest. Ni vet inte vad ni snackar om förän ni suttit i min båt.
    Självklart är det värre att bli mobbad. Och just därför skulle det vara fruktansvärd om ens eget barn gjorde någon sådant mot någon annan.
Svar på tråden Vilket skulle vara värst?