Inlägg från: konkelbär |Visa alla inlägg
  • konkelbär

Vilket skulle vara värst?

Efter att ha blivit grovt och brutalt mobbad större delen av min uppväxt och vet så väl hur det påverkar en människa så röstade jag, utan tvekan, att min son är mobbaren.

Den som mobbar överlever. Det gör inte alltid den mobbade.

• konkelbär
    Hormigita skrev 2010-04-02 12:20:11 följande:
    Går inte att välja. Båda är lika hämskt...
    Det finns ingen sanning i det du skrev här.
  • konkelbär
    Hormigita skrev 2010-04-02 12:27:10 följande:
    Förstår inte vad du menar??? De klart att det är lika hemskt...
    Om ditt barn blir mobbat finns en risk för att du inte får ha ditt barn kvar i livet.
  • konkelbär
    statisk skrev 2010-04-02 12:49:30 följande:
    Det är lite så jag tänker också. Vad är värst? Att behöva inse att ens egna barn faktiskt är kapabel att göra saker man ALDRIG skulle kunna föreställa sig, eller att ens barn är utsatt....
    Som sagt; en mobbare dör sällan pga mobbing.
  • konkelbär
    Hormigita skrev 2010-04-02 13:05:24 följande:
    oki ursäkta mig experten... tyckte bara att de vika hemskt att mista ett barn som blivit mobbad och va en som skapat en monster. För om du är på läst så de flästa barnen som utsätter andra för toryr liknande mobbing är oftast barn som är själva utsatta för annat.
    Alla dom som mobbade mig har idag arbete och ser ut att må hyffsat.

Jag däremot, har tagit mig igenom terapi, medicinering, ångest och fått kämpa som en gris för att få livet tillbaka. 12 år av mitt liv tog det.
  • konkelbär
    Kya skrev 2010-04-02 16:16:06 följande:
    inte för att minska eller nedvärdera det som hänt dig... men vad säger att inte dina mobbare ligger sömnlös på nätterna och vrider sig av skuldkänslor?
    Varför skulle dom göra det? "De var ju bara barn"?

Och sa dessutom under hela mobbingen "Hon vill bara ha uppmärksamhet".

Helt ärligt tror inte jag att någon av dom fattat att det handlade om mobbing. För bara ett år sedan var det en tjej (en kompis till några av mobbarna) som kontaktade mig och var otroligt trevlig. Jag var misstänksam till tusen, och till slut var jag bara tvungen att fråga varför hon pratade med mig. Det visade sig att hon inte hade en aning om det jag blivit utsatt för. Fast hon stått precis brevid.
  • konkelbär
    Kya skrev 2010-04-02 16:16:06 följande:
    inte för att minska eller nedvärdera det som hänt dig... men vad säger att inte dina mobbare ligger sömnlös på nätterna och vrider sig av skuldkänslor?
    För övrigt är lite sömnproblem en barnlek om man jämför med hur mina tonår har sett ut.
  • konkelbär
    Kya skrev 2010-04-02 16:25:24 följande:
    ja, mobbing kan ju se ut på olika sätt. men hursomhelst så brukar de som mobbar inte heller må bra. en människa som mår bra och är nöjd med sig själv behöver inte hävda sig själv och trycka ner en annan för sitt eget välbefinnande. ofta behöver både de mobbade och mobbaren hjälp för att ta sig ur sin situation.
    Jag dog nästan. Det gjorde inte mobbarna. Och det gör dom inte idag heller.
  • konkelbär
    ELMK skrev 2010-04-02 16:40:59 följande:
    jag har varit både fysiskt och psykiskt mobbad nästan hela mitt liv. blivit misshandlad näst intill död av mobbare. så det som skulle vara värst för mig är om någon av mina söner skulle börja mobba.
    Så du ser hellre att dina barn blir så mobbade att de försöker ta sitt liv gång på gång (och kanske lyckas) än ser att dina barn mobbar andra?
  • konkelbär
    Hormigita skrev 2010-04-02 16:45:53 följande:
    Inte för att starta något dåligt men har du fått färdig behandling för dina problem??? För det värkar att du har väldigt svårt att gå vidare och att aceptera att folk har olika uppfattningar om saken. De fins både fd mobbare och mobbade här och de flästa håller med. Men du släpper inte varför?
    Det är väl klart att jag har svårt att acceptera folks olika åsikter om saken. Jag dog nästan, säger jag ju. Det är ju uppenbarligen så att den som säger att det är värst att vara mobbaren INTE vet vad han/hon talar om. Jag VET vad jag talar om.

... Och hade jag inte fått behandling så hade jag inte skrivit här, utan legat död och förruttnad i marken.

Om inte annat, du och alla ni andra kanske uppfattar mig som (jag vet inte hur ni uppfattar mig), men det kanske kan få er att förstå vad mobbing gör med en människa.

Medan mobbarna gick gymnasiet och tog studenten, skar jag mig i armarna, drogade, gick i terapi, låg sömnlös och drog hårspray mot min ångest. Ni vet inte vad ni snackar om förän ni suttit i min båt.
  • konkelbär

Älskar tolkningsfriheten här inne

En enkel regel gäller när jag skriver: jag menar inget annat än just det jag skrivit.

Har jag skrivit att allt handlar om mig i världen? Har jag skrivit att ingen har varit mobbad om dom inte mått lika dåligt som mig?

• konkelbär

... Och jag hoppas att den som har barn som mobbas, förstår att det är nödvändigt att flytta på det barnet. Till en annan skola exempelvis.

• konkelbär
    2010-04-02 17:03:55 följande:
    Vill bara krama om dig när jag läser det här och jag förstår att det du har gått igenom är ett helvete. Jag har också farit riktigt illa av många när jag gick i skolan, tex s blev jag våldtagen som 12 åring och när det kom ut i skolan så gillade killarna att taffsa på mig och säga att de minsan vet att jag gillar det pga det som hade hänt mig. Jag var väldigt mobbad under många år och for väldigt illa. Men jag hade en familj som var/är helt underbar och jag hade trotts allt några vänner och slapp vara själv, även om de byttes ut då och då. Jag har aldrig mått så dåligt att jag inte har velat leva utan har på nått sätt vetat att det är de som mobbar som mår sämst och att det är dem det är fel på...det visste jag pga att jag hade min fina familj som gjorde mig stark. Hade du det tufft hemma och så också som kan ha påverkat att du mår/mådde så otroligt dåligt att du inte ens tog hand om dig själv? Har en dotter som är om inte mobbad så ganska utanför pga vissa omständigheter men även om jag inte kan skydda henne från elkaheter så kan jag se till att hon har ett bra liv och har en massa roliga saker att se fram emot. En som mobbar tror jag är någon som mår väldigt illa och som själv har farit extremt illa och därför kan behandla andra människor så pass illa utan att få dåligt samvete, det är nog svårare att hjälpa ett sånt barn att må bra igen, tror jag. Jag hoppas du förstår att jag inte försöker hoppa på dig utan bara försöker förstå
    Jag hade det väldigt jobbigt hemma, ja. Mamma visste allt som hände och slogs med näbbar och klor för att mobbingen skulle sluta, men lyckades inte. Skolan lyssnade inte och den sk "antimobbinggruppen" visade sig inte ens existera.

En pojke försökte hugga mig i halsen med en sax, inför hela klassen. Alla skrattade givetvis. Skolans lösning på det var att låta pojken ta mig i hand om be om ursäkt. När jag vägrade ta honom i hand sa rektorn helt enkelt att jag fick skylla mig själv.

Min mamma gjorde som sagt vad hon kunde, men var också väldigt oförstående mot mig som tonåring. Hon hantera mitt utanförskap och att jag blev retad genom att säga åt mig att "det är inget att bry sig om". Inte förän mobbingen gick över till fysisk tog hon den på allvar. Och då var det ju redan för sent.
    Mamma körde nog överlag en skrämsel och skam-uppfostran med mig. Barn ska vara tysta, snälla och foga sig. Gjorde man inte som hon sa, såg hon till att man fick skämmas ordentligt. Jag hade inget självförtroende under min barndom och var otroligt blyg och tillbakadragen. Perfekt att mobba.

Jag bytte skola sedan och då slog allt om. I ren rädsla för att vara med om samma sak igen tuffade jag till mig. Då var jag 14, började ha sex bara för att, jag började röka, drack ordentligt varenda helg. Kom snart i kontakt med drogen. Hårspray fanns hemma för att dämpa ångestattacker som kom mellan varven.

När jag var 16 tog jag min dåvarande pojkväns ångestdämpande, en hel karta, och svalde med ½ liter vodka. Jag vaknade upp på akuten sedan. Då hade jag inte blivit mobbad på 3 år. Och inte sovit en hel natt på 5 år.  Efter detta kopplades BUP in och jag fick gå på täta psykolog-besök och började äta Citalopram 30 mg. Jag har även ätit zolpidem för sömnproblemen.

Kanske blev lite off topic nu...

Jag kommer spela på min dotters självförtroende för att undvika att hon blir mobbad. Hon ska bli så jävla trygg och självsäker och veta hur förbannat bra hon är. Då kommer ingen mobbing bita på henne. Jag ska finnas för henne och alltid lyssna på henne, respektera henne. Det tror jag är rätt sätt för att undvika mobbing och utanförskap. Trygghet, självkänsla och respekt.
Svar på tråden Vilket skulle vara värst?