• Tengel

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

tänkerpådig skrev 2014-03-13 18:17:27 följande:
    Hej, rätt längesedan jag skrev här... Hur går det för er andra därute, t ex Leniz och Onlylonely mfl? Själv har vi äntligen fått en handläggare. Jag har pratat med hen och fått veta att jag måste gå på intervju. Väntetiden för det är tyvärr ytterligare ett par månader Jag väntar på en kallelse. Någon som har erfarenhet av intervju? Vad brukar de fråga? Jag är inte nervös, för vi har inget att dölja, men lite olustigt känns det såklart...
    Hej hej

Vad skönt ändå att ni äntligen fått en handläggare! Även om ni måste vänta mer nu så har ni ju i alla fall tagit ett steg framåt och det har hänt något,
    För oss har det inte hänt något tyvärr och jag antar att vi har lång tid kvar att vänta om dom i Norrköping arbetar med pappersansökningar från när ni registrerades eran ansökan. (När var det? Hösten 2012 eller?)
    Vår registrerades i Maj och dom säger ju att dom går efter turordning :(

Någon som vet hur många ansökningar en handläggare klarar av per månad?

Jag tänker att dom ställer liknande frågor som dom man fyllde i på blanketten men jag vet inte. Kanske frågar ut dig lite om det är något i ansökan som dom känner sig tveksamma till eller nåt.
    Ta med så mycket bevis du kan och lycka till :)
    Vart gör man intervju förresten? Man måste väl inte åka till Norrköping?

• Tengel

tänkerpådig

Kontaktade dom dig när ni fått en handläggare eller var det du ringde och frågade?

• Tengel
    tänkerpådig skrev 2014-03-14 21:23:19 följande:
    Hej Tengel!

Jag ringde och frågade. Vänta inte på att de ska höra av sig för det gör de inte förrän du ev blir kallad på utredning - ring eller maila och fråga! Om du väntar snällt, utan att fråga, får du inga som helst nyheter eller svar. Det tog över 14 mån för oss att få en handläggare (vår ansökan registrerades i december 2012) Vi fick en handläggare i slutet på februari. Jag har, efter att ha mailat handläggaren ett par ggr, fått min tid för intervju i början av maj. Cirka två månader kvar :-/ Känns skönt att det äntligen händer något, men samtidigt jobbigt. Vi kommer inte få svar inom den väntetid de anger på hemsidan just nu... men det går iallafall framåt. Snart har vi fått utstå 15 månaders väntan. Det är - och har varit - så fruktansvärt tungt.

Kram
    Aha jag misstänkte väl det, att dom inte hör av sig alltså.
    Det är verkligen helt sjukt att låta människor vänta så länge! Men nu har ni ju i alla fall "målet" inom synhåll om man försöker tänka positivt.
    Jag ska hålla tummarna att allt går bra för er.

Vi har en jätte jobbig situation just nu. Min mans släkting som bor här är inlagd på sjukhus nu och svårt sjuk. Hen lever redan på övertid enligt läkarna och min man är jätterädd att han inte ska hinna träffa hen igen.
    I.o.m hans ansökan kan han ju inte resa hit och hälsa på! 
    Dom står varandra väldigt nära. Jag ska försöka ringa migrationsverket imorgon men är så rädd att dom inte ska tro oss och vi kan ju inte med att störa hens familj i den här svåra tiden för att be dom skicka bevis på att personen är döende.
    Hans släkting hade själv tänkt höra av sig till migrationsverket för ett tag sedan men sjukdomstillståndet försämrades snabbt och hen har nu opererats flera gånger.
    Vet inte vad vi ska göra :(

• Tengel
    tänkerpådig skrev 2014-03-16 20:24:03 följande:
    Tengel: Fy så jobbigt för er. Jag vet inte hur hårda de är ang besök i samband med ansökan... Har hört att de är hårda, men hoppas de kan göra undantag :-/

Jo visst är det bra att det hänt något för vår del, men det känns fortsatt jobbigt att vänta och inte veta vad man väntar på. Har så mycket ångest just nu. Tänk om de säger nej! Jag vill inte tänka så, men man vet ju inget säkert. Tungt. Mår så dåligt av all denna saknad, stress och oro för hur det ska bli
    Jag pratade med dom idag och nix måste ha "bevis" men vi kan inte med att störa övriga familjen med det i deras svåra stund. Vi kan bara hoppas och be att hans släkting repar sig och kommer tillbaka igen som hen gjort flera gånger innan. Men det känns ju väldigt tungt nu.

Ja usch jag förstår att du känner så. Men har du mycket bevis för erat förhållande och att ni hållit tät kontakt under hela den här perioden så kan dom ju inte gärna säga nej eller?

Det är så himla orättvist att man ska tvingas genomlida allt det här bara för att man råkar vara födda i olika länder.
  • Tengel
    kirakira skrev 2014-03-05 13:10:01 följande:
    Nu åker jag hem själv till Sverige, men min man väntar fortfarande. Ärendet ligger tydligen i Solna, men ingen handläggare är tillsatt. Ångesten är på topp, särskilt i och med att jag blev slagen på gatan igår. Polisen här är ju hopplösa, så det gick ingenvart med en anmälan. Min man också har varit med om en hel del. Vår hund blev förgiftad på gatan. Någon slet upp däcken på min mans bil också. Är sådant värt att nämna för MIG? Är orolig dag och natt att något ska hända honom ju längre vi tvingas vänta. 
    Vad hemskt! Varför blir ni trakasserade på det sättet? helt sjukt ju!
    Jag tycker absolut du ska nämna det för MIG det kan ju inte skada i alla fall.  Hur länge har ni väntat?
  • Tengel
    kirakira skrev 2014-03-21 19:01:20 följande:
    Vi nämnde det för MIG, men det spelade ingen roll. Min mans hemland är kaos just nu. Vill få ut honom därifrån så snart som möjligt. 

Är själv hemma i Sverige nu. Skatteverket var jättesnabba med att registrera äktenskapet :)

Men när jag väl ringde MIG för att skicka in familjebeviset till dem, så sa dem att det inte spelar roll???
    Hon sa att de inte gjort någon eftersändning för den, så det spelar inget roll i vårt sammanhang. Vi ansökte som sambo men gifte oss fram tills nu. Vi ansökte början av oktober. 
    Ringde en gång förut och då sa dem att det är bäst att skicka in, men den här gången sa dem att det inte spelar någon roll. 
    Vårt fall är jätteenkelt, inga frågetecken alls egentligen. 
    Fick trappa upp medicinerna för nu orkar jag inte mer :(((
    Jag lider med dig.
    Det börjar bli väldigt oroligt i min mans hemland nu också och man har ständigt en klump i magen över att det ska hända något.
    Samt situationen med hans släkting som jag skrivit om tidigare i tråden. Så himla jobbigt!

Det verkar som om dom vill ha in så lite som möjligt nu, antagligen för att dom redan drunknar i arbete.
    Eftersom ni ansökte som sambos så väljer dom väl att fortsätta på det för att det blir enklare så.
    Du kommer säkert bli kallad till intervju och då kan du ju ta med familjebeviset.
    Jag gissar bara nu så om någon vet säkert får dom gärna rätta mig.

Någon på ett annat forum skrev att en handläggare på m.v sagt att om man har en webbansökan och skickar in nya papper eller liknande, kan ens ansökan komma att behandlas som en pappersansökan istället och då ökar ju ens beräknade väntetid.

Jag tycker det är helt orimligt att tvinga folk att leva i ovisshet så här länge.
    Det går ju hur bra som helst att ta snabba beslut i vissa fall verkar det som.
    Jag mår också jätte dåligt. Min kropp är i ett ständigt tillstånd av stress och jag är rädd att jag kommer bryta ihop snart.
  • Tengel

Tänkerpådig
    Det börjar närma sig intervju för dig, jag antar att du känner dig jättenervös.
    Det är nästan så att jag känner mig nervös för din skull också, antagligen för att jag kan sätta mig in i din situation haha konstigt ändå, känner ju inte ens dig. 
    Ska erkänna att jag känner mig en smula avundsjuk också, jag är så trött på att bara vänta på att nåt ska hända.

Ville i alla fall önska dig lycka till!
    Jag tror det kommer gå bra och glöm inte att de allra flesta får tut.
    Avslag verkar vara ganska ovanligt ändå så försök tänka positivt :)

Jag hittade en tråd där någon skrivit exempel på vad dom brukar fråga (bortse från t.s och scrolla ner till #5)
    www.familjeliv.se/Forum-19-295/m66150265.html

• Tengel
    kirakira skrev 2014-05-07 13:08:59 följande:
    Fick precis detta, vad betyder det?

Hej!

Alla ambassadärenden handläggs i Solna.  

Med vänlig hälsning

Liza Jarran

I vilket sammanhang skrev de det?  Var det svar på en fråga eller?
    Ingen aning vad som menas tyvärr, vad menas ens med "ambassadärenden"?

• Tengel

Undrar förresten hur det gått för andra i tråden som väntat länge? Har ni hört något?

• Tengel
    onlylonely skrev 2014-05-09 22:43:42 följande:
    ett tag sedan jag skrev här... var och hälsade på min man och hans härliga familj i början på april.. för 3...e gången...
    Vi har snart väntat i 18 månader... helt galet...  och enheten vi tillhör fortsätter och stå på sig om att de har mycket att göra.... men häromdagen blev det ett litet genombrott...jag ringde som vanligt... ( typ varje vecka) och hon kanske tyckte det börjar bli jobbigt eller så kanske hon tyckte jag väntat länge... men jag ska bli uppringd av henne i början på nästa vecka.. jag hoppas så in i att slutet närmar sig...
    18 månader!? Fy fan! i brist på bättre uttryck.
    Jag lider med er och fasar för att även vi kommer tvingas vänta så länge.
    Skönt att du kunde åka och hälsa på, jag ska också resa till min man snart, sist vi sågs var i slutet av oktober.
    Det blir tredje gången för mig också :) Fast jag fasar för hur det blir när jag måste lämna honom igen, sist var jag helt knäckt och det tog rätt lång tid att komma igen.

Har ni en handläggare eller vem är det du ringer? Håller tummarna att hon ringer upp och frågar några kompletterande frågor och sen fattar ett beslut snabbt!
  • Tengel
    tänkerpådig skrev 2014-05-12 19:42:23 följande:
    Hej! Jag har helt underbara nyheter för en liten tid sedan fick vi beskedet att min man har beviljats uppehållstillstånd!!! Detta efter cirka 17 månaders väntan och intervju av oss båda!!! Vi är så sjukt lyckliga, nu får vi snart börja vårat liv "på riktigt" tillsammans. Underbart!!!! Vi har kämpat för och drömt om denna dag så länge och snart är den äntligen här! LYCKA!!!! Kämpa på alla ni som väntar, ge inte upp! Jag vill och tänker alltid fortsätta tro på att kärleken övervinner allt. Det bara måste vara så! Ta hand om er och ge inte upp. Jag tänker på er och önskar er all lycka och hoppas att er väntan snart får ett lyckligt slut. Kram på er
    Grattis!! Det var verkligen roligt att höra :)
    Får man fråga hur intervjun gick till? Var det jobbiga frågor? Vad tog du med dig?
    Din man fick också gå på en till intervju? När då och hur kallades han till den? (Om det var via mail måste jag nämligen piska på min man lite, han är dålig på att kolla sin nämligen) 
    Förlåt för massa frågor men du vet ju hur det är haha.
    Grattis igen jag är jätteglad för eran skull!
  • Tengel

Tack så jättemycket! Vill vara så förberedd som det går om jag hamnar i samma situation med intervju osv.
    Usch jobbigt att känna sig ifrågasatt på det där sättet. Jag är till råga på allt en sån som känner mig skyldig trots att jag inte gjort något ;)..
    Men ingen av dom frågorna skulle vara något problem för mig att svara på och det känns ju som att många är samma som man svarat på redan ju.

Hur lång tid efter intervjun fick ni beskedet och hur?
    Skönt att det är över för er nu och att det gick bra.
    Det ger mig lite nytt hopp och energi faktiskt. Vi har tyvärr annars en tung period nu, särskilt min man då släktingen jag nämnde tidigare (om du minns) tyvärr gått bort.

• Tengel
    tänkerpådig skrev 2014-05-12 22:20:52 följande:
    Hej Tengel, efter intervjun gick allt jättesnabbt. Vi fick besked ungefär en vecka senare. Jag loggade in på hemsidan och såg att de tagit ett beslut, men inte vilket, de får inte skriva det där. Jag ringde vår handläggare - supernervös - och fick svaret per telefon. Dagen efter kom beslutet per post till mig eftersom jag hade en fullmakt. De ringer inte utan skickar brev. Lycka till! Jag håller tummarna för er. Det kommer att gå bra. Kärleken övervinner allt!
    Ok vad bra!
    Tack! Det känns väldigt bra när det händer något positivt här i tråden, jag hoppas det är vår tur snart!
    Lycka till nu med framtiden tillsammans och ha det så bra! :)
  • Tengel
    onlylonely skrev 2014-05-22 15:41:48 följande:
    Min man får komma hem HjärtaGlad!!! Helt overkligt.... vi har väntat såååååååå länge.... Men när det väl började hända saker så gick det snabbt....

Jag berättade ju i sista inlägget förra veckan att jag börjat "stalka" en chef... Det enda namn och telenummer jag fått under hela resan....
    Hon sa hon skulle ringa upp mig som i början på förra veckan... och jag gick som på nålar..hela måndagen....hela tisdagen..... sen började jag misströsta..men tänkte att ok.. Onsdag kanske också räknas som början på veckan... och Hon ringde..och bad så väldigt mycket om ursäkt..hon hade blivit sjuk...sen får jag välja.. telefon intervju .. 2 olika klockslag....
    och idag BESKED!!!!  
    jag får det på post i morgon..bara muntligt än så länge.
    my god.....
    Grattis! Det är så himla kul att se att fler som väntat länge äntligen får svar.
    Lycka till med framtiden :) det måste kännas helt fantastiskt just nu.
    Åh vad jag längtar tills det blir vår tur.
  • Tengel

Den här tråden är ju helt död nu! Det känns lite som att det bara är jag kvar som väntar.
    Vi är inne på 14 månader nu och jag håller på att bli tokig av att inte höra någonting från miv. Har försökt maila div chefer men det verkar som att alla har gått på lång semester. Kundtjänst svara inte heller på mail. Har väntat 4 veckor på svar från dem.

tänkerpådig och onlylonely tror inte ni följer tråden längre men det hade varit kul med en uppdatering om hur det gått?
    Antar att ni fått hem era män vid det här laget?

• Tengel

tänkerpådig: Åh vad roligt att höra, jag är verkligen glad för er skull :)
    Jag längtar så mycket efter just dom vardagliga sakerna som du också skriver.

Vi har nyligen spenderat nästan 20 dagar ihop och det har varit helt underbart, men som alltid känns det dubbelt så ensamt nu.
    Jag har i alla fall skickat iväg ännu ett fotokollage till MiV.
    Dom kan snart sätta ihop ett helt fotoalbum med våra bilder haha
    Men jag tänker att dom kanske kan ta ett snabbare beslut (när någon väl tittar på vår ansökan) på det sättet.

Tack så mycket! Kram

• Tengel
    jasminaguo skrev 2014-07-25 13:57:59 följande:

Hej allihopa.

Är det någon som har skrivit nyetablerad förhållande T77? Jag har skrivit klart dokumentet men jag undra, ifall jag redan har skickat all bevis med fotografier dvs allt som står att man måste skicka med T77 dokumentet till mitt ärendenummer för en månad sen. Behöver jag verkligen skicka om allting igen? Jag ringde migrationsverket och dom gav mig svar "jag vet inte" någon som varit med om detta?

Ingen aning tyvärr, men jag hade nog skickat med det igen.
    Bättre att vara på den säkra sidan. 
    Vi skickade t.ex en fullmakt som verkar ha försvunnit någonstans på vägen.
  • Tengel
    sanningssägare skrev 2014-08-21 09:07:07 följande:
    Är förhållandevis få kvinnor som är så misslyckade att de importerar araber.
    Vet inte varför du citerar mig just, min man är inte arab.
    Tror inte någon i tråden "importerar" någon, konstigt sätt att uttrycka sig på.
    Väntar du på din partner från ett annat land så kan du ju hålla dig till ämnet och skriva om det istället.

• Tengel

Äntligen har vi fått ett beslut efter nästan 17 mån väntan!
    När vi väl tilldelats en handläggare togs beslutet på en dag, behövdes inte något muntligt förhör eller liknande.
    Nu väntar vi bara på UT kortet sen kan vi äntligen få leva tillsammans igen. :)

• Tengel

Ska tillägga att min man har vistats illegalt i Sverige men aldrig sökt asyl.
    Han var här och besökte en svårt sjuk släkting sen träffade han mig och det var därför han stannade kvar trots att hans visum gick ut.
    Han fick två års inreseförbud när han skulle resa hem men det verkar inte ha legat oss i fatet.
    Jag har varit och besökt min man två gånger och då bott hos hans föräldrar samt att vi var på en gemensam semester i ett annat land i somras.
    Skickade in massor av bilder, konversationer från skype och viber, flygbiljetter o.s.v
    Ska bli så skönt att kunna leva ett normalt liv tillsammans igen nu.
    Önskar alla som fortfarande väntar ett stort lycka till. :)

Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!