Inlägg från: pilliss |Visa alla inlägg
  • pilliss

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!

Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10.
    Fortsättningstråd efter:

Denna tråd är för oss vars partner har/ska lämnat landet och kan tillföra något positivt.

Vi som drabbats av liknande händelser diskuterar, delar med oss av glädje & sorg, ger råd och tips och stöttar varandra genom den långa vägen som vi har framför oss.

Ni som har synpunkter på våra val av män samt ni med negativ ton är inte välkomna här inne. Ni kan starta en egen tråd, för det hör inte hemma här.
    Respektera detta!

Våra män har kommit hem:

1/4 -08
    Pilliss

7/5 -08
    sophiie

8/7 -08
    Liqyss

22/7 -08
    Anonym (me)

5/8 -08
    Finadu

12/8 -08
    GashH

15/8 -08
    Nettan 1982

23/9 -08
    hexanmaria

2/12 -08
    MaRo

12/12 -08
    Lilja0709

17/12 -08
    sthlmfilur

17/12 -08
    AllasNalle

22/12 -08
    MamiDiddi

6/1 -09
    Deniskizi

15/1 -09
    Anonym ((jag))

6/2-09
    Dizd

16/2-09
    teser

11/3-09
    Kicki

23/4-09
    ndeyecoumba

15/5-09
    anonym (hur?)

3/6-09
    bajo

13/6-09
    Kim Olsson

21/7-09
    Dalias mamma
    Mariamababy
    Zandrina

14/8-09
    Mashenka

5/9-09
    elisalundbergh

18/9-09
    Citlali

25/9-09
    Beautifully Decayed

4/10-09
    lovemissen

19/10-09
    ArizonaB

19/1-10
    Kozzan

Tråd för oss vars män har kommit hem:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m50899885.html
    elbi.blogg.se uppdat. 4/3-10
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-17 23:13
    15/7-10
    Monica G E S
  • Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!
  • pilliss
    Linda Famillia skrev 2010-04-08 20:00:53 följande:
    hur har ni det alla??VI har kommit hem nu, killen fick schengenvisum till slut.enligt dom går det inte att söka uppehallstillstånd där nere utan i Dakar, medans dom I dakar menar på att vi visst måste söka i landet... jaja.. Men hur gör vi nu? Kan man förlänga sitt schengenvisum här?eller kan man söka uppehållstillstånd på plats ändå? tänkte på att vi har ju barn i hop och han är registrerad som pappa.hur funkar det?kramar!!1
    Grattis
  • pilliss
    Smilla75 skrev 2010-04-12 21:45:10 följande:
    Visst får man förtur. Det kan de ansöka om och då får de beslut inom någon månad. Men han måste söka hemifrån (rättare sagt så får han inte vara i Sverige när tillståndet ska beviljas).
    Man kan söka förtur pga graviditet o att förlossningen närmar sig.
    Men det är inte alls säkert att dom får det...
  • pilliss
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-21 16:13:47 följande:
    Oj, ett år.. då kan jag förstå att det e tungt. min man har varit borta 2,5 månad bara och jag håller på bli knäpp. Vissa dagar känns det mer hanterbart än andra.Jag vet faktiskt inte varför vi fick handläggare så snabbt. Har en bekant som är i samma situation o dom har väntat 4 veckor efter att mig.verket fått deras papper och dom har fortfarande inte hört någonting.Otroligt tacksam är jag iallafall. Hoppas det nu går undan för er och att han snart får komma hem.Med frågeformuläret skickar du familjebevis, kopia på ditt id samt bevis som styrker erat förhållande.
    JAg skickade bara med kopior på foton.
    Man kan skicka med teleräkningar o liknande.
    Men de andra pappren lämnades in i hemlandet så det ska inte göras tillsammans med frågeformuläret...
  • pilliss
    Anonym ((me)) skrev 2010-04-21 21:21:18 följande:
    men ni som gått igenom det här redan. Hur länge kan det ta innan man hör något från mig.verket efter att man skickat in formuläret?
    Jag hörde inget utan jag ringde dom o frågade ofta.
    Maken fick beslut 1 mån och 1 v efter hans intervju.
  • pilliss
    Anonym (So lonely) skrev 2010-05-23 21:14:32 följande:
    Ok Ååh, har haft en riktig längtardag idag, längtar efter min mans kramar!! Tänk om vi alla som väntar kunde få hem våra män innan midsommar, vart underbart det vore att få fira den tillsammans. Nån som vet om man kan få igenom en hinderprövning utan papper från makens hemland eller måste man ha ett sådant? Vi är endast gifta i moske och vill gärna gifta oss på vår årsdag i rådhuset , vet att man kan regristrera på skatteverket men då min man inte hade pass just då så är det inte gjort ännu och nu vill vi fästa ett nytt datum i våra minnen som VÅR dag!
    Som jag har hört måste man ha det pappret.
    OCH visa hemlandspass.
  • pilliss
    Anonym (So lonely) skrev 2010-05-24 09:06:30 följande:
    Men så knepigt att vi kunde bli vigda utan dessa papper. Känns ju inte alls så kul att veta att de inte utfört en korrekt vigsel, vi var där innan på samtal och frågade vilka papper de behövde och de behövde enbart hans pass sa det. Hmmm....Ok, men då ska jag be honom fixa ett sådant papper innan han åker!
    Ni kan bli vigda muslimskt UTAN dessa pappren.
    MEN då är det inte godkänt i Sverige.

Ska det registreras på Skattemyndigheten så ska ni söka hindersprövning o visa hans hemlandspass och papper från hans hemland att han är ogift.
  • pilliss
    Anonym (Anna) skrev 2010-06-23 22:21:56 följande:
    Hej tjejer,

Vill bara påminna er om den nya lagen som träder i kraft fr o m 1 juli. Så här formulerade Aftonbladet sig, och stämmer det ordagrant så vore det ju en klar fördel för dom som har barn ihop:

"Utlänningar som har sina barn i Sverige måste inte ha uppehållstillstånd här ordnat före inresan, om det står klart att de skulle ha fått tillståndet om de hade sökt det från hemlandet."
    MEN innebär det bara när barnet e här o dom reser in för första gången eller när dom redan är här med sin familj?

Gäller det bara när man har barn?
  • pilliss
    Monica G E S skrev 2010-07-17 10:44:29 följande:
    Till Pillis!

Nu får du gärna lägga till mig i listan
    Våra män har kommit hem
    15/7 2010
    Monica G E S
    Självklart

Grattis...
  • pilliss

Hej på er alla.
    Hoppas allt är bra med er???

Undrar en sak. Ni som har SAMBO som sökt till er...
    VAD hade ni för papper som dom lämnade in på ambassaden?

Svar på tråden Vi vars partner måste lämna landet - TRÅD 10!!!