• Larsan

vi med många barn del 9

Malin 79 skrev 2011-10-22 21:44:28 följande:
    Hihi
    Mina sa, att vi aldrig hat tråkigt ;)
    Trodde inte de skulle svara de då man får höra rätt ofta att den har långtråkigt ;)
    Haha ja då skulle man nog bli förvånad!!  
    Men snart är det vinter! Mina barn blir aldrig uttråkad på vintern så länge det finns snö! Flört
    De kan köra skoter, Bygga kojor och tunnlar emellan, ljuslyktor av snöbollar, ha snöbollskrig, sitta ute och grilla, göra snögubbar och andra snöfigurer. Ja, dom kan vara ute i timmar utan att bli uttråkad.
    Synd bara att det ska vara så kallt på vintern... Jag fryser ju efter att jag varit med dem i bara en timme eller två. 
    Man skulle varit barn igen. Då hade man inga bekymmer Drömmer
    12-barnspappa
  • Larsan
    TrollMams skrev 2011-10-23 21:23:14 följande:
    Mina svarar: att man aldrig är ensam!! Hjärta

Känner mig bara trött men är väl så när man är i vecka 12 nu :) ser ut att gå vägen nu ju och jag kan känna den där lyckan enorm!!!

Hoppas ni alla har det bra!!
    Kram kram
    Väntar du barn ?? Måste ha missat det!
    Grattis!!! {#emotions_dlg.flower} Solig
    12-barnspappa
  • Larsan

Ny utmaning Flört
    Köp en påse godis, samlas i soffan och gör halloween -pyssel tillsammans i höstmörkret {#emotions_dlg.flower}

Det tänker då jag göra ikväll Drömmer

12-barnspappa
  • Larsan

Usch nu har man suttit på akuten i 3 timmar..

12-barnspappa
  • Larsan

Jag fick hämta sonen och åka med honom till akuten. Satt och väntade i drygt 3 timmar innan vi fick komma in.
    Det visade sig vara ett brutet revben och läkarna sa att det kommer ordna sig. I de allra flesta fallen läker det av sig själv och dom kunde inte se att detta skulle vara ett undantag. 

Allt gick (nästan) bra till slut {#emotions_dlg.flower}

12-barnspappa
  • Larsan
    Malin 79 skrev 2011-11-08 08:55:36 följande:
    Manye tur de gick ganska bra ändå , hoppas de läker fort,
    Titti 1 välkommen
    Här har vi 8 barn 6 killar o 2tjejer
    Tjejerna kom som nr 4 och nr 8 ;) kan tänka mig en till men om några år ;) tyck jag ha minst 10 år på mig ;) eller ;) är 32 nu ;)
    Om du är 32 har du god tid på dig!
    Hur gammal är ddin äldsta? Min äldsta har fått ett eget barn och där tycker jag det tar stopp i de flesta fall :)
    Fast jag skulle ändå inte vilja ha fler barn! Jag har redan tillräckligt många och så har jag inte känt min flickvän så länge så jag är nog för gammal när jag skulle tycka det var ok att skaffa barn med henne ^^  

Jag har 12, hon har 2 men det bor 10 i huset Solig
    12-barnspappa
  • Larsan

Alla bara tjatar om sina bebisar så jag får väl förstöra med att säga att mina "stora" barn är underbara! Drömmer
    Min yngsta har ju redan hunnit bli 4 år!! Solig Måste nog erkänna att det är skönt att bebistiden är över... Trots att det var det bästa som fanns när dom var i den perioden. Hehe, Börjar jag längta alldeles för mycket så lånar jag hem barnbarnet

Någon som börjar fixa med julklappar ännu? Har någon hunnit pynta julfint? Tomte 

12-barnspappa
  • Larsan
    Bellatrix skrev 2011-11-18 18:18:41 följande:
    Manye- nej nej har inte hunnit börja tänka på julen, har en födelsedag först att fixa med. Men börjar bli lite sugen på att planera julgrejer!

Bra att du har en bebis att låna hem! Kanske jag också skulle behöva...
    Ah spännande, Vem är det som fyller år? Glad

Jag tycker det är så härligt med födelsedagar men det ska ju vara så dyrt!!
    Grabbarna J fyllde år i Juni men då var alla kompisar bortrest eller hade inte möjlighet att komma. Och med tanke på kostnaderna så slog vi ihop deras kalas med lillkusinen som fyllde år den 4 november. Blev ett toppenkalas på badhuset på lördagen!! Uppskattades av alla ungar kan verkligen rekommendera det. 

9 stycken barn bjöds + de fyra vi firade =)
    Vi var 8 vuxna inklusive min bror som är utbildad livräddare och jobbar på badhuset som simpersonal.
    Dessutom följde vissa av barnens föräldrar med för att hålla "extra koll" men inga olyckor skedde
    12-barnspappa
  • Larsan

Jag tycker det är många som har problem med att barnen inte sköter skolan? Jag ska försöka komma med ett tips!

Jag har alltid kollat upp vilka läxor och prov mina barn har haft i skolan.
    Vi har ett "kontor/arbetsrum" där barnen kan sitta i lugn och ro och plugga. Det fungerar såklart att plugga i sovrummet eller vardagsrummet också men det är viktigt att det finns arbetsro och att det inte är någon som stör.
    Mina barn får plugga tills dem känner sig färdig, Jag kan aldrig tvinga dem till att sitta en viss tid eftersom alla barn är individuella. Något som Jasmine lär sig på 30 minuter kan ta 2 timmar för Emelie t.ex (Tvillingar). Däremot är jag noga med att berätta att det är deras framtid, inte min. 

Såhär fungerar vårt system: 

Plugga till prov: Jag kollar på målpapperet och dem får redovisa vad dem har lärt sig. Jag läser några meningar ur boken och de ska förklara hur det går till eller slutföra meningen. I vissa fall finns frågor som jag förhör dem på. Om jag märker att de kan det som står i boken så får de göra vad de vill- Fortsätta plugga eller göra något annat. Kan dem inte det som står i boken så får dom fortsätta plugga tills dem kan.

Göra läxa: Läxor får dem visa upp för mig och förklara vad dom har gjort. 
    Redovisningar: Jag kollar så att stödlappar finns, Att dem är läsbara och i ordning. Redovisning sker i allrummet inför hela familjen. Jag lyssnar på vad som behöver ändras (Onödigt prat eller oförståeliga meningar), Att redovisningen håller sig inom bestämd tid, Men mest för att barnen ska bli van att prata inför publik.

Det absolut viktigaste är att ha noga regler, Att känna till barnens läxor, Att hjälpa till och att ge barnet lugn och ro.
    Det är inte lätt att plugga när man har 5-10 syskon som springer omkring en och sliter i böckerna {#emotions_dlg.djavulsk}

Jag har faktiskt bara en regel...
    Barnen får inte vara med kompisar om dem inte gjort läxor/pluggat till prov och visat mig/blivit förhörd. 
    Men givetvis får barnen fara till en kompis om dem bestämt att dem ska plugga ihop!  

12-barnspappa
Svar på tråden vi med många barn del 9