Inlägg från: MammaTillPrinsessor |Visa alla inlägg
  • MammaTillPrinsessor

vi med många barn del 9

Malin 79 skrev 2011-02-09 13:04:01 följande:
    hoppas allt löser sig för er med barnen och skolan,,
    vet hur mycket problem min syster har ang rätt hjälp tilll sin son
    han har sotos syndrom vilket innebär att han bla har adhd, autiism o epelepsi,,
    ingen hjälp har de ännu fått och de e bråk och tjafs hela tiden,,, hoppas ni får den hjälp ni behöver,,

ingen fler som vill kika,, så jag inte inbillar mig att de e en tös =)
    Kikade och det kan nog vara en tös...Vet bara att när jag väntade en kille sist (4 äldsta är tjejer) så var det väldigt tydligt att det var en kille och här finns ju inga sådan tydliga tecken...
  • MammaTillPrinsessor

Apropå hjälp i skolan så har jag kämpat en del pga en dotter med diabetes och en som har blivit utsatt med riktad mobbning där barn med beteende problem varit inblandade. Det som verkar vara den största faktorn är budget och dessutom att man måste gå ganska långt innan de gör nåt. har sagt att jag ska gå vidare med polisanmälan, skolverket och högre instanser eller oberoende mobbningsgrupper på skolan. På diabetesfronten är rektorn en idiot rent ut sagt och tyvärr så är det så att personalen självklart känner att de inte ritktigt räcker till även om de sköter vår dotter exemplariskt men självklart tar det tid från andra barn + att de känner själva att hon får mindre vanlig uppmärksamhet-dvs hon får mest uppmärksamhet kring diabetesen  vilket de själva känner är fel. Som tur är har vår dotter lätt för skolarbetet och har många kompisar så hon klarar sig bra ändå.
    När jag varit påstridig för min äldsta dotters skull och sagt att det handlar inte bara om att min dotter ska "skyddas" utan får inte barnen som har problem med humör och beteende hjälp och tillräckligt stöd så kommer andra barn börja mobba dem och tycka illa om dem vilket absolut inte hjälper dem att anpassa sig på rätt sätt-de behöver vuxenstöd för allas skull. Kände verkligen att skolan hade otroligt dåliga åtgärder där och vi var i kontakt med föräldrar till det barnet och de kände sig frustrerade. Jag tog upp frågan som mobbningsfall till en grupp på skolan även om min dotter inte var själv om att må dåligt av det och då hände det saker vilket gynnade alla. Då satte de upp rastschema med minst 2 personal ute och specialpedagoger fanns på plats för att göra mer. 
    Det är otroligt svårt att veta vad man ska göra för vi föräldrar måste reagera starkt och även personalen och även till rätt instans för att det ska hända nåt. Jag har varit väldigt frustrerad, arg och ledsen och har tyvärr fått rätt.   Många föräldrar har tagit lätt på våldsspel och lekar som innebär våld och det har fått väldigt stora konsekvenser i min äldsta dotters klass så de har en rejäl härva att reda ut. Barnen har haft svårt att förstå när det ska stoppa och många barn har mått otroligt dåligt av allt detta. Hot om att döda varnadra och snaror kring halsen, sparkar och slag, lekar som urartar bryta upp toalettdörrar så tjejerna inte vågar kissa i skolan utan håller sig hela dagarna mm Detta är 8-åringar så jag undrar hur det kan bli såhär?
    Vi bor ändå i en välbärgad kommun men skolan är under stora besparingar-skrämmande och det drabbar barnen.  Politikerna skyller på dålig ledning...öh???? Samtidigt som de sparar på skolan. Tydligen har vi dessutom lägre skolpeng än genomsnittet i landet.
    Tar så mycket energi när man börjar strida i skolan för det är som att prata med tjocka väggar och man måste skrika HÖGT för att det ska gå fram. Samtidigt är det skolplikt och man måste skicka dit barnen-total maktlös kan det kännas som.  Jag är väldigt förvånad över hur skolan kan få fungera som den gör. Finns ingen plats för barn med speciella behov eller någon rimlig portion av vuxenkontakt.
    En sak har jag lärt mig om vår skola att det är meningslöst att protestera på låg nivå-lika bra att köra hårt från början. 
    Känner mycket för alla som måste ta den fighten-det är otroligt energikrävande-man blir matt och frustrerad. Heder dock åt de skolor där det verkligen görs nåt och de kommuner som ger skolan tillräckligt med resurser. 

Mamma till 5 underbara barn födda 02,03,04,06 och 08
  • MammaTillPrinsessor
    7småtroll skrev 2011-02-09 07:53:04 följande:
    Mammatillprinsessor; Här finns också en Emelie. Men det är inte så många i hennes årskull som heter det...vet bara en Emilia också. Fast vår Emelie är född 95.
    02 barnen har det tätt mellan Emelie-barnen Även årskurserna efter.Lite samma sak som Jennie/jenny som jag heter var på 70-talet Såg dock att mitt namn är helt ute Känner mig rätt omodern så det stämmer bra
  • MammaTillPrinsessor
    7småtroll skrev 2011-02-09 15:48:00 följande:
    Vi har en son född 02 men det finns ingen i hans klass (en 1-2-3:a) som heter Emelie. Kan vara lite olika geografiskt också. Jenny var inte så vanligt där jag bodde som barn. Hade en kompis född 73 som hette Jenny.

Mitt namn är väl inte supermodernt...ett gammat namn....men alla verkar heta det i andranamn. Jag heter Maria!

Jag har aldrig kikat på några listor över populära namn när vi valt namn till våra barn. Det har varit de namn vi kännt för helt enkelt....ibland populära och ibland mindre populära....och gamla.
    Vi körde samma stil-det namn vi kände för och var överens om. Pojknamnet höll i sig tills vi fick en pojke som nummer 5 i ordningen!
    Min mamma har ett namn som hon är ensam om i Sverige tydligen (övertygad om att min mormor läste fel-hon tog det från en tidning...) så hon ville väl inte att vi skulle behöva ha det som henne, att bokstavera jämnt och ständigt och att alla sa fel...dessutom hade hon intialerna BH...gillade hon inte! 

Ja, Maria är ju hyfsat vanligt i någon form, jag skulle hetat det men mammas väninnor tyckte inte det passade till efternamnet?! 

Nu har alla barnens kompisar gått hem-4 extra idag men inga incidenter...Undrar hur det är att ha 10 barn om alla har kompisar hemma? Hur är det för er andra. Jag har ju bara 5 barn och snart kommer de ibland ha fler kompisar hemma var men hur är det när man har ännu fler barn, har ni typ 20 barn hemma då på em????
    Det går åt väldigt mycket fika-barn äter väldigt mycket... Lika mycket som vuxna. Idag gjorde jag pannkakor och 4-åringarna klämmer ju lätt  i sig 3 st var-jisses!
  • MammaTillPrinsessor
    7småtroll skrev 2011-02-09 15:51:17 följande:
    Har träffat specialpedagogen idag. Vi fick lite tips för att försöka vända trenden på sonens beteende. Ngn diagnos är vi ganska säkra på att det inte är. Vi får se nu hur det går. Ska ha uppföljningssamtal om 6 veckor.

Vad sedan orsaken till sonens beteende är har vi ingen aning om. Kan vara hormoner kanske.
    Det händer ju mycket i barn när de är små och beteendet kan ändras väldigt. 6-7 åringar har det ju rätt jobbigt med sig själva när de börjar förstå mer hur världen hänger ihop. Min  fd lugna äldsta var helt annorlunda när hon var 6-8 år, exploderade och betedde sig helt annorlunda. Nu börjar hon lugna ner sig. En kompis till mig som är spec pedagog sa att det är bra med tidiga diagnoser men samtidigt var det svårt att göra tidigt för mycket i barnens beteende hade mer med utvecklingsfaser att göra och att barnen mognade olika i samspelet med andra människor och hantera sig själv och sitt humör.
    Skolan ska ju ge en lika mycket hjälp oavsett diagnos eller inte för övrigt. Vi har en underbar spec pedagog nu-dessutom har hon erfarenhet av adopterade och har adoptivbarn vilket känns skönt då våra äldsta är adopterade. Innan hon började var det ingen ordning på åtgärderna i skolan, hon är otroligt engagerad och har redan gjort underverk.
    Hoppas ni får bra hjälp nu i skolan-viktigt för att det ska bli bra för alla. 
  • MammaTillPrinsessor

Hänt nåt konstigt...vi har snällt bett våra barn städa, även när deras kompisar är här och det funkar!!!

• MammaTillPrinsessor

Ketshup allergi måste vara många barns fasa...Det kan ju få en del barn att äta det mesta av någon anledning!

Slagit in presenter till barnen. Införde att alla hjärtans dag fågeln kommer på alla hjärtans dag för några år sedan. Visade sig att barnen hade gott minne så det blev tradition-tänk vad man kan ställa till det för sig Men det är mysigt och idag var jag på toys r us och insåg att de hade kanonpriser på många leksaker-bättre än Ullared Hade jag varit rik hade det gått åt betydligt mer pengar där idag!

idag har vi dissekerat en kokosnöt-en höjdare-barnen var riktigt spända på resultatet och sedan har vi rivit kokosen och ska se om det kan bli en kaka av den. Tänk vad det lilla kan göra mycket ibland  

Vi har sportlov nästa vecka och ajg hoppas det kan lugna ner alla sjukdomar-varit hysteriskt med halva klasser denna vecka. Influensa och magsjuka-vi har sluppit hitintills underligt nog men idag började snoret rinna på ett par barn men det är betydligt bättre än magsjuka som en del här råkat ut för-usch! Hoppas det går bra för er som drabbas. Läskigt med de små barnen de har ju inte samma reserver i kroppen som större barn har.

Rekommenderar akupunktur till er som fått låsningar och inflammationer. Haft problem i en axel och fick akupunktur i förrgår och är redan lite bättre (har haft ont i en månad) och imorgon ska jag börja dagen med lite nålar igen=extra tupplur. kanon mot dylika problem.Min sjukgymnast har hjälpt mig många ggr mot inflammationer och muskelkramper=typ ryggskott problem. Mot nervsmärtan fungerar det inte på mig men däremot det andra-lika fascinerad varje gång.

Fredag imorgon och jag får ha 3 gullungar hemma hela dagen Någon mer än jag som kan tycka att det är lite trist och tyst när alla är borta???

• MammaTillPrinsessor
    Bumblebina skrev 2011-02-10 07:35:26 följande:
    Är det någon här som blivit gravid snart efter fl där gravtestet inte visat positivt? M är två månader nu och jag mår hysteriskt illa nästan varje dag, men tre gravtester har visat negativt... Mkt förvirrande. Alltså, det vore ju inte nåt vi önskar, men skulle det vara så, så får det väl vara så då... :-/
    Du kankse vet mer nu...Men jag kom på att efter min tredje graviditet började jag må illa efter ett tag så länge jag ammade och var tvungen att äta konstant för att tränga undan illamåendet. Var inte så med de andra och ajg ahr aldrig mått illa under grav. Gravididtet är ju en hormonomställning och hormoner kan göra att man mår illa...en teori ifall det visar sig att du iten är gravid.Ledde till att jag gick upp mycket efter grav inte under...

Hoppas ni vet snart om det skulle visa sig att någon ny har flyttat in  
  • MammaTillPrinsessor
    7småtroll skrev 2011-02-15 18:28:12 följande:
    Muskedalen; Har du gjort mkp? Gjorde du kub-test innan då eller gick du direkt på mkp?

Vi kommer inte göra ngt annat prov, fick jättebra siffror på kub och även om de hade varit dåliga för ds så hade vi inte gått vidare. Mitt bg justerades ju efter ul så det är den 30 aug som gäller för mig nu.

Men ngt jag inte begriper som du kanske vet...varför räknar olika gravidkalendrar på olika sätt? Enligt några är jag i v 11+6 idag och enligt andra 12+0. FL:s säger 11+6 och libero säger 12+0. har kollat på fler sidor och fått olika svar.

På pappret jag fick från spec mvc i fredags när jag gjorde kub-testet sa att jag var i 11+3 då. Då borde jag vara i v 11+7 idag...mao 12+0.

Sedan när man kommer till bm så räknar hon bara hela veckor...mao v 11 om man är i v 11+6.

Det var mycket enklare förr när man vntade de äldre. Då var det bm uträkning som gällde....men hon räknade inte som min nuvarande utan hel vecka plus dgr. Hon gick tyvärr i pension 2003 när jag skulle på inskrivning för barn nr 4.
    Undrade samma sak när ajg var gravid, men min bm sa att de räknade fullgjorda dagar och andra sa vilken dag man var inne på. Tror det innebär att man då är 39+6 om man föder på BF dagen...

Jag vill ha sommar och sol NU!!! Kom snö idag och ajg verklgien hatar den. Mina leder gör så förbannat ont med-fötterna värker som ...Mer sol till alla. Just avundsjuk på alla lyckliga människor som ska dra på solsemestrar-det hade varit riktigt underbart!

min mamma är här denna vecka och hjälper mig med barnen (är sjukskriven och fixar inte barnen hela dagarna pga smärta) och det är skönt. Trötta och snoriga barn dock-onödigt att slösa bort sportlovet på förkylningar!

Livet leker vidare...
  • MammaTillPrinsessor
    Bumblebina skrev 2011-02-19 09:11:03 följande:
    Muskedalen: Ja, alla prover är ok. Har kollat sköldkörteln, B12, bisköldkörtlarna och gud vet allt... Jag har någon form av kronisk depression, som dippar emellanåt. Så det kommer förmodligen att bli att jag får äta någon form av antidep resten av livet... Men får det mig bara att må bättre och fungera i vardagen, så får jag vara nöjd.
    Tufft, hoppas verkligen du kan få tabletter då som kan få dig att må bättre. Misstänker att den långa vintern inte hjälper till heller-minskar ju serontin halter och dylika hormoner ännu mer...

Styrkekram till dig!

här är det ganska uppåt och idag sa min dotter att pappa suger och mamma äger beroende på vilka låtar vi gillade i melodifestivalen Tur att man gör nåt rätt...men vokabulären har ändrats sedan jag var 9 år  

Mina barn älskar "Fixa rummet" så idag har vi fixat här hemma...flyttat runt möbler och donat och pysslat-duktiga de är men det blir mycket jobb när de är igång ingen mening med många rum dock för de tre äldsta tjtjerna vill sova i samma rum och de två yngsta vill sova i samma! Vill absolut inte ha egna rum! Har använt metoden "shoppa hemma", dvs letar upp saker vi har lite överallt och piffar till dem så att det känns som nåt nytt-billigt och bra.

Barnen somnade sent pga melodifestival men nu ska det varvas ner i soffan och njutas lite av tystnaden. Kolhydraterna väntar  
  • MammaTillPrinsessor

Plura: Ni verkar ha det tufft, hoppas ni får lite medvind snart.

Ska vara barnmarknad här i helgen-ska sälja av lite grejer. Skönt att rensa ut och hoppas på lite pengar för det hade inte varit dumt nu...Får se om jag orkar trängas och göra egna fynd...Barnen vill dit och kolla, kan ju bli lite sisådär hysteriskt men det ska väl gå bra Hittar de något de vill ha kan det ju tien bli så dyrt iaf

Varit och kollat nervhastigheter i armarna för att utreda kraftbortfall-om det sitter i nacken eller längre ut. Nu skulle ajg göra någon mer undersökning så nåt var tydligen fel. Komiskt är att det var 1 års kö till sahlgrenska, sedan undersökte Spine center om det fanns några alternativ. De hittade en privat klinik i Gbg, de faxade min remiss dit och en timme senare ringde de och erbjöd mig en tid nästa dag! Får ett års kö till 1 dag pga vårdgarantin. Det gäller att vara på och kolla upp saker. Trött på vårdköer-tar ju evigheter att få hjälp med remisser hit och dit. Nu efter 9 mån ska jag äntligen få lite handfast hjälp med smärthantering-inte klokt! men innan vårdgarantin var det ännu värre...
    Tur att jag har bra sjukgymnast. Hon sa dock att en disk till i ryggen är dålig nu-men ajg hopaps att den bara buktar för då kan den kankse gå tillbaka snart. Skitrygg/nacke.

Någon som skrev om sug efter flera barn. Jag undrar om jag någonsin kommer få känslan att nu är vi färdiga med att få fler barn. Har itne alls känt det ännu och tien min make heller. Vi har fler barn än vi planerade från början men känslan att nu räcker det har inte kommit. Många verkar veta det efter ett par barn det att nu är det nog och jag undrar hur det känns att känna så?! På ett sätt hade det varit skönt att känna så men livet har blivit roligare för varje barn så då är det svårt att känna att det inte kan bli ännu bättre  

Godnatt allihopa.M 

• MammaTillPrinsessor
    mecce skrev 2011-03-09 12:28:10 följande:
    hej hej
    ville bara berätta att

Igår kl 12:09 kom vår lilla tjej..
    hon vägde 3260g och var 48 cm lång..
    'mvh camilla
    GRATTIS Va härligt att bebisen kommit ut-ha det så mysigt i bebisbubblan!
  • MammaTillPrinsessor
    Malin 79 skrev 2011-03-13 11:53:22 följande:
    08:26 imorse kom äntligen vår lilla Tove ;) hann precis in
    Grattis Många bebisar på tråden nu-härligt och smittsamt-hi, hi!!!!
  • MammaTillPrinsessor

Mysigt att läsa om alla små bebisar som ska komma och kommit Man blir varm i hjärtat och sugen på fler MIna barn tjatar om fler syskon och är helt tokiga i alla barn som kommer hit och är mindre. Får vi fler så lär det bli en bortskämd liten kille och tjej

Just nu kämpar jag dock med den förbaskade ryggen. Efter smärtutredning har jag nu ett team med läkare, arbetsterapeut, kurator, sjukgymnast som ska hjälpa mig blir bättre-intressant att sitta i ett sånt möte. Varit sååååå mycket sämre de senaste veckorna med och igår gjorde ajg en magnetröntgen av nacken för att se vad som hänt och hur det ser ut nu-trött på skiten. Äter Tramadol mot smärta sedan innan + diklofenak för lederna och nu fått någon antidepressiv som anses hjälpa mot neurologisk smärta. Undrar hur kroppen ser ut inuti efter alla piller??? Så länge jag äter sådan skit kan det inte bli fler bebbar  Hoppas på att el-akupunktur och träning ska ge resultat så det kan gå i rätt riktning. Bära barn går ju inte heller när nacken är så här. Har varit på en massa läkarutredningar senaste tiden och fått kosntaterat att vissa saker är permanenta nervskador, vissa saker går att göra bättre och jag ska göra en karpaltunnelsyndrom op på ena handen för att se om det kan lindra lite. men det ska nog bli bra till slut Gäller att vara positiv. Våren gör ju en hög på livet. Såg de första krokusarna börjat blomma idag, första fjärilen har vi sett och fåglar kvittrar och vinterjackorna åkte av. Man blir juhög på det hela och vår-lycklig Hela familjen har längtat efter detta. Älskar våren , den behövdes nu. Om 3 veckor ska vi ta husvagnen till säsongsboende på camping-förlänger sommar känslan. Barnen älskar att vara där och mina föräldrar bor på samma camping-perfekt för oss, annars bor de 15 mil bort. Skönt med miljöombyte och nära havet-LÄÄÄÄÄNGTAR!

Kram på er och hoppas alla sjukdomar lugnat dig! 

• MammaTillPrinsessor
    mymy skrev 2011-03-31 09:40:52 följande:
    Kommer inte ihåg riktigt men det var nog inte länge, en-två veckor möjligen.
    Jag blödde 2-4 veckor och mindre för varje barn. Senast började det avta efter bara några dagar.
  • MammaTillPrinsessor
    ifent skrev 2011-03-30 22:30:32 följande:
    Hoppas att du kan få må lite bättre till sommaren då    Här längtar barnen till campingen öppnar 21 april lagom till påsk.......snart dags att åka och börja greja i ordning vid villa vagnen kul är det

Catta
    20:e april öppnar vår camping Lyxigt att min pappa tar ut och kör dit vagnen med...Sedan har vi barnvakt vid tältuppsättning. Perfekt.
    Skönt med det enkla livet och att bara vara utan en massa stök. Har vår vagn i Falkenberg, lagom avstånd hemifrån och närmare svärföräldrarna dessutom. 

Har svärföräldrar här idag så de passar lillkillen-skönt och han njuter att ha dem för sig själv I eftermiddag blir det 4 extra barn så då får man tid att vila nu-känns lite lyxigt att bara gå runt och småfixa lite. 
  • MammaTillPrinsessor

Ett tag sedan jag var här-livet har varit väldigt pressande. Men nu har vi haft 8 underbara veckor i husvagn och 10 dagar i tält på Öland=fantstiskt kul med alla barnen och vi njöt till 100%. Tältning är underskattat-hittade stort på Jysk för 1200 som fungerade sagolikt bra. Jag som inte trodde jag gillade att tälta
    Kivade med rektor om resurs till min dotter som ahr typ1 diabetes då jag vet att personalen är udnerbar men pressade för att hinna med. Rektorn ljuger och är otrevlig men ajg satte honom på pottan på ett möte då både skolsköterska, spec pedagog och personal var med-det kändes riktigt bra en samtidigt jobbigt att ha med en sådan manipulativ och opålitlig människa som brusar upp, ljuger och inte håller löften + inte ser barnens behov-ingen förstår varför han är rektor överhuvudtaget och han har ställt till det i alla år som både kolleaga, chef och rektor. I vilket fall så sajag att jag skulle gå via skolnämnden i kommunen och att han borde läsa skollagen för där står det att hans ansvar är solklart när det gäller barn på skolan och deras spec behov. Tydligen fick det fart på honom öfr helt plöstligt finns det nu en resurs extra i klassen på skoltiden 4 dagar i veckan...Det dränerade energi men nukänner jag mig glad för att jag orkade trots sömlösa nätter. I samma veva fick vi kosntaterat att vår dotter som är 9 har för tidig pubertet och stackarn fick mens redan på sin 9-års dag-gick väldigt fort  Självklart förvirrande för stackarn men hanterade det så himla duktigt ändå. Nu ska hon få hormoner som stoppar pubertet tills hon är 11-skönt! Hann få 2 mensblödningar dock  och det gjorde henne väldigt deppig stackarn. Hon hade dock sina yngre systrar som stöttade henne och hjälpte henne
    MIn hälsa har varit kass men nu har jag äntligen fått solklara diagnoser med allmän artros (smärtar i fötter, händer, knän, bäcken och höfter och även artros i ryggraden-värst i nacken) och hypermobilitetssyndrom, dvs min överrörlighet har gjort att musklefästen och ledband har blivit så uttänjda att det nu smärtar av det. Sista röntgen check nu i sep med för att utesluta nåt reumatiskt. Fått flera kortisonkurer i sommar pga inflammationer i axlarna och efter det blev mycket annat bättre och om en vecka ska jag äntligen påbörja att jobba på väldigt länge. Börjar 25% och det ska bli så roligt. Planerat jobbstart väl denna gång och det känns bra.

Skolar in minstingen på dagis, han blir tre i slutet av sep men det är hjärtskärande för även om det är ett bra dagis hinner de inte med att trösta och stötta barnen så det blir till att ha honom så lite som möjligt...Jag tänker inte lämna några skrikande barn så inskolningen får ta sin tid...Känns inte som om de har tillräcklig tid för honom så han får ingen chans att knyta an till personalen...Huga!

Annars ökar bebissuget-när alla mina röntgen grejer är gjorda så ska jag se om jag fixar att leva utan smärtstillande ett tag utan att bli för trött...både jag och maken är sugna på fler barn...Tiden rinner iväg. Läste någonstans dock att sannolikheten för tvillingar är 1/6 när man är 38 och ajg är snart där-är det verkligen så hög chans/risk???? Funderar på om vi fixar det men å andra sidan måste man ju var redo för det ändå

Svårt att veta när man ska säga att det är nog-känns som om vi närmar oss sista chansen och det känns rätt konstigt om det inte blir fler barn...Barnen hjälper ju inte heller till genom att tjata om småsyskon  

Hopaps ni alla haft en lika underbar och avkopplande sommar som jag med era barn/familjen!

kram! 

Svar på tråden vi med många barn del 9