Inlägg från: MissKaos |Visa alla inlägg
  • MissKaos

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Ang nötter: JAg är duktigt allergisk mot hasselnötter, men inte jordnötter. Har inte haft några problem i Asien, Tror inte det är s åvanligt med andra nötter än jordnötter (baljväxt) och kokosnöt. Eller jo, nötter till turister har jag stött på men då hjälper ju inte kortison..
     Har ifs haft med mig kortison o bricanyl för säkerhetsskull.

ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • MissKaos
    Pelex skrev 2010-10-05 08:19:16 följande:

Ge henne Twinrix, då är hon skyddad mot både Hepatit A och B och kommer förhoppningsvis vara tacksam för det om hon vill ut och resa när hon slutar skolan. Man får tänka långsiktigt :) Den ger ett skydd i 30 år.

Man

Är twinrix med 2 sprutor? Måste ju vaccinera lilleman.. Vi drar i januari så det börjar vara dax att åka och ta sprutor snart. Tänkter snart som i nästa vecka. eller veckan efter. Men jag hatar att ge honom sprutor, bättre jag får en själv *töntig mamma*
  • MissKaos
    Pelex skrev 2010-10-05 20:24:56 följande:
    Twinrix (Hepatit A och B) är 3 sprutor. Först dos 1, sen dos 2 efter 4 veckor och till slut dos 3 efter 6 mån.

Havrix (Hepatit A) är 2 sprutor. Först dos 1, sen dos 2 inom 1 år.

Båda ger ett skydd på ca 30 år.
    Tänker ge Twinrix. Jag har så kass koll på vaccinationer att det är pinsammt. Men då har man fullgott skydd efter 2 inj?
  • MissKaos
    Pelex skrev 2010-10-06 19:41:06 följande:
    Var i måndags med min son och tog dos 1 av Twinrix vaccionationen inför vår resa.

Dagen efter fick han massa utslag på båda benen. Idag verkar de klia lite.

Jag får inte tag på någon på Vaccionationstjänst via telefon då de enbart har öppet på drop in besök.

Något mer barn som fått reaktion efter denna vaccination?

Bör jag vara orolig eller??
    Jag hade inte oroat mig över utslag på benen. men kolla så han inte kliar sönder dem. OM du känner dig orolig ring sjukvårdsupplysningen.
  • MissKaos
    Agnes och Ville skrev 2010-10-06 20:13:34 följande:
    Tar ni ducoral inför resan?

Gjorde det förra gången men tror inte jag gör det nu.
    HAr alldrig tagit det, men jag har varit kass i magen ngn gång. INte så farligt i Thailand dock.
  • MissKaos
    obelix skrev 2010-10-07 08:25:08 följande:

TessaG: jag har nog kört utan p-piller, många blir ju gravida när de slappnar av och tänker på annat

Är det någon som åkt med Finnair till thailand? hur är det?  finns det skärmar i stolen framför? hur är det med utrymemt är det väldigt trångt mellan stolarna?

..och jag blev just arg. Man blir INTE GRAVID AV ATT TÄNKA PÅ ANNAT OCH SLAPPNA AV. Det är en jävla myt.
     Däremot blir man gravid av sex (om man har tur) och det kankse man har mer av på semestern..

JAg tyckte Finnair var bra att flyga med. Ok benutrymme, tror inte det fanns skärmar i stolen framför men det var ett tag sedan vi flög med dom. Trevlig service. Kallt ombord!
    Smilla75 skrev 2010-10-07 11:44:28 följande:
    Jag blev gravid direkt efter att jag slutat med p-piller som jag ätit i 18 år! Har hört att det kan vara lättare att bli gravid strax efter pillerstopp. Jag tycker inte du ska gå där nere och ha ont. Själv har jag satt in en hormonspiral för en dryg månad sedan och blöder oavbrutet och så kan det vara i tre månader, vilket innefattar Thailandsvistelsen. Drygt.
    NEj, det är oftast svårare att bli gravid direkt efter P-piller stopp. Eller rättare sagt: Det kan ta tid innan ens egna cykler kommer igång. Och när man väl få Äl har man samma chans varje gång den inträffar förutsatt att man får till det och gubbens spermier är ok osv.
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-07 12:30:56 följande:
    Tack för ditt svar!
    Är lite fundersam just nu, har inte alls så ont som jag brukar ha första dagen och blöder inte lika mycket heller...andra dagen brukar vara värst, så blir "kul" att se hur det blir imorgon...
    Konstigt!
    Om den här mensen blir lindrig, törs man då hoppas att nästa också ska bli det..?

Hoppas du slutar blöda snart så du slipper det i thailand!

Nu är det inte riktigt thailandsrelaterat längre känner jag...sorry!
    ..man kan ju inte veta. Det kan bero på hur mkt din slemhinna har hunnit "tjockna" alltså hur mkt du blöder ut. Jag tror nog du kan ta cykloF när din mens kommer då vet du ju att du inte är gravid så det kan ju inte påverka något foster. (och ja, jag är sjuksyster  )
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-07 12:45:36 följande:

På Phuket har det skrivits en del i tidningarna om det (phuketgazett eller liknande) och jag har även läst på ett annat forum att myndigheterna varit ute och försökt få bukt med det.

Men, använd myggmedel, och oroa dig inte!

..använd myggmedel.. Vi har bekanta som har fått det, på Phuket. Flera i familjen fick det. Det kommer och går tyvärr. Det finns alltid men det är mer eller mindre mängd smitta sas.
    Thegran skrev 2010-10-07 12:43:32 följande:
    Tack!
    jag ringde läkemedelsrådgivningen, och de sa att jag kunde ta cykloF då det inte innehåller några hormoner utan enbart påverkar blodets koagelering (ingen aning om hur det stavas, men nåt sånt antar jag :) ) så det skulle inte påverka chansen att bli gravid Skrattande
    ska köpa hem en förpackning idag, och testa ifall mensen blir som den annars brukar.

det var inte för att jag var rädd att skada ev foster som jag funderade, utan mer om det kunde försvåra att bli gravid om man åt dem, men det skulle det ju inte göra :)

Tack snälla ni för era svar! Har bestämt att inte börja med p-piller igen utan testa cykloF istället och hoppas att det hjälper.
    Nej det kan inte påverka dina chanser så. Det skulleväl vara om du åt det och VAR gravid, då kunde det ju isf vara farligt för fostret -det skulle kunna ge koagulering i blod som ska till fostret och orsaka abort. Teoretiskt iaf. Men det är ju ingen risk om du mensar.. VI hoppas istället att du får kasta förpackningen och får glädjen att må lite ialla på vägen hem.. Eller, mina tuttar svullnade upp snyggt innan jag viste om graviditeten. Det är snyggt i bikinin Tungan ute
  • MissKaos
    Thegran skrev 2010-10-07 17:05:36 följande:
    haha, då kanske nya tuttarna väger upp magen som blev ful efter förra graviditeten isånnafall ;)
    Sjävlklart Min mage är inte heller snygg längre, den är mjuk och fluffig och randig. Men tydligen skön som kudde enl barnet. Och ränder, är det så fult eg? Folk köper ju randiga tröjjor lixom, jag har fixat rädnerna direkt på huden
  • MissKaos
    mattispadd skrev 2010-10-08 11:22:44 följande:
    jag har en fråga...har hittat flyg men det finns olika avg från krabi -bangkok...undrar då om man kan lämna flygplatsen för shopping i bangkok...har 12 timmars väntan till nästa flyg hem till sverige?

jag har då redan checkat in bagaget i krabi och fått boardingcardet .....så det borde väl funka
    12h? Nä, jag tror det är för kort om tid.. Du ska först igenom flygplatsen och ut (av planet osv) sen hitta en taxi och ta dig in till det stället där du ska shoppa o tillbaka med god marginal.Tänk på att Bkk är en hemsk trafik i och stort. Så ligger det inte jättenära så..  Det finns MASSOR med butiker på flygplatsen som är kalasbilliga, ochkul att gå i. Du ska ju igenom passkollen och in till utrikeshallen på flyget det brukar ta tid.
    Säg att ni tar 45min på er att komma ut till taxin: Sen hur lång taxiresa? Skta ta 1h, tar 1,5.. Sen ska ni var tillbaka 3h före det att planet går (gissar att barn ska kissas, matas osv)  oxh i rusning tar nu taxiresan det dubbla.. Eller jo -ni kanske hinner? Men vill ni inte shoppa på flygplatsen? Jag tänker på det där med att dra runt på ungar i taxibilar osv -kanske passa på att leka och springa före långflyget?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)