Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Caaatrin skrev 2010-11-11 22:14:46 följande:
    Många har pratat om det här med fickpengar. Vi är två vuxna och 1 barn på 14 månader. Våran resa kostade ca 26 000 kr. Då har vi blue comfort på flyget.. Det är ett hyffsat fint hotell på stranden. (I koh lanta) Vi bokade i januari!

Vi har räknat med att göra av med 15000 - 20000 kr. Vi växlar 15000, men räknar med att vi måste ta ut mer. Vi kommer vara borta i 2 veckor :)
    Oj... Sist vi reste, med två barn (6 månader resp 2,5 år gamla) gjorde vi av med 1000 kr/dygn. Och då var ALLT inräknat... Flyg t/r Bangkok, boende, mat, massor av shopping, inrikesflyg, utflykter etc etc. Vi tyckte vi levde lyxigt. Vad olika det kan vara
  • resemamman
    annaOmeja skrev 2010-11-14 19:46:23 följande:
    någon som vet hur man ska göra med passfoto när det gäller visum. Vi har ju ett barn på 3 år och en på 3 månader, har hört att det är väldigt noga när det gäller att det blir rätt med huvudet och örat. Men hur ska jag få till det med barnen???? Sen står det att man ska skriva sin underskrift på baksidan, ska jag bara lämna barnens baksida tom eller ska jag skriva där???
    Vi har helt vanliga foton tagna rakt framifrån. Funkade utmärkt. Smartast för att fota en bebis är att lägga bebisen på golvet på ett vitt lakan och fota uppifrån!
  • resemamman
    annaOmeja skrev 2010-11-14 21:55:42 följande:
    Jaha så ni tog hemma med vanlig kamera?
    Klippte ni ut "ansikterna"? 
    Jag förminskade varje bild och la sen 6 st på samma ark. Printade och fick på så sätt 6 "passbilder" på varje 10x15 foto att klippa ut. Klart mycket enklare (och väldigt mycket billigare) än att dra iväg hela familjen till en fotograf eller en fotoautomat.
  • resemamman
    Kitty baby skrev 2010-11-14 22:30:59 följande:
    Okej, förutsatt att man har en skrivare hemma där man kan skriva ut foton alltså.?..men det borde väl såklart gå att framkalla i den strl oxå. Fattade dock inte hur man gjorde när jag var inne på Expert/framkalla nu men...
    får gå in o fråga. Tack för svar!
    Skäms nästan för att berätta, för jag är verkligen inte så IT-smart ;) Jag la bilderna i powerpoint (i brist på fotoprogram) och minskade dem till halva sidhöjden (i liggande format). Sen markerade jag alla bilder (6 per sida) och sparade som bild. Sen laddade jag upp dem till Expertbild, valde format 10x15 och skickade på framkallning. Plättlätt och kostar någon krona per bild, dvs inte ens en krona per passfoto! Det finns säkert ännu bättre sätt med fotoprogram, men detta funkade iaf...
  • resemamman

TessaG eller någon annan som är på Koh Lanta just nu:

Har ni hört eller vet något om Denguesituationen på Lanta just nu? Har ni hört om någon/några smittade? Med tanke på allt regn som faller så torde myggen frodas :(.

Jag träffade en kille igår som drabbades av Dengue för några år sedan på just Koh Lanta och det var ett flertal svenskar som var sjuka samtidigt som honom. Lät inte kul... 

• resemamman
    Jensa1973 skrev 2010-11-16 20:50:19 följande:

Fast enligt Jorden Resor får vi ta med en stroller till gaten om vi vill..

Vi åker med Thai och som jag förstår så åker vi från Arlanda

Thai är nog det enda bolag på Arlanda som tillåter att man har med en vagn (typ paraplyvagn) till gaten. 
  • resemamman
    Jensa1973 skrev 2010-11-16 21:19:22 följande:
    Så här står det på Thai´s sida
    Så jag hoppas verkligen på detta då vi planerat at ta lilla paraplyvagnen fram till gaten..

Asat, efter att man checkat in bagaget har man väl ingen chans att ha med bagagevagnen??

Får man jag ta med mig paraplyvagnen ombord?
    Det går att ta med sig paraplyvagnen fram till planet och checka in den där. Vagnen hämtar man sedan upp direkt när man kliver av planet. Säg till när du checkar in dina väskor, så märker personalen upp din vagn.

Precis, flyger du med Thai får du ta vagnen med till gaten. 

Fast jag tycker det är smidigare att checka in vagnen... och om man behöver köra barnet i de små baggagevagnar med kundvagnssits som finns innanför säkerhetskontrollen.
  • resemamman
    the lovelylady skrev 2010-11-17 21:10:09 följande:

Nån som har flygit med Malaysian airlines?? Är dom bra?

Försöker hitta hur man får kontakt med någon i Sverige från Malaysia airlines men hittar inget om dom? =(

Jag har flugit med dem, men då till NYC och utan barn. Har bara positiva minnen från flygresan. Jag hade egen underhållningsskärm i stolen framför, servicen var tiptopp och det bra med plats.
  • resemamman
    annaOmeja skrev 2010-11-17 11:47:22 följande:
    Nu har vi skickat iväg ansökningarna för visum. Hoppas det inte tar alltför lång tid och att det inte ska bli några problem. Väntetiden är tydligen mellan 2-3 veckor nu.

Velar fram och tillbaka. Vi har sagt hela tiden att vi kommer att klara oss på en vagn. Om det skulle vara så att 3-åringen blir trött i benen så får hon åka så tar vi 6-månader i bärselen. Men det är mest kvällstid jag funderar, 3-åringen är rätt kvällstrött och det skulle vara så tråkigt att få lov att gå hem om vagnen är upptagen av den minsta. Så nu funderar jag på att köpa en till väldigt enkel liten vagn med liggläge att ta med. Har hittat en beg, för 300:- på blocket. Om det skulle vara så att vi inte behöver den så kan vi ju ge bort den till någon thailändare, känns som att jag hellre tar med två vagnar om det nu skulle behövas än att ångra sig när man väl är i Thailand att man skulle ha haft en till. Vi tar inte med oss den hem igen utan då får den bli kvar där nere.

Vad tror ni, är det onödigt med två vagnar?? OBS!!! det är papalysulkys jag menar när jag säger vagn. 
    Vi hade samma ålder på barnen som ni sist vi reste i Thailand, och då valde vi att ta med en paraplyvagn (med fullt liggläge). Helt rätt beslut för oss, vi reste runt mycket och det hade blivit för mycket att dra runt på två vagnar. Vi hade en bärstol oxå (och en bärsjal) och barnen fick turas om att bäras / åka vagn. På restaurang löste det sig oftast med att stora killen somnade i en solstol eller två stolar som vi drog ihop till en "säng" eller att bebisen somnade i min famn.
  • resemamman
    the lovelylady skrev 2010-11-17 21:17:01 följande:
    Okej =)
    Jag försöker ta reda på om det serveras mat på flyget, men hittar ingen sån info någonstans. Men det kanske det alltig gör vid längre flyresor?
    De serverar definitivt mat. Flera gånger! Du kan specialbeställa innan om du vill ha t ex vegetariskt, barnmat, kosher etc.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)