• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

annaOmeja skrev 2011-01-29 15:59:44 följande:
    Mileas mamma: Å vad jag känner igen mig. Precis så har vi det oxå, mer "jobb" här än hemma. 
    Molly sover ofta men väldigt korta stunder, vilket hon inte gjorde när vi var hemma. Men det är ju så svårt att avgöra om det är en utvecklingsfas eller om det beror på att vi är här. Som vi känner just nu så stannar vi i tre veckor till. Då åker mina svärföräldrar hem och så oxå vi, om vi inte ändrar oss. Men det tror jag faktiskt inte.

Våran 3 åring är trotsig men det går ändå bra, får se hur det ser ut om någon vecka. Kan ju förändras snabbt.

Man hade tänkt sig en lååång semester, men så är inte fallet. Dessutom tycker jag att vi träter på varandra mycket mera, och det är super tråkigt. 
    Ja, vi var också mer griniga i tonen mot varandra. När barnen var jobbiga och det var vrålvarmt vissa dagar, ja då var det lite tjurigt. Restaurangbesöken var också ofta jobbiga. Milea tog alltid en tupplur innan vi gick ut på kvällen för att äta middag och det tog jättelång tid för henne att bli sig själv. Ofta fick jag, min pappa och Lucas gå i förväg för Milea skrek och hade sig om en tokig katt. Sen väl på restaurangen så var vi tvungna att "binda fast" Lucas med ett skärp i barnstolen (ni har ju sett bild) och det hatade han. Så han gapade och ylade och ålade sig hit och dit. Vi fick äta i omgångar. Ibland tog personalen Lucas och då fick vi lite matro, men då Milea svartsjuk för att ingen gosade med henne. Haha, jisses vad jag kommer på saker nu. Man glömmer de roliga sakerna nu ju, förlåt.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    Thegran skrev 2011-01-29 16:51:43 följande:

Vi hade bara ett barn med oss, vår 2åring.
    Det var faktiskt inga problem alls. det enda som var lite jobbigt ibland var att hon inte alltid ville sitta stilla och äta. Men det löste vi genom att äta på sådana ställen där hon kunde röra sig, som på stranden eller andra lämpliga ställen. Då kunde hon leka medan vi åt klart. Åt vi på restauranger nära vägen eller där hon av annan anledning inte kunde leka nära bordet så tog vi med vår bärbara dvdspelare, lite kritor och en målarbok så satt hon oftast fint. Vi valde i den mån det gick bord där man satt utan stolar och åt. Då kunde hon också röra sig men ändå vara alldeles vid oss. Vårt favoritmatställe som ligger vid vägen har ett litet bord som står på ett upphöjt golv, det är ett litet räcke på 3 av 4 sidor, och sen är det kuddar som man sitter på och kuddar bakom ryggen. När sambon och jag satt på varsin sida, så kom hon alltså inte ner och då kunde hon gå runt bordet, leka och greja. Perfekt.

Annars så var det faktiskt inga som helst problem. Flyget gick fantastiskt både dit och hem. Hon sov över halva tiden och lekte fint, och tyst, den andra halvan.  Värmen klarade hon utmärkt. Hon älskade att bada i poolen och gräva i sanden på stranden. Hon sov som hon gör hemma.

har förövrigt också en väldigt aktiv tjej som under resan hade en del trots för sig men tycker att det fungerade riktigt riktigt bra.

Men kanske säger jag annorlunda nästa resa ;)

Jag tycker det var/är väldigt stor skillnad på att resa med 1 vs. 2 barn. Som jag skrev förut så var det en mkt behagligare resa 2008 .
  • Tullemi

Ah, äntligen är Lucas på bättringsvägen och har inte kräkts sen igår på dagen. Hoppas hoppas. Jag tänkte fråga en sak i denna tråd, något som inte har med Thailand att göra men jag vill inte fråga på övriga FL eftersom man kan få så dumma svar ibland
    Lucas är ju alltså magsjuk och antagligen på bättringsvägen- ingen av oss andra är magsjuka eller känner av nåt. Milea har längtat efter förskolan jättemycket (pratat om kompisarna när vi var i Thailand) och skulle egentligen gått dit imorgon, ca 3 timmar. Instiktivt så känner jag att hon borde vara hemma, för hon skulle ju kunna vara smittobärare (man vet ju aldrig) men samtidigt är hon frisk /pigg och glad och vill gå. hur skulle ni gjort? Hållt henne hemma eller låtit henne gå dit?

• Tullemi
    hag7 skrev 2011-01-30 14:15:06 följande:

Nu velar jag som vanligt :antingen ska vi åka 3 veckor kombicharter 2 veckor Khao lak familjehotell+1vecka enkelt hotell i Karon för ca 55.000 kr för 2 vuxna o 3 o 5 åring el
    boka flyg o boende själv men då vara borta 2,5 vecka på kho lanta o 1 vecka i karon på ett lte bättre hotell o det kommer väl att gå på ca 52.000 kr men då åker vi ju reguljärt med längre flyg tid.
    hur skulle ni ha gjort ?
    Vill ju bo så barnvänligt som möjligt.

Som nyss hemkommen efter reguljärflygning inkl byte så säger jag instinktivt: direktflyg! Vi åkte till Khao Lak som dagutflykt och det såg väldigt lugnt och trevligt ut. Hade kunnat tänka mig att åka dit.
    Men som sagt, det är inte bara flyget som man ska tänka på. Barnvänligheten är ju också väldigt viktig.
  • Tullemi

Här är en bild från White Sand Beach/Khao Lak. Det fanns någon rad solstolar längs stranden (man kan skymta dem till vänster) men jag såg inga jet skis. Däremot så var det ganska grumligt vatten av nån anledning. Vattnet är mycket finare i Phuket. White Sand låg längst norrut i Khao Lak och det är väl kanske inte där man brukar bo, men det fanns några enkla bungalows.
    Winters har ju också varit i Khao Lak. Synpunkter, Winters?!
  • Tullemi

Det finns även gåsele i form av ryggsäckar som ser ut som ett gosedjur . Jättesöta!

• Tullemi
    annaOmeja skrev 2011-01-31 04:38:04 följande:
    aaa just nu vet jag varken ut eller in......
    Vi har bestämt oss för att endast stanna i tre veckor till.
    Börjar då titta på ombokning och ser att det knappt finns några platser hem :(
    Jag har inte ens haft en tänkt på att det kan vara så!!
    Vi åker med sas och om vi skulle av boka resan med dem skulle vi endast få tillbaka 2000:-

Dessutom kan det bli superdyrt om det inte finns i den klassen vi åkte i, utan måste uppgradera oss.......känns inte kul alls just nu.

Är vi fast på den här ön nu eller?????
    Som om inte vädret vore nog! 
    Vi valde att boka helt nya enkelbiljetter hem pga våra biljetter inte gick att ändra, men.....även för att det kostar ju att vara kvar i 3 veckor. Fickpengar för 3 veckor täckte ungefär vår hemresekostnad så vi blundade för det ekonomiska (att det inte gick att gå plus dvs). Har du kollat på destionation.se?
  • Tullemi

teomamma: vi tyckte också att karon hade förändrats. Mycket mer turistigt och rörigt/stökigt på nåt sätt. Känner mig inte alls lika nöjd med Karon längre Ryssar överallt.

• Tullemi

kaosmaskinen: vi fick en "vagga" till Lucas nu när vi åkte hem med Air Berlin och han är en STOR bebis. Ingen kollade vikt eller ålder/längd. det gick hur bra  som helst att ha honom i den (ännu bättre om han velat sova dessutom ). Men det är olka mellan flygbolagen, som TessaG skriver. Lucas väger över 11 kg och är över 75 cm.

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)