• Ancilla

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

obelix skrev 2011-01-14 03:44:49 följande:
    aha tack, skrev upp det, kan vara bra att veta och ta med ner
    För att vara en anings petig så kan jag säga att det uttalas MAJ PHET dvs inte starkt
  • Ancilla
    Majomajo skrev 2011-01-18 09:44:02 följande:

Ungefär hur mycket har ni budgeterat för boende, mat och övrigt (exkl utrikes/inrikesflyg)? Tänkte sådan a kostnader som är per dag/natt. Jag förstår självklart att det skiljer beroende på hur man vill bo och vart man åker, men då vi är precis i uppstarten av planeringen skulle det vara skönt att få ett hum. Vi är 2 vuxna, 2 barn (3 år samt 9 mån) när vi åker i nov-dec 6-8 veckor) Tex (inte vad vi har räknat med alltså) Boende 500, Mat 300, Övrigt 200? Hur har ni tänkt/upplevt?

Tycker det låter vettigt om ni inte måste leva lyxlivet. Maten kan ni säkert komma undan med billigare om ni äter thaimat och inte går på de mest turistiga matställena. Att bara gå en gata bort från turistgatorna brukar halvera matkostnaderna. Vi brukar också åka i november innan peaksäsongen börjar. Nu vet jag inte hur ni tänker bo och vart ni skall åka i Thailand men att titta på blocket eller fritiden.se ( tror jag det är) Där kan man hyra både hus och lägenheter, ibland till väldigt bra pris, lite beroende på vart man vill åka. Vi har i Rayongprovinsen i Mae Phim. Både där och i Ban Phe finns mycket att hyra. Ännu billigare blir det i Hua-Hin och söderut därifrån, har glömt var det heter, det börjar på H.  Vet ni vart ni vill?
  • Ancilla
    Lila1 skrev 2011-01-20 01:01:05 följande:

Nu har vi varit i Thailand ett dygn!
    Resan gick bra och vi kom fram till ett varmt och soligt Thailand.

www.thailandsresande.blogspot.com/

Här skriver vi om vår resa
    Välkommna!

Har skrivit en hälsning på din blogg. Kul att få läsa. Vi var där i november.
  • Ancilla
    Simbaa skrev 2011-01-20 13:23:42 följande:
    Vi är i Pattaya.
    Det var lugnt. det var typ 30 sek vi rörde den. Jag tror inte dom hade nått.
    Det var det jag gissade efter att ha sett bilderna på bloggen. Bor ni i Pattaya?
    Vi bodde en vecka i Jomtein som ligger precis bredvid men gillade Mae Phim
    mycket bättre. Det var ganska röjigt i Pattaya men vi bodde där i närheten eftersom min man gjorde en ögonoperation på ett sjukhus i Pattaya. Det är halva priset mot i Sverige och nu slipper han glasögon och linser.

Ancilla
  • Ancilla
    MissCh skrev 2011-01-24 11:44:42 följande:
    Vi ska ha med en stor Brio kombivagn. Finns det vagnväskor till sådana, eller får man plast eller nåt på flygplatsen?
    Tänkte lägga lite vällingpaket i själva liften.
    Ja det finns STORA vagnväskor att köpa med de är dyra, tror typ 1500 kr minst.
    Men en fråga, är du säker på att du skall ta med en brio kombi?
    Den kommer att vara klumpig att köra om du skall vara i Thailand. Den kommer ej att gå in i en tuk-tuk och troligtvis inte i en taxi heller. När vi var där för några år sedan hade ett annat par enbrio kombi men jag kan säga att de ångrade sig. Jag har själv haft en brio kombi till vår atjejer och varit jättenöjd men jag skulle inte ta den till thailand. De har många och höga trottoarkanter och det är ofta trångt där man går. Att gå med den i Bangkok skulle jag kalla omöjligt. Anar att ni har en liten baby men visst finns det vagnar med helt liggläge? Ja ni väljer naturligvis själva men efter ett antar Thailandsresor med barn så skulle jag rekommendera något annat att köra barnet i. Att bära i sela är nog en bra ide om den är liten. Lycka till

Ancilla
  • Ancilla
    MissCh skrev 2011-01-24 17:28:03 följande:
    Vi ska ha med en Maclaren sulky också :) Men vi ska bo i samma hus i 11 veckor, så det kan vara skönt att ha en rejäl och ombonad vagn att gå med på stranden och däromkring. Vi lämnar den nog där sen. Har köpt den för 400 spänn på blocket för just detta. Ibland kan min fyraåring få åka i sulkyn istället tänkte jag också.

Låter lite mycket med en vagnväska för flera gånger vagnpriset i mitt fall :)
    OK då förstår jag. Jag håller med dig om att det är helt förskräckligt att betala 1500 kr för en vagnväska. Jag letade jättemycket när jag skulle ha en till en City mini- vagn. Till lsut hittade jag en STOR bad på Stadim för 99 kr som fungerade jättebra till vagnen. 11 veckor, det låter skönt. Vart skall ni bo då? Har ni eget hus eller har ni hyrt?

Ancilla
  • Ancilla
    MissCh skrev 2011-01-24 23:47:12 följande:
    Vilken bra grej, att använda en annan väska helt enkelt.

Jo, vi har hyrt ett hus på Koh Lanta. Jag är mammaledig och min man tar pappaledigt med de andra barnen så vi kan vara lediga den här tiden tillsammans. Min stora ska gå i svenska skolan på Koh Lanta, det är därför vi ska vara 11 veckor där, sen har vi två veckor att "åka på semester" på andra ställen innan vi åker hem.

Förresten - jag tittade in på din blogg just nu, och på vad du skrivit tidigare, och noterade några "gemensamheter". Min största flicka heter också Ester :)  Och min bästa kompis hemifrån bodde också några år i Hua Hin och gick på skola där... Det var därför jag ville åka just till Thailand första gången, för rätt länge sen nu.

Jag förstår att ni hade en härlig resa! Blir det en nästa gång snart?
    Då måste jag ju fråga dig vad dig kompis heter och när hon gick på skolan? Var det en svensk internatskola?
    Härligt att få 11 veckor i Thailand. Jag har också kikat in där och läst om den men oj vad det kostar mycket att ha barnen där.  En nästa gång snart? Inte snart men om ett eller två år beroende på jobb och lite annat men jag längtar redan. Fick ni ett bra pris på huset ni hyr när ni stannar så länge?

Ha en bra kväll.
    Ancilla
  • Ancilla
    MissKaos skrev 2011-02-01 20:10:57 följande:
    Någon som har varit i mae phim?
    Vi bodde mellan Mae Phim och Ban Phe i november. Det finns massor med hus och lägenheter att hyra där, ganska många till ett vettigt pris. Vi tyckte dte var jättemysigt, inte så mycket turister och inte heller så mycket turistshopping typ märkeskopior mm. Det gjorde oss ingenting. Ville man shoppa åkte vi till Rayong eller Kleng.
    Maten är klart billigare än omman bor på Phuket. Det finns en tjej här i tråden som bodde flera veckor i Mae Phim. Jag har kvar hennes bloggadress om du vill kika på hennes bilder. Jag bloggade också och kan sända adress om intresse finns. På blocket finns mycket att hya och jag har även andra sidor med hus och lägenheter som är till uthyrning däromkring. Lycka till

Ancilla
  • Ancilla
    ulligulli skrev 2011-02-02 19:31:05 följande:
    Jag vill gärna veta ALLT eftersom vi funderar på att åka dit över jul & nyår Du får väldigt gärna inboxa mig både din och den andra bloggadressen!
    Hur tyckte du stander var där? Har hört att den ska vara smutsigObestämd,
    Ris och ros? Tips?
    Jag skall maila adresserna när jag är på vår andra dator där adressen är sparad.
    Stränderna var absolut INTE smutsiga. Jag har hört att de kan vara det i själva staden Rayong men inte söderut. Som sagt så bodde vi mellan Mae Phim och Ban Phe men de ställen vi var på var jätterna och fina och med lite folk, nästan folktomt på vissa ställen.
    Vid Kims beach var sanden helt vit och havet klarblått, precis som på reklam. Hur länge skall ni vara borta?

Ancilla
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)