• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Jensa1973 skrev 2011-01-03 20:57:26 följande:
    Mileas mamma

Vad kostar de allra billigaste vagnarna?? de som du säger är plastiga..

Vi tar med en sulky utan liggläge å tänker om vi behöver det köper vi en där nere..
    Bara för att ha liksom

Vart shoppar man sånt bäst Krabi el Phuket..
    På Tesco Lotus/Phuket tror jag att de kostade (hoppas jag inte minns helt fel) runt 2000-3000 Baht. Ska tydligen vara ännu billigare inne i Phuket Town.
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi

Vi är som sagt i Karon Beach just nu men det var så himla många frågor om priser från er. Kan ni rada upp det lite så det blir mer överskådligt. Jag har dessutom lite kort om tid när jag väl surfar för jag har två små barn som inte "låter mig vara ifred" .
    Vi köpte lite barnkläder på Robinson's (Jungceylon/Patong) när vårt bagage var försenat och det var inte speciellt billigt: T-shirt och kjol till tjejen (3 år) och shorts och T-shirt till pojken (1 år) gick på över 500 svenska kronor. Billiga kläder fanns på Tesco Lotus men de var snorfula (tycker jag iaf). Jag har köpt Crocs (äkta) till dottern och de kostade 1050 Baht.
    Idag var vi i Khao Lak och vi lunchade bara (shoppade inget) men maten verkade billigare än i Karon.

• Tullemi
    Smilla75 skrev 2011-01-07 12:17:48 följande:
    Det är mycket dyrare än hemma så köp påblocket för en hundring o lämna.
    Vi har köpte en och den kostade ca (jag "ljög" visst tidigare i tråden) ca 750 Sek men den börjar redan krångla. Hade mer än gärna haft med mig en Chicco Liteway hit - förutom vår Bugaboo bee dvs, som vi har till ena barnet och tog med oss hemifrån. En Liteway kostar ca 2500 Sek här.
  • Tullemi
    SOG skrev 2011-01-07 04:21:27 följande:
    Hej hej..

har varit inne lite på denna tråd.. och kan tänka mig att det som jag nu frågar säkert redan står här, men har inte tiden att läsa igenom.. så skulle vara mkt tacksam för era svar

Jag är just nu på Phuket Thailand  med min 8 månaders dotter och samo..  innan jag åkte lästa jag att det fanns gott om barnmatsburkar att köpa här, jag har varit runt och kollat och det enda jag hittar är heinz barnmatsburkar 3-4 olika sorter. Letar jag på fel ställen eller finns det endast dessa??..

Sen undrar jag om ni som varit här längre än 1 månad hyrde ni bilbarnstol och vagn eller köpte ni??..
    Sen vet jag att det finns de som lämnat kvar sina vagnar och annat här, men kommer inte ihåg vart jag sett det här på familjeliv.. någon som kan länka??...

TACKSAM för alla svar och andra råd ni kan ge.
    Vi är också i Phuket just nu och det finns inte gott om burkar, vet inte heller var du läst detta då alla i tråden alltid "varnat" för det dåliga utbudet. Vi hittade några (2) bra varianter på Home Pro Village - i matbutiken men det kostade 95 Baht styck. Pasta med tomat och kyckling, helt OK.
    Vi blev tipsade att köpa barnvagn i Phuket Town men "orkade" inte åka dit och leta så vi köpte på Robinson på Jungceylon för 2600 Baht men den är av ganska kass kvalitet. "Lämna-kvar"-tråden ska finnas länk till i trådstarten annars.....
  • Tullemi
    CBN skrev 2011-01-07 22:56:41 följande:
    Vilken lycka att hitta hit.Nu har jag inte läst hela tråden, skulle antagligen få sitta ett bra tag då.Men frågar er som är eller har varit i Phuket, Karon.Hur lätt var det att hitta blöjor. Fanns det i alla affärer på karon eller måste man ta sig någon annan stans? Vi vill hälst slippa åka för att handla.Vi är lata resenärer

Det finns blöjor i stort sett överallt, men ofta är det mindre förpackningar. Vi brukar ta en tur till Carrefour/Patong eller Tesco Lotus och köpa på oss stora förpackningar. Det finns även oparfymerade våtservetter till min stora glädje . De flesta turister verkar ha med sig sina hemma-vagnar. Vi har sett allt från Brio till Buggor och UJ's. Vagnarna här är som sagt inte av nån jättebra kvalitet. Men de håller väl en semster om man inte är borta väldigt länge. Vår vagn som vi köpt här börjar krångla i de svängbara framhjulen och plastdelar ser svaga ut. Finns även en massa vassa kanter på den. Men den funkar så kart ändå
  • Tullemi

Vi har hyrt bil de senaste dagarna och åkt runt lite här på Phuket. Hittade en outlet med (äkta) märkesvaror, men jag kan inte rekommendera stället alls. Få fina saker och priserna var de samma som hemma - och då menar jag ord.priser, inga bra outlet priser. Jag hittade ett par snygga Nike-skor till gymmet, men de kostade 3800 Baht (inget fynd enligt mig).
    Patong är fruktansvärt stimmigt. Ett gytter av smågator, massa folk, barer, musik, ljus som blinkar och jobbiga säljare. Personligen skulle jag inte vilja bo i Patong. En timme eller två som utflykt räcker
    Nai Harn har blivit liiite större, men är fortfarande mysigt men det är en bit ner till stranden, annars hade jag nog gärna bott där nästa gång i Thailand.
    Karon, där vi bor, känns ganska lagom, men vi bor som sagt en bra bit utanför turiststråket. Speciellt vackert är det kanske inte, men stranden är OK, förutom tidvis starka vågor.

• Tullemi
    S och T Blir 3 skrev 2011-01-09 11:43:00 följande:
    Tänker att det är mycket enklare att åka med en 5månaders än en som är ett år. Då är det ju så mycket mer att tänka på med hans mat och vad han stoppar i munnen och att få i honom vätska. men jag har kanske fel. Nån mer som varit i thailand i mars med små barn?
    Vi är i här nu och vår son är visserligen lite äldre än din kommer vara, han är 11 månader. MEN JAG KAN SE ATT HAN ÄR DEN SOM PÅVERKAS MEST AV VÄRMEN (oj stora bokstäver, sorrry) och han är bra trött och avslagen vissa stunder. Småbarn kan inte reglera alls/eller speciellt bra sin egen kropps temperatur. Jag skriver osm en kratta ser jag men jag sitter på en stenig plats med en katt som stänger locket på laptopen när han vill kela, haha . Jag tor inte att jag hade åkt till Thailand med en sån liten i mars. För övrigt är det ju toppenenkelt att åka med småbarn, jämfört med tex vår 3-åring - ojoj .
  • Tullemi
    MiniPyret skrev 2011-01-11 15:56:52 följande:

Någon som har några tips på saker att göra i eller runt Karon? Några fina stränder i närheten? Har varit 2 dagar här och känner att jag blir lite rastlös att gå till samma strand

Prova Kata Noi eller Nai Harn. Fina lite mindre stränder söder om Karon. Idag var vi en halvdag i Phuket Town och det var riktigt trevligt. Inte så där tokmycket turister och bättre priser. Köpte Adidas (äkta) träningsbyxor och topp att ha på gymmet hemma och det kostade bara ca 430:- svenska tillsammans.
    Vi har hyrbil så vi har åkt runt en del och det är ganska skönt att kunna göra. Vi ska till en vän i Surin i helgen och kollar även in BangTao då.
    Var i Karon bor ni?
  • Tullemi
    MiniPyret skrev 2011-01-11 15:56:52 följande:

Någon som har några tips på saker att göra i eller runt Karon? Några fina stränder i närheten? Har varit 2 dagar här och känner att jag blir lite rastlös att gå till samma strand

Jo, glöm inte att Karon Beach är lång (3 km). Ibland kan det räcka med att byta ställe att ligga på . Vi var på norra delen härom dagen, annars ligger vi vid (ja nära iaf Karon rondellen.
  • Tullemi
    MiniPyret skrev 2011-01-12 15:36:10 följande:
    Sprang hela stranden för att utforska lite och som du säger kan man ju testa med att byta plats!   Idag var det väldigt varmt för oss blekfisar som kom i söndags!
    Funderar på en tripp till Kata Noi har hört att det ska vara bra. Har ni varit där?
    Ja, fy vad varmt  det var idag men vi var nerer några timmar (typ 2 ).
    Kata Noi är helt OK, men jag tycker inte det är så himla stor skillnad på stränderna här, mer än storleken på dem. Det var ganska mycket liv på Kata Noi också men något mer myskänsla kanske. Jag gillar nog Nai Harn bättre isf.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)