• Tullemi

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Purfärsk bild från vårt hus i Thailand
    Milea 080217 Lucas 100202
  • Tullemi
    humlan l skrev 2010-12-31 11:01:20 följande:
    Mileas mamma: Låter som ni har det härligt! Kanske jag ska ta med extra mycket välling då när vi åker, kan tänka mig att min lille med blir en matvägrare i värmen. En fundering... när ni åkte till Tesco tog ni speciell taxi med bilstolar dit då? När vi åkt tidigare har vår äldsta tjej varit så pass stor att det inte har behövts men pojken på 9 månader vill jag ju gärna ha i ordentlig stol. Hoppas ni får en fortsatt toppen semester!
    vI HAR åkt vanlig taxi eller tuktuk. Alla gör så här, om det nu är en ursäkt :-S men det är helt klart enklast och vanligast. Man får dock hålla i i barn/vagnar/inköp extra noga. tvära svängar osv. Lucas sitter fastspänd i sin vagn som vi kilar fast mellan oss själva.
  • Tullemi

Inget regn idag i Karon men lite bris och småmoln. Funkar gott !

• Tullemi

Jag har inte sett en enda manet eller hört ett ord om dem heller. Vi badar och har det skönt. Dock blir det inte så mycket bad i havet som vi hoppats på eftersom vågorna är lite för kraftiga här i Karon. Dottern blir både rädd och förtjust, men det är bra sug i dem så ramlar gör man lätt (om man är barn iaf). Lucas äter allt han hittar i sanden så det är inte så lätt att ha han sittandes där .
    En annan sak: fasiken så många ryssar här är i Phuket. Varannan pers man passerar talar ryska, menyerna är på ryska och de röker röker röker översallt (I hate).

• Tullemi

Nu har jag loggat in här igen, barnen vilar lite . Det är nog sista gången vi åker till Karon, kanske även till Phuket. En paus behöver vi ifrån denna ö för det har blivit lite stojigt här, mer än vanligt ska jag väl tillägga. Efter en kort tur till Patong och Jungceylon var man ju helt slut i skallen. Fasiken vad liv, lampor, blinkblink, folkmyller....jobbigt värre. Jag är glad att vi bor uppe på berget i Karon så man kommer ifrån turistlivet på kvällen när man går hem. Vad klagig jag låterdå, sorry . Vi har det ju bra så klart.

• Tullemi

Winters: vi tänkte hyra bil nu i dagarna och åka upp mot Khao Lak. Var i Khao Lak ska vi åka, tycker du?

• Tullemi

Vi har flugit reguljärt till Phuket med 2 barn och det var inga problem att ta med vagn till båda (dock var det inte en vagn i ena "vagnväskan" men det visste ju inte flygbolaget ). Dottern på snart 3 år är en vagnvägrare hemma, men här behövs det definitivt en vagn till henne. Hon skulle aldrig orka med att gå runt med oss i värmen, eller på kvällarna. Vi köpte en vagn till henne här och jag vet inte om det är att rekommendera egentligen för man får inte mycket vagn för pengarna. Det finns billiga ställen typ Tesco men vagnarna är väldigt plastiga.
    Denna fräsiga (NOT) vagn kostade oss nästan 7000 Baht och vi är glada om den håller hela vår semester (8 veckor). Man kan ju hyra P&T av kids-on-board men det hade blivit tokdyrt för oss.
  • Tullemi
    MrsMuffin skrev 2011-01-03 20:52:01 följande:
    Vår äldsta son är 4 år precis fyllda...tycker ni vi borde ta med sulky till honom med eller är han för gammal?? Funderar på långa promenader sent om kvällarna osv... Var hittar man superbilliga, enkla och LÄTTA sulkys?? Behöver inte vara snygga.
    Ska du köpa i Sverige? Isf har både Chicco och Carena enkla sulkyvagnar. Fast jag hade nog kikat på Blocket först efter dessa modeller. Vi funderade på en Chicco innan vi åkte och då kostade den i butik (erbjudnade) runt 500:-
  • Tullemi
    kajsa73 skrev 2011-01-03 23:02:56 följande:
    Vi ska till Karon, har nu kollat med ving och man får ta med vanlig sulky, den räknas in i hennes totala bagagevikt och då hon är 3 år har hon 15 kilo check in bagage och 5 kilo handbabagage precis som vi vuxna. Så nu får jag kolla upp vad en vanlig sulky väger, ngn som vet här kanske?
    Vad sjutton är det med vädret där nu då?!! Verkar ju regna massvis varje dag =(
    Kan säga att vädret är toppen här i Karon och VARMT som sjutton. Några enstaka stackmoln, men det var flera dgarar sen det kom nån miniregnskur ens. Inget fel på vädret!

Lillsussan: ni kanske köpte Chicco liteway då? Det finns en ännu enklare modell, en riktigt simpel vagn som egentligen bara är en sists på hjul
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)