• TomMon

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Anne69: ett kontor ligger mitt på strandvägen ungefär, men om ni bor på Phra Nang Inn kan ni bara gå över vägen så ligger hennes större resekontor på hörnan, tror att även det heter starlight. Blir du osäker på vilket kontor det är så gå in på "walking street" som ligger innanför strandvägshörnet, hon äger en restaurang som heter blue Orchid och en bar som heter blue water, det är bara att fråga där. Min kompis heter Poy eller Pimphaka, hon brukar vara i restaurangen på em/kvällen.

• TomMon

Samma här när det gäller pengar. Några tusen Baht kontant (som oftast ligger i ngn låda sedan förra turen) och sedan ATM för resten. Vi tar ut 20000 baht åt gången pga div avgifter. Jag har bet med kort i större köpcentrum men aldrig på restaurang.

• TomMon

Eshak; det blir lätt blåsor runt sår i det klimatet. Jag kan rekommendera jod (finns på pharmacy) och ett plåster över, det hjälper snabbt.

• TomMon

Jag har sett delfiner mellan Ao Nang och Phi Phi! Men det var ca 10 år sedan så de kanske har flytt fältet! Vanligast är att man ser dem i fören när man åker båt.

• TomMon

Det var inte med speedboat jag såg delfinerna. Det var med "färjan" aka "spybåten" som går mellan Ao nang, phi phi och Phuket.

• TomMon

Såg att någon frågat om illamående på båt. Den "reguljära" båten mellan Ao nang, Phi phi och Phuket är rent hemsk. Alla gånger jag åkt med den (är nog upp emot 40-50 ggr) så är det någon som står och kräker. Sitt inte under däck längst in

• TomMon

Halvblod:
    Tom yam goong
    Pangeng nua
    Som tam
    Yam nua
    Nam tok
    Phad thai

Mums!

Bästa biffarna i Ao Nang; Carnivore!!

• TomMon

Åh ja!! Glömde ju Laab, en solklar hit!

Yam Nua och Nam Tok är syrliga/starka sallader med biff i, supergoda!

Paneng är en curryrätt med kokosmjölk, lite mildare styrka än tex red curry.

Min kompis har lärt mig laga denna älskade mat, annars hade jag blivit galen resten av året då jag inte kan få tag i det annat än på dyra restauranger!

• TomMon

Jodå, det blir det! :) fast det är klart, stranden och palmerna går ju inte att efterlikna!

• TomMon

Jag äter det mesta, skaldjur (ibland råa), grodlår och till och med krokodil, har bara blivit ordentligt sjuk 2 ggr, och det var på den tiden jag ej provade så mycket. Magförgiftning och hjärnhinneinflammation skojar man iofs inte bort..

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)