• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-09-27 07:31:45 följande:
    Nu har inte vi kvar vår Liteway men om jag inte minns fel så kan man putta fram suffletten så den går helt över barnet och den bakre tygflärpen täcker då barnet bakifrån. Underbar förklaring, men ni kanske förstår? Funkar väl kanske bäst vid tupplur eftersom barnet inget ser när suffletten är i detta läge.
    du har nog rätt, har inte testat men tycker att det bör gå då flärpen är rätt stor :)
  • Thegran
    mattispadd skrev 2010-09-26 23:09:28 följande:
    Någon som vart på Koh lipe? och phi phi island?

vart bode ni då ??
    Har inte bott där än, men ska spendera några dygn på PhiPhi relax beach bungalows, ser helt fantastiskt lungt och fint ut :)
  • Thegran
    ulligulli skrev 2010-09-27 08:34:19 följande:
    Känner mig helt snurrig... Vi har funderat på att åka någon annastans än Lanta de första 5 dagarna...
    Landar i Krabi den 22 oktober. Någon som har tips på vart vi ska innan? Vi vill inte till AoNang!
    Klong Muang,  Koh Mook, Koh Kradan, Koh Laoliang (eller hur det stavas..), Phiphi, Koh Klang?
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-09-27 10:59:08 följande:
    Undrar om någon har bra koll på bath kursen, den går ju ner nu..
    någon som vet hur mkt den förväntas gå ner och hur länge man törs vänta innan man växlar?

hur gör ni andra?
    vi växlar inget alls, utan tar ut på plats. tror inte man kan tjäna så mycket på att ta ut i förväg även om kursen blir sämre.
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-09-27 11:05:44 följande:
    Vi kommer att växla barnens pengar innan vi åker och även ett start kapital till oss själva.

Tjänade väl ingen förmögenhet på växlingen sist vi var iväg, men någon tusenlapp blev det säkert,
    alla bäckar små vet du Flört

köper hellre något kul där nere för de kronorna Drömmer
    bara du inte växlar på forex, för då förlorar du snarare pengar :)
  • Thegran

ang sånt där UV skydd till vagnen. tror ni det behövs till en tvååring?
    fick lite beslutsångest. köpa eller inte köpa?
    hade tänkt skippa det, men det kanske är dumt?

• Thegran
    Tullemi skrev 2010-09-27 20:31:15 följande:
    Tessa, hade du nån länk till sunblock (zunblock?) som säljs på nätet? Jag behöver en solhatt till Milea, om jag nu inte skulle hitta nån på Babyproffsen.
    kolla www.zunblock.se och gå sen in  i webshopen :)
    finns en på rea nu, lila/rosa keps med "slöja", strl 2-6 år för 49 kr!
  • Thegran

Tack för svaren ang solskydd till vagn! Vi skippar det vi också då :)

• Thegran
    Heeso skrev 2010-09-27 20:46:38 följande:
    Åh, här vill jag vara med. Skrev i den gamla tråden men ni var snälla att ge mig länken till denna.

Vi åker till Kho Lanta  november och är borta 2 veckor. Vi har en dotter på 4 år och en som då kommer vara 8 månader.

Skrev lite funderingar eller kanske nojjor i gamla tråden:
    Det jag funderar en del på:
    1) mygg - vad använda för myggmedel. JAG  blir i princip uppäten av myggen här hemma.
    2) värmen - främst för barnens (och då framförallt bäbisen) skull. vad tänka på, hur svalka?
    3) farliga fiskar och maneter - hur skydda sig, vad tänka på etc. Hörde om en flicka på Malous program (efter tio) som blivit bränd av en manet och fått hjärtstillestånd...och hon var 9 år...tänk då om det händer ett mindre barn...

Någon som har tips/erfarenhet/lugnande ord om ovan? Även övriga tips är välkomna

Behöver man ha med sig blöjor för hela vistelsen eller finns det? Behöver man badskor på stranden? (dvs är sanden så varm att man inte kan gå på den).

Har nog 1000 frågor då jag aldrig varit i Thailand och är väl lite nojjig eftersom vi har med oss en bäbis.
    Då är vi på Lanta samtidigt! var ska ni bo?

Med tanke på värmen så, spendera de varmsta timmarna inne, eller iaf i skuggan. Se till att både ni och barnen dricker mycket.
    svala kläder, har ni vagn så ser till att den inte blir för varm och "insträngd" utan att luften kan strömma genom.

ja, det finns väl inte så jättemånga sätt att skydda sig mot maneterna Kläder antar jag. Men, om olyckan skulle vara framme är det bra att ha på vinäger. Finns på i stort sett alla restauranger, men är man orolig kan man ju även ha med en egen flaska.
    Viktigt att komma ihåg, är ju dock att det faktiskt är ovanligt med allvarliga manetolyckor. Självklart blir man illa berörd när man hör om de som drabbats. Bla flickan du pratade om, och även den lilla tjejen som dog på Lanta för några år sen.
    jag oroar mig inte för maneterna. Ska man nu oroa sig för något så är det väl eg trafiken, det är betydligt större risk att skadas där än av man.
    Men, jag oroar mig inte för den heller ;) Olyckor kan lika gärna hända här hemma.

Blöjor finns att köpa, det behöver du inte släpa med dig. Däremot behöver du ha med barnflytväst om ni tänk åka båt.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)