Inlägg från: lillsussan |Visa alla inlägg
  • lillsussan

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

winters skrev 2010-08-25 16:03:51 följande:
    nu har vi bokat platser på flyget, men utan att ha sett skissen, jag gav upp nu! :) var ombokningsbara så är vi inte nöjda när vi väl får se skissen om nån månad så kan vi boka om då. blir bara vi två, skönt för det är ju lite jobbigt att behöva störa eller störas av någon annan på en så lång flygning.
    men det är ju natt större delen av flygningarna, så vi ska väl sova hela familjen ändå?! Skrattande
    Ringde du till Thomas Cook, 08-55513200, eller vart vände du dig? Kunde dem boka specifika platser till dig trots att flygplanstypen ej var fastställd? Funderar på att ringa igen och tjata.
    Vår älskade Ebba kom till världen 10/6 2010
  • lillsussan
    Thegran skrev 2010-08-25 15:56:39 följande:
    haha ja, vi har blivit några st som ska bo på DR :) och en del av oss är tom där samtidigt :)

vart ska du åka? svårt att hålla koll på alla :)
    Vi bokade två veckor på Seahouseresort, därefter blir det Khao Lak med sudalabeach. Velade hur länge som helst med boendet. Fick kontakt med en som hade bott där nu i våras som var toppennöjd (var ju inne på Good Days, som verkade vara jättebra för något år sedan men att de som nyligen hade varit där var missnöjda). Jag tror nog att man blir nöjd oavsett vart man hamnar så länge som man har ac och bra badrum.   www.seahouseresort.com/ www.sudalabeach.com
  • lillsussan
    winters skrev 2010-08-25 17:09:42 följande:
    Har startat en ny sidotråd med tips och packningslista till Thailand som vi kan uppdatera och hålla levande på samma sätt som avresetråden. Bara kopiera listan och skriv in era tips och förslag på packning. Läste inte igenom jättenoga utan kopierade sådant som redan var skrivet, så den revideras nog snart igen! Skrattande

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m54169845.html

Mileas mamma, kan du lägga in länken i trådstarten?
    Bra initiativ!

Nu har vi förhoppningsvis hittat en flytväst, blir en 5-15 kg. Nu skall jag leta efter en soldräkt på stan.
  • lillsussan
    Karisma skrev 2010-09-10 19:22:51 följande:
    kis on board hyr ut vagnar i phuket, men då måste man anlita dem för taxi mellan flygplatsen och sitt boende.

/K
    Det låter ju riktigt intressant. Har du själv testat den servicen?
  • lillsussan
    lin83 skrev 2010-09-13 15:01:45 följande:
    Jag tycker ni ska kolla in Lanta Sea house på klong dao. Vi trivdes kanon där!! Härlig pool å stranden precis nedanför hotellet å kanon.
    ÅÅåh va kul att höra. Där kommer vi bo i januari i totalt 2 veckor med vår dotter som då kommer vara 7 månader. Tror vi bokade superior, det var i huvudbyggnaden tror jag.  
  • lillsussan

Va härligt för alla er som snart reser iväg och för er som redan är ute och reser. Vi har ett tag kvar, lite mer än två månader. Körde babysim idag så jag hoppas så att hela familjen kan njuta av bad tillsammans i Thailand.

Var inne på den här tråden flera gånger per dag för några månader sedan, men sedan kom vardagen, vi la Thailand på hyllan och jag hann inte riktigt med, men nu jäklar så skall jag titta in lite igen. Har läst igenom packningslistan och har som "to do" att den här veckan fixa pass till Ebba.

Ringde i förra veckan till smittskyddenheten på Sahlgrenska Sjukhuset och frågade om vaccinering och de tyckte att Ebba skulle ta emot Hepatit A om hon kommer äta annat än ersättning/amning, så fort hon blir 6 månader (hon är nästan 7 månader när vi reser). Hur gör ni med vaccinering?

Tror vi kan klara oss med ett stort paket ersättning + amning, men vi behöver ju även ge henne burkmat då hon redan kommit igång med smakisar som hon gillar jättemycket. Tar ni med  burkmat eller finns det att köpa (skall till Koh Lanta och därefter Khao Lak)? Och hur gör man med flaskorna? Här hemma kokar vi dem och kör med uppkokat vatten, men jag misstänker att man får sänka ambitionsnivån? Läste att man kanske borde ta med vattenkokare? Tar tacksamt emot tips.

Sedan testade vi en Chicco Liteway - kan den vara något att ha som resvagn? Eller gräver sig hjulen ner i stranden?

• lillsussan

Vill tacka alla er bussiga själar som svarade kring vaccinering och barnmat. Då får vi ta med lite barnmat och välling, men kan få tag i blöjor, våtservetter och ersättning på plats. Vi skall ha kyl på de boenden vi har bokat, men vet inte hur det var med vattenkokare. Får kolla upp det eller ta med en miniresekokare. Blir nog att vi vaccinerar mot Hepatit A. Jag och mannen har sedan tidigare tagit Havrix inför tidigare resor i sydamerika, kanske borde vi kompelttera med vaccin mot hepatit B. 

Hoppas vädret snabbt blir bättre för er som redan har kommit iväg. Var hemma hos svärföräldrarna som bland annat besökte Lanta får några år sedan och det såg så härligt ut. Nu längtar man ihjäl sig! Vill höra hur alla ni som har kommit iväg det har det! Och om någon bor på Lanta Sea House på Lanta eller Sudala på Khao Lak, så är jag extra nyfiken.

• lillsussan
    annaOmeja skrev 2010-11-02 22:23:35 följande:
    Är det någon som kan tipsa om bra och stor nessesär. Är ute efter en sån pass stor så hela familjen kan ha samma. Vill även att det ska gå att "veckla" ut sig och ha upphängnings funktion.
    Sådana är toppen. Tror den ena vi har är från Naturkompaniet. Har tre fack och går att veckla ut och har en hängare. Superpraktisk och har också en spegel. Vi använder två - en till oss och en för babygrejer.
  • lillsussan
    winters skrev 2010-11-03 08:15:29 följande:
    Vi beställde från LandNCall, vi behöver kunna nås från jobbet och hemifrån så för de pengarna skulle vi inte kunna bli uppringda många minuter eftersom det är så fruktansvärt dyrt. Men om man inte behöver ha kvar sitt mobilnummer kan man ju köpa samma SIM-kort i Thailand, men utan funktionen att det är gratis att ringa från Sverige. Det är dtac happy, thailändska Telenor.
    Smart. Hur fungerar det? Beställer man det från en sajt och fungerar det som så att de som ringer från Sverige till mobilen blir utan kostnad? Och vad kostar det om man ringer från Thailand och hem?
  • lillsussan
    Thegran skrev 2010-11-03 00:26:20 följande:

Godmorgon från ett varmt och lite åskigt Lanta!

Vi hade en jättebra flygresa - dottern var jätteduktig! Inte ett pip! Hon lekte, åt och sov. Medresenärerna berömde henne flera gånger :)

iaf så. DR är toppen. Jättefint, bra mat och bra personal. Här kommer vi trivas!

Just nu mullrar åskan utanför, men inget regn. Vi hoppas på uppehåll under dagen!

Underbart att du äntligen är på plats. Känns det som ni fick "rätt" strand trots allt?

Här hemma är det blåsigt och vinterjacka på.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)