Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
men det är ju natt större delen av flygningarna, så vi ska väl sova hela familjen ändå?!
Va härligt för alla er som snart reser iväg och för er som redan är ute och reser. Vi har ett tag kvar, lite mer än två månader. Körde babysim idag så jag hoppas så att hela familjen kan njuta av bad tillsammans i Thailand.
Var inne på den här tråden flera gånger per dag för några månader sedan, men sedan kom vardagen, vi la Thailand på hyllan och jag hann inte riktigt med, men nu jäklar så skall jag titta in lite igen. Har läst igenom packningslistan och har som "to do" att den här veckan fixa pass till Ebba.
Ringde i förra veckan till smittskyddenheten på Sahlgrenska Sjukhuset och frågade om vaccinering och de tyckte att Ebba skulle ta emot Hepatit A om hon kommer äta annat än ersättning/amning, så fort hon blir 6 månader (hon är nästan 7 månader när vi reser). Hur gör ni med vaccinering?
Tror vi kan klara oss med ett stort paket ersättning + amning, men vi behöver ju även ge henne burkmat då hon redan kommit igång med smakisar som hon gillar jättemycket. Tar ni med burkmat eller finns det att köpa (skall till Koh Lanta och därefter Khao Lak)? Och hur gör man med flaskorna? Här hemma kokar vi dem och kör med uppkokat vatten, men jag misstänker att man får sänka ambitionsnivån? Läste att man kanske borde ta med vattenkokare? Tar tacksamt emot tips.
Sedan testade vi en Chicco Liteway - kan den vara något att ha som resvagn? Eller gräver sig hjulen ner i stranden?
Vill tacka alla er bussiga själar som svarade kring vaccinering och barnmat. Då får vi ta med lite barnmat och välling, men kan få tag i blöjor, våtservetter och ersättning på plats. Vi skall ha kyl på de boenden vi har bokat, men vet inte hur det var med vattenkokare. Får kolla upp det eller ta med en miniresekokare. Blir nog att vi vaccinerar mot Hepatit A. Jag och mannen har sedan tidigare tagit Havrix inför tidigare resor i sydamerika, kanske borde vi kompelttera med vaccin mot hepatit B.
Hoppas vädret snabbt blir bättre för er som redan har kommit iväg. Var hemma hos svärföräldrarna som bland annat besökte Lanta får några år sedan och det såg så härligt ut. Nu längtar man ihjäl sig! Vill höra hur alla ni som har kommit iväg det har det! Och om någon bor på Lanta Sea House på Lanta eller Sudala på Khao Lak, så är jag extra nyfiken.
Godmorgon från ett varmt och lite åskigt Lanta!
Vi hade en jättebra flygresa - dottern var jätteduktig! Inte ett pip! Hon lekte, åt och sov. Medresenärerna berömde henne flera gånger :)
iaf så. DR är toppen. Jättefint, bra mat och bra personal. Här kommer vi trivas!
Just nu mullrar åskan utanför, men inget regn. Vi hoppas på uppehåll under dagen!