Inlägg från: resemamman |Visa alla inlägg
  • resemamman

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

hag7 skrev 2010-09-19 21:34:45 följande:
    Provar igen nån som har bra tips på billiga flygstolar till Thailand ?
    Finns massor tycker jag. Kolla tex destination.se, där hittar jag bra pris med t ex Finnair, Quatar, Sas, KLM, Austrian. Billigast är Air China... men de får så dåliga reviews att jag törs inte åka med dem... När ska ni åka?
  • resemamman
    Millans hustru skrev 2010-09-28 16:05:12 följande:
    Jag tillhör den lite harigare typen så jag vill också fråga om detta. Hur vanlgit är det att man/ens barn brännar sig på maneter? ska man alltså kolla hela hela tiden då man badar?! Finns andra djur att oroa sig för? hörde att giftormar är ovanliga men KAN finnas i högt gräs om man har otur? har någon sett ormar? Har alla stött på maneter i vattnet? Trafiken har jag förstått är rörig o att man bör hålla barn i handen...
    Maneter finns det ibland, vissa öar är mer utsatta än andra. MEN det är väldigt väldigt sällan det är de riktigt giftiga sorterna.  Ormar finns det däremot gott om... Därför är det en bra idé att aldrig låta barnen leka i högt gräs, och stampa med fötterna när man går på stigar för att skrämma bort ormar. Inte för att skrämmas, men vi har haft orm vid några tillfällen. Inne i vår bungalow.... 
  • resemamman

På vår vaccinationsmottagning sa det att det räcker med att fylla på med spruta 3 inför nästa resa så har man +30 års skydd. Dvs vår 6-åring fick 2 sprutor Twinrix som 2-åring. Nu behövde han en för att ha fullgott skydd!

• resemamman
    Havanna vs Neo skrev 2010-10-04 16:05:19 följande:
    Hej håller på att packa inför en 3 mån trip till Thailand och jag har för mig att jag läst någonstans att det inte finns våtservetter där, stämmer det ni som har koll?
    Det finns. Tex 7-11 har, och även supermarkets.
  • resemamman
    MiniPyret skrev 2010-10-07 09:54:17 följande:
    Hur är det med barnkläder i Thailand, finns de annat förutom  prinssesklänningar?

Sist hade jag och mannen inte i princip med oss några kläder då det finns så mycket att köpa där. Dock hade vi inte barn då så jag tänkte inte alls på hur barnkläderna var.
    Vi börjar 2 dagar med shopping i Bangkok så där borde man väl hitta massor de kan ha på sig ?
    I bangkok finns det massor av fina barnkläder. Tex mitt favoritmärke Baby Shelter, tror det är ett thailändskt märke med riktigt bra kvalitet. Finns tex på Centralvaruhusen.
  • resemamman

Baby mosquito oil finns ÖVERALLT i Thailand. Minsta minimart har den... Så köp inte innan resan!!

• resemamman
    MiniPyret skrev 2010-10-10 19:55:20 följande:
    Nu har man läst en massa igen och blivit förvirrad, så nu vill jag höra hur ni ska göra.
    Någon som ska köpa myggnät och ta med ner?
    Myggnät till vagnen - Ja, absolut. Gärna två om sufletten går att öppna bak för maximal luft genomströmning när det är varmt.

Myggnät till sängen - om det behövs så finns det nästan alltid. Har man AC behövs sällan myggnät. 
  • resemamman
    Millans hustru skrev 2010-10-10 20:40:33 följande:
    brukar ni dricka saker med isbitar i, i thailand?
    undviker ni att äta / dricka något? 
    Is är ok överallt.

Vi äter allt på ställen som verkar välbesökta. Undviker bufféer, men det gör vi oavsett om det är Thailand eller Skåne...

Vi är lite försiktiga med glass, det blir ofta strömavbrott på öarna, och ibland är glassen i glassboxen återfrusen. 
  • resemamman
    Bonanza skrev 2010-10-11 22:32:19 följande:
    Hej, får jag ställa en fråga angående flygbiljetter?

Vi har börjat planera en månads vistelse i thailand i januari 2012, och jag surfar runt lite bara för att se vad flygbiljetterna ligger på för att kunna lägga upp en budget. Men jag blir lite förvånad, för jag tycker att jag hittar så pass "billiga" biljetter ändå. Vi är 2 vuxna + 2 barn + 1 bebis vid resetillfället, och jag har hittat biljetter för 20-25 000 för oss alla. Vad har ni betalt för era?

För är det så pass billiga biljetter man kan köpa så behöver 1-2 månader i thailand inte bli så hutlöst dyrt som jag har befarat.
    Vi betalar 30tkr för 2 vuxna, 2 barn, 1 infant. Vi reser 3 månader, dec-mars med Sas, ombokningsbar hemresa. Vi bokade ganska sent, men har kollat biljetter (och velat med datum) länge. Jag tror inte vi vunnit många kronor om vi bokat tidigare, men det kan vara så att vi haft tur. Det fanns biljetter för så lite som 20tkr, men med flygbolag vi helst undviker och ofta långa transfertider. 
  • resemamman
    Heeso skrev 2010-10-12 21:56:48 följande:
    Ja, enligt Östras infektionsklinik i alla fall. Och enligt den vaccinationskliniken vi tar vaccinationerna på. Hon kommer att vara 7 mån när hon får Havrix och 8 mån när vi åker. Men som sagt, hepatit B får de inte förrän efter året.
    Konstigt att det är så olika. Här ska de vara minst 9 månader för hepatit A. Och Hepatit B får vi på BVC (pga vår resa), första sprutan redan vid 3 månader.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)