Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

obelix skrev 2013-03-17 07:59:30 följande:

Det va ju superpris på flyg! Hur mycket bagage får man ha per person? Ingår mat på planet?
    Vi har betalat för en väska á 20 kg totalt spm checkas in i vardera riktning. Därtill får alla ha handbagage på 10 kg. Vi klarar oss på det. Ingen mat alls ingår. Vi kör frukost på Mcdonalds och sedan blir det medhavd mat, flyget tar 10 timmar. Det kostade vansinningt mycket för måltider så det var inte intressant.
    MissCh skrev 2013-03-14 23:18:45 följande:
    Smilla75, det låter ju jättebra! Direktflyg från Arlanda till Bangkok, eller vad avses?

Vi är ute efter att flyga från Kastrup till Krabi, endast byte i Bangkok och bagaget måste gå direkt hela vägen, dvs bokas på samma biljett. 
    Ja, direkt Arlanda till Bangkok. Vill ni inte hämta ut ert bagage där och byta till Air Asia så blir det nog Thai och det skulle kostat oss 15000 kr extra.

• Smilla75
    hag7 skrev 2013-03-26 17:17:34 följande:
    Smaken är ju olika men vi trivs otroligt bra på Lanta o åer dit för 4:e gången nu i jul/nyår men vi trivdes inte alls i Ao nang.
    Vi har varit fem gånger på Lanta, gillar inte alls Ao Nang, trist stad och ingen strand, man måste åka båt om man vill bada.
  • Smilla75
    TomMon skrev 2013-03-28 13:42:31 följande:
    Mellan maj-mitten av nov kan det regna rejält om man har otur, i Krabi och Phuket regionen. Man kan också ha tur, det varierar mycket. Men ju närmre oktober man kommer desto mer regnar det oftast. Jag kom ner i oktober en gång, det regnade hela tiden fram till mitten av november ungefär, både i Krabi och Phuket (jobbade på båda ställena).

Det måste ha varit år 2000, jag var också där....mitt hår möglade.
  • Smilla75
    ShinMama skrev 2013-04-24 08:54:41 följande:
    Min son äter bara puré än så länge, inget med bitar i så det fungerar bra om det finns. Något måste ju Thailändarna ge sina barn...

På Lanta har jag sett burkar utan bitar, mest Nestle och mest fruktpuré men även mat. Lite konstiga sorter dock, inget vi har hemma.
  • Smilla75

I år har vi hyrt hus i Huay Yang, där vi aldrig varit. Har någon varit där och har tips tas det tacksamt emot, Vi vet att vi kommer att bo bra men vill ju också hitta fler trevliga stränder och bra restauranger samt utflyktstips!

• Smilla75
    Karolina 267 skrev 2013-08-27 18:32:33 följande:
    Hej, Är det någon som flugit med Norwegian till Bangkok med småbarn. Skönt med direktflyg men har hört historier om att det är enormt trångt, dålig service osv. Nån som åkt - vad tyckte ni? Tack tack! Till dig som frågade om Huay yang. Världens skönaste ställe tycker vi! Lugnt, skönt, härlig strand och många små thairestauranger runtom i byn. Marknad varje morgon i byn. Får ni lappsjuka och vill shoppa, gå på bio, få lite nattliv åker ni till Hua Hin över dagen eller stannar en natt där.

Tack! Vi ska ju dit! Ingen lappsjuka, vill ha lugn.

Vi har bokat Norwegian, 16500 kr för 5 fullbetalande ToR! Då spelar inget annat någon roll känns det som. Men trångt är det inte, mycket bättre än charter i alla fall vad gäller benutrymme osv i de helt nya planen. Det är ju bara 10-11 timmar dessutom. Vi tyckte ju inte det var så charmig service på t.ex Finnair heller.... 
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2013-08-30 19:51:03 följande:
    när åker ni?

Jag är såå sugen på Lanta i vinter, men maken vill hålla på vartannat år..

V brukar flyga charter och hyra hus - så det brukar bli 3-4 dyra veckor för oss :)

Skulle gärna hitta billigare - men då med få byten.  
    Vi åker 26 oktober, knappt tre veckor. dottern har börjat skolan så vi måste få in höstlovet.

Vi hyr också alltid hus men denna gång har vi unnat oss ett riktigt lyxhus på stranden med både egen pool och en gemensam för villorna. Bättre lägga pengarna där, flyget går ju fort - särskilt för oss som inte flugit direktflyg på länge. 
  • Smilla75
    Ancilla skrev 2013-09-06 18:33:58 följande:

Wow vilket fantastiskt pris. När hittade ni så billiga priser? Flyger ni från Stockholm?

Ancilla

Ja, vi bokade nerresan i november förra året, samma dag de släpptes. 1700 kr enkel.
  • Smilla75
    standby skrev 2013-09-09 13:06:23 följande:
    Tips på bra ställen, saker att göra etc kring Ban Phe/Mae Phim mottages tacksamt.

Apberget, 15 minuter m tuktuk från Kims Beach utanför Mae Phim är superkul utflykt för att mata apor. Det är lite tokigt med alla apor men våra barn hade väldigt roligt!
  • Smilla75
    sulan skrev 2013-09-23 20:47:22 följande:
    Hej! Är det fortfarande så att barn under tolv inte behöver betala overstay? Vill gärna åka ensam på mina visaruns, och har gamla uppgifter på att man inte behöver förlänga barns visum. Hur är det nu? Min son skulle ju få flera månaders overstay, är det riskfritt fortfarande? Mvh
    Står inget specifik om barn på ambassadens hemsida men här tycks vara 7-års gräns för när man slipper avgiften:

http://www.thaivisa.com/visa-overstay-thailand.html
  • Smilla75
    Hopefully01 skrev 2013-10-20 19:43:23 följande:
    Tips på bra ställe att boka billiga flygbiljetter till Thailand i april!! Var finns bra pris och helst att man kan avboka och få pengar tillbaka.
    Kolla travelpartner.se men ingen har avbokningsbara biljetter vad jag vet.

Vi åker också på lördag. Knappt 3 veckor i ett hus vi hyrt i Huya Yang. 7 året i rad i Thailand men nytt ställe s tar gärna emot tips om någon varit där.  
  • Smilla75
    NorpanMaj2012 skrev 2013-11-19 20:59:16 följande:
    Någon som vet om man kan hyra resesäng/spjälsäng på Koh Lanta!? Huset vi hyr har en säng och vi har 2 småttingar...Och hur gör man annars? Släpar med sig säng? Går den vikten utöver vanliga bagaget(som vagnen) eller räknas det in? Tacksam för svar!

Det räknas in i bagagevikten.
    Lanta divers kan kanske hyra ut till dig.  
  • Smilla75

Vi reser också billigt med Norwegian, 16000 kr förra året för 2 vuxna och 3 barn, alla över 2 år. I år har vi betalat 20000 för samma resa. Dock reser vi i november.

• Smilla75
    Flamma skrev 2014-01-23 19:28:16 följande:
    Det är svårt för oss att åka i november eftersom vi har skolbarn.
    Men gick du in på norweigans hemsida?
    Tyckte jag hittade 3 billiga veckor i dec-jan, men jag hade visst glömt min man . Tyckte 23000:- för 2 vuxna, 2 barn och 1 spädis var billigt - tydligen för billigt .
    Ja. Biljetterna är lika billiga i december men färre per avgång och man måste ju boka samma dag som de släpps så nu är försent,

Klart din man ska med....
  • Smilla75
    Mawe123 skrev 2014-01-23 20:53:21 följande:
    Hänger inte med er :)

Bokar ni arlanda - bangkok i nov, dec, jan med Norwegian nu?

När jag kollar finns bara biljetter att boka till den 25:e oktober..!?
    Ja, vi åker 23 tror jag (höstlov). Men vi stannar en månad.

Förra året prickade vi precis när de släppte biljetterna, därav priset. I år satt vi i taxi i Bangkok och missade flera timmar så de gick upp en nivå men ändå väldigt billigt.
  • Smilla75

Så himla tokigt, till klong dao åker man väl inte utan barn. Vill de inte ha gäster?

Long beach då, vi har hyrt hus där som varit fina. Är ju lite brantare ner i vattnet dock.

• Smilla75
    Mamma Tes skrev 2014-08-25 00:39:37 följande:

Äntligen ska vi nu tillbaka till Thailand! Jag och sambon var där 2009 och efter det har vi fått 2 barn, snart 3 år och snart 5 år. Vi kommer att flyga till Phuket (åker slutet på nov och blir borta 2,5 vecka) och tror vi ska boka en natt eller två där hemifrån och sen fixa boende på plats, första pris, tänkte vi. När vi bara var på två var vi på phi phi och lanta. Älskade lanta så kommer nog att bli det igen. Någon som har tips på bra ställen där med barn? Klong dao gillar vi så gärna där. Vill ha ac och gärna ett sovrum till barnen så man kan stänga om dom då dom lagt sig på kvällen. Eller är det onödigt? Kanske bättre att låta dom nattsuddare med en själv? Första gången vi reser med barnen så vill gärna ha andras erfarenheter!

Vilken uv-dräkt är bäst? Vad mer ska man tänka på att införskaffa till barnen?

Noble House är trevligt, på KD. Vill ni hyra hus finns ju Slow Down längst ned på den stranden.
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)