Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Mawe123 skrev 2012-12-03 13:32:34 följande:

När reser ni? betalar ni bara 1700 för flyg till BKK Förvånad

26 oktober. Det är bara enkel för de har inte släppt hemresan ännu. Vi håller koll för att få dem till samma pris men det är ju inte helt säkert. Fast alla 5 i familjen för 15800 pix vore ett fynd. Då blir det dyrt hus istället!
  • Smilla75
    standby skrev 2012-12-05 17:47:50 följande:
    Vi är i Mae Phim nu. Helt underbart förutom små, elaka maneter i havet.
    Längtar ej hem till snökaoset.
    Någon dom varit i Mae Phim/Ban Phe/Rayong och har bra tips på saker att hitta på med barn samt bra restauranger?

Vi var där (Blue mango) i okt-nov. Det var en dag vi inte kunde bada i havet och någon dag då vi såg maneter men plötsligt försvann de. Även om det var jättemånga på cocacola beach så kunde det vara helt fritt från dem på Kims beach. Dessa stränder måste ni till, ni har väl tuktuk?

Aptemplet var en höjdare. Det tar ca 5 min från Kims beach. Vi stannade utanför templet så kom ca 75 apor rusande för att få mat. Vi köpte några beansprout (typ 60 cm långa bönstjälkar, vid en lokal restaurang alldeles nära templet. De kunde vi bryta i småbitar och mata från handen, mkt bättre än bananer. Det finns en turbåt som åker till sköldpaddsön och snorkling mm en heldag, billigt. Kolla med restaurangen Tequila sunrise som anordnar. går på måndagar, el om det var tisdagar.

• Smilla75
    standby skrev 2012-12-06 10:20:00 följande:
    Tack Smilla! Ska strax in t Mae Phim och reka lite.
    Ja man kan vifta till sig skjuts efter vägen men vad vi hört går de ej efter 18 så man är lite rädd att bli strandsatt.

Vi hyr alltid tuktuk, Mr takky på quality voyage och restaurangen Sunshine Bar har. Kostar ca 6000 BHT/månad. Får hjälmar med.
  • Smilla75
    standby skrev 2012-12-06 15:00:38 följande:
    Smilla - vi är fyra vuxna och sju barn så vi behöver typ minibuss :)
    Idag blev det Tequila sunrise, mkt bra mat. Bokade även tur till sköldpaddsön, snorkling och fisketur via Tequila. Samt fick skjuts hem :D

Men super, ni kommer att bli jättenöjda med den turen! Bra mat och allt med.

Ni tar ju två tuktuks förstås. Det är så lite pengar. Man måste ha transportmedel i pimman. Jag körde själv tuktuken, det är lätt och barnen tycker det är kul. Trafiken är inte farlig heller.   
  • Smilla75
    Karolina75 skrev 2012-12-08 22:00:04 följande:
    Tack för ert deltagande<3 CamillaD: tråkigt att höra att du gått igenom samma sak. Det du skriver om att vänta får mig att fundera väldigt mkt på om vi gör rätt som åker. Vi har preliminärbokat flygbiljetter som vi i så fall ska bekräfta på fredag. I så fall åker vi 13 feb. Är rädda att inte få några direktflygsbiljetter till Krabi om vi inte bestämmer oss omgående. Vill liksom bara bort från allt och vara med min familj. Men jag är rädd som du säger, att resan bara ska kännas bortslösad.

För övrigt håller jag på att kolla upp era förslag, framförallt förslagen på Railey. Har varit där en gång förut och gillar det också. Phuket eller Ao Nang vill vi inte till. Försöker också hitta något juste hotell på Koh Mook, Koh Lipe eller Koh Nga, men det verkar generellt vara ganska låg standard på hotellen där. Hittar ett fint ställe på Koh Mook, Salvigian beach resort (eller något liknande) fast då tyckte jag priset kändes ganska hutlöst istället... Är inte så här kräsen i vanliga fall, men just nu orkar jag inte med någon back-packer style på resan även om det annars har sin charm. Är det någon som känner till något om boende på någon av dessa öar får ni gärna hojta! Kram

Charlies är nog trevligare på Mook, de har helt nya bungalows för familjer i år som är mkt trevligare än de gamla.
  • Smilla75
    Karolina75 skrev 2012-12-09 11:03:55 följande:
    Intressant att det finns nya bungalows för familjer på Charlie! Vi har tittat på de vi hittar bilder på och även läst recensioner och kritiken är just att det är väldigt slitet och vi tycker det ser ut som dubbelrum med extrasängar. Vet du om det finns några bilder på deras nya bungalow någonstans? Har du varit där eller har du hört talas om det?

Min syster hyrde just en sådan och var nöjd men jag har inte sett dem. Just nu är hon på Jum men jag ska höra mig för när hon kommer till Lanta.
  • Smilla75
    FinaElina skrev 2012-12-10 14:40:49 följande:
    Någon som vet något bra ställe att fixa naglarna på? Är på koh lanta, klong dao stranden. Finns det något på stranden, eller kanske inne i saladan? :)

Finns flera ställen efter Southern Lanta, vägg i vägg söderut sett. T.ex Minimouse.
  • Smilla75
    MiniPyret skrev 2012-12-13 08:57:55 följande:

FÖr oss blir valet enkelt och det är Klong dao beach. Det beror på att vi har barn och det är bekvämast för oss alla. De har lätt att hitta vänner och det är långgrunt.
    Men vi brukar  åka över dagen till andra stränder ibland för att få lite variation.

Vi har varit på Klong Dao i fyra år men i år hyrde vi hus på Long Beach. Stranden är så mkt bredare på Klong Dao och bara där kan man köra barnvagn. Men negativt att det är väääldigt långt till vattnet om man hänger någonstans i skuggan, som bara finns på få stället. Stranden är vackrare på LB, mer "thailand". Fler svenska barnfamiljer på KD och närmare Saladan. Inga super matställen på stranden enligt oss, ngt det finns gott om på LB. Man måste välja och får försaka något.
  • Smilla75
    daniels baby skrev 2012-12-17 09:12:42 följande:
    Hej igen alla! tog en paus härifrån men nu är jag tillbaks med frågor!
    Vi kommer åka i Mars istället för jan/feb, å det blir Lanta. Det känns som att det är bäst för barnen (2 å 4 år)
    Ang hotell: känns som alla lite finare är snor dyra. vi hade inte alls den uppfattningen när vi va på Samui i maj men detta ställe kanske är mer poppis å nu åker vi i högsäsongen. men anyway, har ni tips på bra hotell?
    VI är inne på att boka DR Lanta. vet att några härifrån bott där? berätta allt ni orkar snälla=)
    VI vill ha bra frukost, fint rum å nära till matställen utanför då vi är beroende av take away.
    Tips?? 

Finns massor med matställen i alla fall vid vägen. Stranden är OK men en del sten. Finns en bäck som passerar precis där och man måste vada över för att komma vidare längs stranden. Rätt strömt. Hotellet vet jag inte hur det är.
  • Smilla75
    daniels baby skrev 2012-12-17 10:03:52 följande:
    ÅÅ tack för infon! men det där med stranden kändes inte så kul... vet du nåt annat bra ställe som är bättre å finare strand?

Om man vill bo på LB och inte på KD så gillar jag faktiskt norra änden bäst. Det är lite mer upmarket på södra änden och dyrare. Vi hyrde ett lyxhus där på Malee Seaview i år men pga stranden så åkte vi jämt tuktuk till norra delen. Där hängde vi på Somewhere Else, som är i mitt tycke mysigaste stället på Lanta. De har flera stora bambuhyddar där man kan sitta och äta frukost och sedan hänga hela dagen, gratis mot att man äter där.

I år byggde de nya jättestora familjebungalows i sten/betong. Deras bambuhyddor är urgamla och sunkiga, attraherar bara backpackers. Nu fanns det plötsligt barnfamiljer som bodde där. Vi tittade in och där fanns en jättedubbelsäng på säkert 3,5 meter, badrum och så. Tror inte de är dyra faktiskt. Kan vara ett alternativ för där har du alla fina restauranger mitt på stranden alldeles intill. Mr Wee är en favvo, 75 m bort på stranden. Kolla på det!

Annars prutade vi 50 % på vårt hus men vi bokade ett år i förväg. Betalade 6500 kr vecka då men det var väldigt fint med jättepool.    
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)