Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)
Jag brukar spana efter billiga biljetter på flygresor.se. Och sen har jag också mejlprenumeration på Jordenresors erbjudanden - där finns en del fynd att göra. Senast bokade vi med resfeber.se och flög ner med Swiss och hem med Thai. Helt ok.
Vi var borta ca en månad feb-mars nu i år och gjorde den "södra" delen. Vi startade i Ao Nang som var spännande och myllrigt med mycket att göra. Sen vidare till Koh Lipe. Väl värt ett besök men mycket riktigt rätt "jobbigt" att ta sig till. Men barnen börjar bli resvana nu så de vet hur man står ut med resdagar, de är 3 o 5 år. Turismen till Koh Lipe har dock vuxit snabbare än vad ön riktigt hunnit med, så man får se en del avigsidor. Tex öppen soptipp mitt på ön och rätt skräpigt i allmänhet. Stora mängder lösspringande hundar. Få hotell med pool osv. Men sanden och vissa stränder var så där underbara som i reklamen!
Koh Lanta tyckte vi var riktigt bra, lite ett mellanting mellan Ao Nang och Lipe. Lanta är grymt laid back. Mitt tips är dock att inte bo vid "charterstränderna" utan att ni tar er lite längre söderut på ön. Då får man det lite lugnare. Dock sjunker hotellstandarden ju längre bort från charterstråken man kommer......men det finns mkt som är ok.
Mitt tips är också att alltid ta hotell med AC och pool samt väldigt strandnära läge. Man tar sig inte så långt med småbarn i värmen så det är viktigt att bro bra o på rätt ställe. Vi back-packade ju och tyckte det var lagom att stanna minst 3, max 6 nätter, på varje ställe.
Det finns en bra vädersight som visar detta med vädret på de olika delarna i Thailand. Försök hitta den, jag vet att den bla finns länkad på Thailandforum.se - för övrigt ett forum för alla thainördar