Inlägg från: Hanakana |Visa alla inlägg
  • Hanakana

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Heeso: Du har nog rätt - det var nog Havrix-sprutor vi tog. Det var inför vår allra första Thailands-resa.
    Jaså, vad bra att man slipper ta om dem isåfall. Men undrar jag varför man har ersatt Havrix med Twinrix. Är Twinrix ett ännu bättre skydd månntro?

Vi ska givetvis kolla upp priserna på en vaccinationsklinik nu. Och då är det ju bara vår 5-åriga dotter det gäller. Blir desto billigare...

• Hanakana

Vad händer egentligen om vi skulle välja bort Hepatit B-sprutan? Då har vi bara ett "halvt" skydd mot Hepatit (A). Vad kan man drabbas av isåfall om vi inte är tillräckligt skyddade (vaccinerade)? Är det ngt livsfarligt?

• Hanakana

Tack snälla ni för alla svar ang. sprutorna... Ska ringa vaccinationskliniken så snart som möjligt för mer info.

• Hanakana

Törs man åka utan att ta Dukoral månntro? Vi har tagit Dukoral inför vår förra Thailandsresa, och även när vi åkte till Turkiet förra sommaren. D.v.s till sådana länder där man riskerar att bli väldigt magsjuk. Jag kom inhåg att jag fick jättedålig mage senast jag tog Dukoral, jag fick riktiga magsmärtor, och fick springa på toaöetten hela tiden. Nu undrar jag om det är värt att ta Dukoral inför resan. Kanske kan man skippa det denna gång... Nån som har åkt till Thailand utan att ta Dukoral? Blev ni magsjuka där då?

• Hanakana

Ja, vi funderar allvarligt på att skippa Dukoralen denna gång. Inte värt den hemska magplågan jag fick med enorma magsmärtor...

Jag kom inte ihåg hur vi gjorde förra Thailandsresan, men kan man ha is i läsk på restauranger? och äta grönsaker typ sallad? Sköljer de salladen med flaskvatten? Hur är det med glass, då menar jag typ mjukglass eller kul-glass man skopar upp. Och vanligt bröd? De som serverar tar väl i brödet med sina händer, man vet väl inte hur rena de är om sina händer...

Nej, nu blev jag helt nojig. Vet knappt vad man törs äta eller inte där

• Hanakana

Vad bra, det verkar som man slipper oroa sig för maten iaf...

• Hanakana
    Tullemi skrev 2010-10-15 22:10:12 följande:
    Ja, det går inte åt många plagg. Alla byxor i alla dess slag stannar hemma för min del. Bara klänningar på kvällen, eller ett par snygga shorts med finare topp.
    Jag vet att det inte var så du menade men jag var bara tvuuuungen att säga det, haha.
    Har glömt bort myggen från förra resan... Tror det fanns ganska mycket då iaf. Hade långbyxor på kvällarna p.g.a myggen. Men i Phuket kanske det finns snälla mygg??? Förra gången bet myggen trots dubbla lager myggmedel.
  • Hanakana

Xyrlex - vad är det för medicin? Är det receptfritt? Hjälper det mot mygg? Jag är också enormt känslig för myggen. Fick massor av myggbett trots långbyxor och myggmedel vid förra Thailandsresan. Myggbetten var stora som tjocka bölder...

• Hanakana

Om nu Zyrlex ger dåsighet och Clarityn inte alltid hjälper, så kanske Kestine vore ett bättre alternativ? Någon som provat det i just Thailand mot myggorna? Har hört att de thailändska myggen är absolut värst. Och det har jag ju själv erfarenhet av... (Därför hade jag långärmat och långbyxor förra gången vi var i Thailand, men det vill man ju helst slippa i värmen)

• Hanakana

Vad heter sandloppor på engelska? Så man vet när man ska till apoteket...

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)