Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

På lördag åker vi, 2 veckor i Mae Phim och lika lång tid på Lanta. Där ska vi bo i hus på Long Beach och då vi alltid bott på Klong Dao skulle det vara tacksamt om ni ville skriva några favvorestauranger på Long beach (lanta överhuvudtaget gärna också, kanske har vi missat något!). Själv gillar jag Somewhere Else (första vägen ned efter KD, vid Thaiboxningen). Om ni har andra tips om tex bra massage mm så skriv gärna det också. Vi behöver också veta var vi hyr tuktuk för det behövs nog en egen där vi ska bo. Tack!

• Smilla75
    Thegran skrev 2012-10-21 19:55:47 följande:
    längs med huvudvägen vid long beach finns en liten restaurang som heter papaya, underbart god mat! 
    kyckling med cashewnötter och massaman är fantastiskt där. phad thai med. trevliga ägare, brukade bjuda oss på fruktfat och så :)

ska ni ha pizza är det såklart bajen som gäller, men det vet du nog :)
    mr wee på stranden är rätt ok.
    franska bageriet finns vid long beach med och har ju goda mackor.

where else vid klong khong, ägdes iaf förr av brorsan till ägaren till somewhere else. mysigt och gott.
    beebees på klong khong.
    green chili på klong khong. 

Tack så mycket för dina tips!! Papaya hade jag glömt, den har jag hört bra om. Vet du var på LB som franska bageriet ligger? Vi bor längst i söder på Malee Seawiew, har inte varit så mkt på LB tidigare, bortsett från otaliga besök hos Dr Salarin som jag hoppas vi slipper i år. Just nu har dock familjen feber, bara de inte blir magsjuka!!
  • Smilla75
    Peak skrev 2012-10-23 16:48:44 följande:
    jag köpte för halva priset på Lindex

Rusta brukar vara billigast!
  • Smilla75

Vi har åkt 1-2 månader till thailand i fem år nu men nästa år blir dottern 7 år. Vår skola verkar dock positiva bara man inte lägger vid nationella proven, vi åker ju i oktober-november och bakar in höstlovet. Möjligen om vi kortar en vecka nästa år. för oss som är 5 pers är ju dock flygbiljetterna största kostnaden, även om vi unnar oss att hyra fina hus så den kostnaden är ju konstant. Föräldradagar finns det gott om med tre barn och äta gör man ju hemma med så det blir inte så väldigt mkt dyrare. 1 månad går väl på ca 55000 kr för oss inkl flyg, bostad och inrikes transport (får sänka värmen hemma till sådär 0 grader...) Fast vi åker inte längre på veckoresor på våren, det är för dyrt o mekkigt för så kort tid.

• Smilla75
    hag7 skrev 2012-10-24 07:44:38 följande:
    Ni som har haft era barn i skola i Thailand har ni själva betalat skolavgiften?

Ja. Det finns några få kommuner som skulle kunna tänkas betala men då måste du släpp platsen i sverige så inte säkert man får komma tillbaka till sin klass.
  • Smilla75
    denita skrev 2012-10-25 13:38:11 följande:
    Vi ska snart till koh lanta. Någon som vet om man kan köpa endagslinser där? Och i så fall behövs bara styrkan och måtten som står på linspaketen?

Finns bra optiker på Klong Dao, mittemot Southern lantas infart. tror han har och ta bara med linspaketet.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2012-10-26 08:12:13 följande:
    Typiskt nu bet jag sönder en tand,tror ni att man vågar vänta o gå till tandläkaren på Koh lanta? Är ju ganska mycket billigare där tror jag.Nån som har varit hos tandläklaren där vill veta allt om hur det var ,har tyvärr tandläkarskräck...

Jag var på Dental någonting som ligger nära Southern lanta på KD. Supermodernt och bra. jag gjorde bara undersökning och stor tandstensborttagning men det var mkt bättre o billigare än i Sverige så det vågar du definitivt!
  • Smilla75
    hag7 skrev 2012-10-26 08:29:17 följande:
    Tack smilla! Gick du bara in o beställde tid,fick du vänta länge på tid , språkproblem mm,hur var priserna ?

Jag gick dit och beställde tid ngr dagar senare. Tror jag betalade ca 150 kr för undersökning m röntgen o 400 kr för tandstensborttagagning. Pratade god engelska.
  • Smilla75
    Snartblirvitre skrev 2012-11-01 09:28:38 följande:
    Ang ifall myggen ska ha nån sjukdom så tror jag det är mer vanligt i norra Thailand, det var va jag blev informerad om i alla fall. Jag drabbades nämligen av denguefeber när jag var i Thailand för fem år sen..blev riktigt riktigt sjuk. Och som jag blev upplyst om så kan man bara överleva denguefeber en gång.. :/
    Ko Lanta är väldigt utsatt vad gäller Dengue enligt vad jag hört. Förra året besökte jag en läkare där vid flera tillfällen då min minsting var svårt medtagen av magsjuka och varje gång var det någon denguepatient där. fast vi har varit där ca 6 månader de senaste åren och ingen i vår familj har blivit smittad.

Kan hälsa att i Mae Phim har vi det väldigt varmt och soligt. fruktshaken är goda, massagen bra och imorgon väntar skaldjursplatå med hummer!

Dock mkt maneter för tillfället dessvärre.     
  • Smilla75

Det finns flera varianter av denguefeber. har man fått en blir man immun mot den. får man en annan variant kan man bli sjukare men det är inte säkert. Barn får oftast bara feber, blir lindrigt sjuka. fast bland de som blir allra sjukast är ändå barn och åldringar överrepresenterade. Av okänd anledning drabbas välnärda barn oftare av dengue än undernärda. Farligast under hela resan är förmodligen att åka tuktuk, det gör vi flera gånger om dagen. Man får inte bli för nojig. Fästingar hemma är säkert mkt farligare än myggor.

Glöm inte att barn kan få febar om de får mkt myggbett i thailand. det behöver inte vara dengue eller någon annan sjukdom.   

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)