• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tullemi skrev 2010-08-14 20:57:05 följande:
    Visst är det dyrt och jag vill inte ens tänka på vad resan kommer att ha kostat totalt, MEN ett par bekanta var med sin son i Grekland i 2 veckor och det kostade runt 50.000:- och när jag hör det så tycker jag att vi som reser till Thailand får mycket för pengarna trots allt
    50 000 för två veckor?! DET var en del pengar det!
    Ja, visst får man mycket för pengarna i thailand, helt klart. Och sen så går det ju att själv styra väldigt mycket över vad resan kommer kosta genom val av boende, flyg, mat etc.
  • Thegran
    Soffs skrev 2010-08-15 09:42:44 följande:
    Vi har precis börjat planera eftersom vi inte har vetat om kan komma iväg i år men nu ser det ut att gå vägen!

Vi har hittat jättebra biljetter Köpenhamn-Bangkok och ska sedan vidare till Krabi och sträckan Bangkok-Krabi är under halva priset om vi åker med Air Asia mot att boka Köpenhamn-Bangkok-Krabi direkt. Är det någon som har någon erfarenhet av att byta till Air Asia? Det borde väl rimligen bli att plocka ut bagaget, ta sig igenom säkerhetskontrollen igen, tullen och checka in igen osv? Hur lång tid kan detta ta? Någon bokningssida där man kan boka hela biljetten inkl Air Asia annars?
    vilka flyger ni med mellan köpenhamn-bkk?
  • Thegran
    Karisma skrev 2010-08-15 20:36:56 följande:
    Har du tips på hus att hyra? Är det värt att laga egen mat till tex lunch/middag eller är det såpass billigt att man kan äta ute 1-2ggr per dag?

Visst är det skillnad på Kamala och Kamala beach eller har jag missuppfattat?

Tusen tack för ditt svar förresten. Skrattande
    Jag skulle absolut inte lägga energi på att laga mat, det är billigt att äta i thailand!
  • Thegran
    timoa skrev 2010-08-15 20:40:13 följande:
    å, vad gullig du är, tusen tack !
    det där med båtar är nog inte för oss (alltså inte om det är varje dag), å då låter kamala bättre.

vet du/ngn annan kanske om Sunwing Resort & Spa Bangtao Beach är bra?
    Lanta passar bra med barn :) om du ville ha tips på orter
  • Thegran
    timoa skrev 2010-08-15 20:53:31 följande:
    absolut, är helt novis på thailand, har alltid drömt att åka dit.
    så både orter (så man kan börja söka på hemsidorna) men även hotel-tips blir jag glad för

mileas mamma-jepp, jag förstod det
    Kata Noi- var det din rekomendation alltså? var bo där?

på det stora hela-vilken researrangör tycker ni är bäst på thailan, fritidsresor eller ving? eller annan?
    Jag skulle åka reguljärt :)
    fast, det beror mest på att jag blev allerigsk när päronen tog med mig på chartersemester när jag var yngre.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-15 21:23:28 följande:
    ...och byta flyg på 2 stora flygplatser med små barn?

Man KAN flyga med dom, bo hos dom och inte ha mer med dom att göra än så. Tom bara boka flygstolarna..
    på två?
    vi byter flyg på ett ställe bara, i BKK.

Och ja, visst kan man välja att enbart flyga med dem. Det vet jag med :)
  • Thegran
    Flamma skrev 2010-08-15 21:29:38 följande:
    VAD är egentligen skillnaden mellan att åka reguljärt och att åka charter ?? Jag vet ju att man bokar boende själv vid reguljärt, men jag tror ändån inte jag har fattat hela poängen
    När jag flygit charter har man fått betala extra för ganska mycket, som mat, dryck, snacks etc (kan tillägga att jag aldrig flygit charter till asien utan enbart andra destinationer)
    på rejuljärflyg ingår allt.

på en del plan skiljer sig även benutrymme etc åt.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-15 21:33:56 följande:
    Aha, du flyger från Stockholm va?
    Vi måste isf flyga DIT först. Eller till Finland eller till Ams.. Så hur vi gör blir det två byten om vi flyger reguljärt. Nu kör vi charter denna gången. Har faktiskt åkt med Ving till afrika en gång, helt ok. Trevlig guide som erbjöd mig läkarvård i bungalown (hade halsfluss, hade antibiotika så det behövdes inte). Annars hade vi inget med odm att göra dör mer än att dom sa "hej" vi poolen.
    Japp, vi flyger från sthlm.
    Har åkt från Köpenhamn också.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-15 21:43:13 följande:
    mm.. fast då måste man ta sig dit.. HAr åkt tåg en gång. men med barn? No way att jag drar alla skit på tåget först..
    bor man långt bort så är det ju inte så smidigt. Men för oss som har Arlanda som närmsta flygplats (om man bortser från västerås) så funkar det fint.
    Vi har väl strax över 1.5 tim bilväg till arlanda, och den sträckan får vi alltid skjuts både dit och hem.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-08-15 21:46:58 följande:
    Mycket pengar! För oss blev charter billigare..
    och för oss skulle charter inte ens funka tror jag...de har väl bara resor upp till 4 veckor?
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)