• winters

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

28 april skrev 2011-03-15 18:10:21 följande:
    Hej, Jag hoppas att det är ok att jag hoppar in i denna tråden:)

Jag sitter och spanar på Thailand till nästa vinter. Prel ska vi åka 2 veckor i Januari 2012.
    Jag skulle jättegärna vilja ha tips på vart man ska åka. Vi har en 4 årig son så det ska vara barnvänligt, långgrund sandstrand samt gärna gott om kompisar och kanske lekplats. Tar gärna emot tips på utflykter som passar.

Tack på förhand
    Då skulle jag tipsa om Khao Lak!
    Oscar 091001
  • winters
    Hanakana skrev 2011-03-16 20:53:52 följande:

Jag har kollat väder-rapporterna från Phuket och sett at dte mest regnar och är molningt hela tiden... Ngn som är på Phuket nu, (helst i Kata-området eller däromkring), och kan tala om ifall det verkligen stämmer med moln och regn varenda dag? Snyft, tråkigt då vi verkligen hade sett gramemot lite sol och klarblå himmel...

Snart börjar ju den riktiga regnsäsongen och hettan, men det kanske är lite knas eftersom det har regnat ovanligt mycket under den "fina" säsongen i år. Men även om det regnar går det över ganska fort och luften blir skön efteråt, tro mig, ni vill inte ha klarblå himmel varje dag hela tiden! Skrattande
    Oscar 091001
  • winters
    28 april skrev 2011-03-17 18:34:37 följande:

Clis, tack för svaret. Vad kostade hotellet och när åker ni? Låter verkligen härligt

Winters: nåt särskilt hotell du kan tipsa om? Utflykter?

YlvaD: Var på Lanta är ni? Kan det rekommenderas till familj med 4 åring?

Tacksam för alla tips:) Tack alla

Similan, Tachai, Surin. Finns en djungelminigolfbana vid Bang Niang. Även vattenfall o kvällsmarknad vid Bang Niang.

Vi bodde på Khao Lak Resort & Spa, var kanon! Vår favvorestaurang var på grannhotellet, Nang Thong Bay Resort, men jag vet inte hur det är att bo där, men jag har för mig att någon har gjort det här i tråden.
    Oscar 091001
  • winters
    28 april skrev 2011-03-19 08:06:11 följande:
    Är det fritidsresors resort? I så fall har vi tittat precis på den ganska mycket. Jag tycker att det har sina fördelar att resa charter när man har småbarn och så jättemycket tycker jag inte att man sparar (men det kan ju vara jag som inte hittar de riktigt bra priserna:))
    Hur länge var ni där? Vi har funderat på att göra en kombo med Koh Lanta. 1 vecka först på Koh Lanta och sedan 1 vecka på Khao Lak. Ibland är jag lite sugen på att stanna en extra vecka när man ändå har åkt så långt.....
    Tack för alla tips, toppensnällt. Jag funderar lite på resan också. Vi har inte rest så här långt sen vi fick barn. Oscar kommer vara 4,5 år när vi åker och jag är rädd att han kommer tröttna, han är en livlig liten kille:)
    Japp det är det, var kanon när man har barn, finns allt och lite till. Nära både hav och "stan" och ett poolområde som inte går att tröttna på. Vi var först två veckor i Ao nang och sedan två veckor i Khao lak, betalade 30 000 för allt när Oscar då var strax över 1 år i nov/dec.
    Det kommer nog att bli toppenbra, vi åker definitivt tillbaka till Khao lak nästa gång. Lagom tempo och närheten till Similan lockar!
    Oscar 091001
  • winters
    28 april skrev 2011-03-20 16:36:43 följande:
    Vad roligt att höra att ni gillade Khao Lak, dock är det ju lite andra priser när vi ska åka i Januari och Oscar är ju 4 år så vi får betala ganska mycket för honom. Hur var Ao nang? Var bodde ni där?
    Ja, det gör ju en hel del när de blir över 2 år och i nov/dec är det ju lite billigare plus att det här var förra året, i år verkar samma resa vara flera tusen dyrare.

Ao nang är lite mer tempo, med en fantastisk skärgård med gott om utflyktsmöjligheter. Själva stranden är ingen högpoängare men duger fint för att svalka sig. Vi bodde på Ao nang Villa resort precis vid stranden och stan där vägen svänger upp mot McDonalds. Finns gott om restauranger och shopping. Vi har varit där innan och tycker att det är en skön kontrast om man blandar med lite lugnare ställe, det är livligt men inte allt för livligt, men nu dröjer det nog ett tag innan vi återvänder just dit. Ska man bo där bor man bäst på Ao nang villa eller Golden Beach bredvid om man har barn med sig iaf och vill ha nära till ett dopp i det blå.
    Oscar 091001
  • winters
    Melodina skrev 2011-03-20 18:42:10 följande:
    Hej alla, Vilken jättebra tråd!

Vi kommer att åka till Khao Lak den 29/3 med Fritidsresor. Vi åker till Krabi och sedan buss till Khao Lak, är det någon som åkt den bussen? Finns det toalett och så? Vi ska bo på Bhandari Resort. Vi längtar så!
    Vi flög till Krabi och bodde först i Ao nang för att sedan flytta på oss till Khao Lak efter två veckor. Vi tre fick åka i en minibuss för 9. På vägen hem var det med en ensamresande farbror oxå. Den stannade mitt på för toalettstopp och dryck o tilltugg om man ville, men det utnyttjade vi aldrig. Tror det beror lite på om ni är flera som ska åka till Khao Lak eller inte, om det bara är ni kommer ni nog att få åka i en minibuss, annars blir det säkert en "vanlig" transferbuss. Det tar ca 2 timmar att åka.
    Oscar 091001
  • winters

Tänkte bjuda på lite bilder:

Underbara älskade Similan...

Nang Thong Bay Resort
    Oscar 091001
  • winters
    Tullemi skrev 2011-03-22 12:58:57 följande:
    Winters: underbart
    Ja, det är inte så svårt att längta tebaks...
    Oscar 091001
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)