• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Lyck4 skrev 2010-08-10 12:23:12 följande:
    Vilken rolig och bra tråd!
    Vi åker till Thailand den 6e-21a Oktober -10.
    Det är första gången vi reser med våra barn som är 2 och 4 år så finns massa frågor..

Vet inte hur mycket eller vad ni skrivit om tidigare så ursäkta om ajg drar upp samma ämne en gång till, Vi är lite kluvna när det gäller Dukoralen. Hur har ni gjort? Är den nödvändig. Har aldrig tagit den förut när jag varit i Thailand..

///Caroline
    vi skippar dukoral. De på vaccinationskliniken rekomenderade inte ens att ta den.
    blir man sjuk så finns det dundermedicin på plats :) eller så kan man ju ta med sig hemifrån. Vi hade med imodium eller vad de heter förra resan.
  • Thegran
    Lyck4 skrev 2010-08-10 12:38:19 följande:
    Skippar ni även till barnen?
    ja, hon har twinrix plus de vanliga vacc alla barn här i landet erbjuds. Något annat än så tar vi inte.
  • Thegran
    Tullemi skrev 2010-08-10 15:49:29 följande:
    Jag hittar ingen info om att Dukoral skyddar mot andra magåkommor också, endast mot kolera. Vi står i valet och kvalet om vi ska ta det eller ej, men om det bara är ett kolera-skydd så avstår vi nog.
    enligt vår vacc.klinik är det enbart mot kolera
  • Thegran
    MissCh skrev 2010-08-10 16:31:02 följande:
    Jag har också alltid fått information att det ger ett partiellt skydd mot en del andra magåkommer också. Jag brukar ta det eftersom det ändå minskar risken en del (har för mig att det är 30-40% skydd eller nåt?) Men pga att risken ändå är såpass stor även om man tar det brukar de inte direkt rekommendera det, jag tycker dock att det är värt det.
    ah ok, konstigt att de säger olika (men så är det ju iof oftast vad det än gäller :) )
  • Thegran

Nu går flygskatten åt rätt håll! För några veckor sen låg den på ca 2700 kr, idag är den på 2243!
    Kanske är dags att betala biljetterna snart då :)

Och enligt valuta.se får man ca 4.5 bath för 1 kr enligt dagens kurs. Tycker det börjar se lite stabilare ut! Vågar man hoppas på ytterligare höjning under hösten tro?

• Thegran
    Trulis78 skrev 2010-08-10 22:06:56 följande:
    TessaG: Jag kikade på Good Days efter att ha läst ditt inlägg om stället. Det ser ju jätte mysigt ut för bra pris! Konstigt att det verkar så mycket billigare på Long Beach än på Klong Dao (såg diskussionen om matpriser tidigare också). Hur som helst så åker vi eventuellt med två barn i november och har just för barnens skull tittat främst på Klong Dao men nu börjar jag fundera på att ändra mig. Är det svårt för barnen att bada på Long Beach så att det är nödvändigt att bo på Klong Dao? Mina barn är 2,5 och 4 och det är alltså inte så viktigt att det går att promenera med vagn på stranden för dom går ju själva för det mesta. Tror du att man får plats att bo i en superior bungalow fyra personer? Vore jätte tacksam för lite råd och kanske några bilder om du skulle orka maila mig också?
    fixar imorgon om du skickar din mailadress till min inkorg här på fl :)
    och, ni får absolut plats fyra personer i en sån bunge! det är en dubbelsäng och en enkelsäng. med en extrasäng, eller om ni tränger ihop er, fungerar det absolut! de är rätt stora.
  • Thegran
    cillae skrev 2010-08-10 22:32:42 följande:
    Vi brukar ha våran på 27-29 grader och oftast bara fläkten på på natten, och då känns det ändå kallt när man kommer in.
    vi har kört på ca 26 grader, dock utan barn med.
  • Thegran

för er som är intresserade så har jag kollat runt lite ang matpriser på Klong dao. Vi har ju diskuterat det lite tidigare i tråden.

På V.R minimart kan man äta en huvudrätt från ca 70 bath och uppåt. Mitt emot southern ska det också finnas ett ställe med priser i samma klass. Man ska även kunna köpa ris och kyckling längs gatan för 100 bath, som räcker till tre-fyra pers.
    Fick även tipset att om man vill äta billigt så ska man undvika resorternas restauranger.

Så, billig mat finns på Klong dao också alltså :) Så skillnaden jämfört med long beach behöver inte vara så farlig. Där finns ju också både billiga och dyrare ställen.

• Thegran
    winters skrev 2010-08-11 10:45:39 följande:
    Vi har oxå haft 26-28, utan barn. Men visst borde de klara det, det upplevs ju som svalt iom ACn, eller?

Hur ska ni göra med pyjamas, vissa (de flesta) kvällarna vill vi kunna gå ut med Oscar i sulkyn när han förhoppningsvis sover. Blir det för varmt med långärmad pyjamas då, ska vi bara köra på de kortärmade historierna?
    Jag själv hade ofta långbyxor på kvällarna :) Jag är iof en fryslort, men jag upplevde att man snabbt vande sig vid värmen och då blev kvällarna svala.
    Vi packar bara med kortärmad pyjamas om vi ens packar med det. dottern är varm av sig. vill ni kan ni ju ha med en tunn filt istället. finns ju "nätfiltar" som bör vara svala. Mysigt att bädda ner sig lite om man ska sova :)
  • Thegran
    winters skrev 2010-08-11 11:08:01 följande:
    Japp, så får det bli, så får han ha en långärmad på planet, för där fryser jag alltid iaf! :)
    ja, på planet behövs långärmat! och gärna lite varmare sort också. Tänker ta villervalla pyjamasen, den är varme och mjukare än pyjamasarna från tex lindex :)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)