• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

lillsussan skrev 2010-07-30 22:54:34 följande:
    Tackar för svaret. Vi är nybörjare på både Thailand och ha en liten bebis. Vi har visserligen rest runt en del innan men det blir väl lite av en annan typ av resa nu med en 7-månaders. Vad jag förstått så kanske man inte skall åka till dem största turistområdena utan hellre välja dem mindre ställena, men självklart vill man ändå ha något för sig.

Jag skall spana in Koh Lanta och dina andra förslag.
    Hade tänkt att nämna att vi var på Paradise Koh Yao i lågsäsong, det var normalt ganska dyrt nämligen, men vi betalade halva priset. Vi hade egen jacuzzi på vår terass, med utsikt över havet :) Det kostade 480 kr/natt för vår familj vill jag minnas.

Om man åker i lågsäsong är Koh Yao i allmänhet ett bra tips tycker jag, för där ligger den vackra strandsidan inåt mot fastlandet, dvs österut. Det mesta regnet kommer västerifrån vad jag förstår, och hinner vattnas av en del, vilket gör att Koh Yao har ovanligt lite regn för regionen i lågsäsong - har jag hört (det var bra väder när vi var där, men det var bara fem dagar).

Lillsussan, om du undrar något mer är det bara att höra av sig.
  • MissCh
    stockrosen skrev 2010-07-30 23:31:22 följande:
    Hm...ja...här kommer jag med mina hönsmamma-tankar...sorry men jag bara måste.

Ja, du kanske inte skall välja de allra största ställerna men välj gärna ställen där det finns bra sjukvård...vet dock inte hur det är på Koh Lanta men vad jag har förståt av andra trådar på olika thailnadsforum så körs de flesta till sjukhuset på Phuket och det är kanske inte så lätt om något händer mitt i natten etc.

Det kommer säkert inte hända något men IFALL.
    Ja, det tänker jag också på. Bor 5 minuter från ett stort sjukhus i Sverige, så man är ju van vid den situationen. Bra att kolla upp var läkare finns i förväg och så. Jag var sjuk i Ao Nang en gång, och det gick bra. En läkare fanns på gatan, och jag låg i dropp på hotellrummet - fastknutet med presentsnöre i gardinstången :)
    Men servicen var bra, en sköterska kom dit och kollade till mig, och läkaren ringde och undersökte läget och så.

Har för mig det finns sjukhus i Krabi town, men det är ju bara Phuket i regionen som har riktig internationell standard vad jag förstår.

Jag var mitt i ingenstans i Tanzania i höstas, och blev sjuk några dagar... jämfört med där är Thailand ganska bra i alla fall :)
  • MissCh
    lillsussan skrev 2010-07-30 22:57:40 följande:
    Hur gör du förresten med vagn, MissCh? Vad tar du med dig för typ av vagn?
    Jag har inte bestämt mig ännu - någon som har tips? Jag kommer ju ha en sådan liten den här gången, 4,5 månader från början, så det känns som jag måste ha en "riktig" vagn av något slag. Kanske någon trehjuling.

Förra gången var min minsta knappt två, då hade vi en lite kraftigare sulky från Brio med liggläge, det utmärkt. Man fick ta med en vagn per barn, så vi hade faktiskt en liten paraplysulky till hon som skulle fylla fem också, det var ganska skönt sena kvällar och vid längre promenader. Och när det är mycket trafik och man ville hålla koll på dem :)

Jag har köpt en bugaboo för att ha hemma, men jag köper nog någon vagn på blocket för resan.
  • MissCh
    stockrosen skrev 2010-07-31 00:10:10 följande:
    Fnissar högt. Presentsnöre i gardinstången .

Var sjukvården dålig i Tanzania? Men det var nog för att du var ute i ingenstans då? Har en kompis som är där just nu (med småbarn).
    Ja, jag var långt ute på landsbygden, långt från turiststråken. Det fanns ett sjukhus men det var ju mer primitivt. Det gick inte att ta några prover utan läkaren utgick ifrån symptomen att det måste vara malaria eller tyfoid feber, och jag därför fick både malariamedicin och antibiotika. Egentligen var han ganska övertygad om att det var malaria, för det är nästan en standarddiagnos, men jag var ganska övertygad om att det inte var det. Där var träbänkar med väntande kvinnor i färgglada tyger... jag önskar jag hade fotat. Men de har sjukvård, och den är tillgänglig för alla, så det är ju bra. Läkarbesöket var gratis, och han skickade någon till "stan" för att köpa min medicin, det kostade mig 7 kr. Säkert finns det större sjukhus med högre standard i större städer som Dar es Salaam. Var är din kompis?

Ja, det var inte så kul just då, men i efterhand var det en ganska komisk upplevelse i Thailand faktiskt :)
    Min dotter har också varit sjuk i Ao Nang, jag tycker hennes läkare var bra, han misstänkte dengue fever, men provsvaren visade att det inte var det. Hon fick antibiotika och blev bra efter några dagar.
  • MissCh

Mmm, det är svårt med vagn. Jag ska undersöka och fundera... Vid sju månader hade jag nog försökt med en annan vagn. Iofs, Cameleon är ju rätt smidig väl (har inte använt min än), för din del skulle det ju räcka med sittdelen. Men hur är den i sand och terräng? Tror du man kan gå över till endast sittdelen vid 4,5 månader, det måste väl vara för tidigt även om man kan fälla den?

Ja, den här gången har vi hyrt ett hus på Koh Lanta, via annons på Blocket. Ser jättefint ut! Många svenskar har fina semesterhus eller lägenheter och hyr ut per vecka. Det blev billigare för oss än att bo i rum på resorten, och mycket bekvämare. Sök på Blocket på Koh Lanta till exempel!

Förra gången när vi åkte runt så googlade vi på de olika platserna och hotellen, kollade på kartor för lägen och läste reviewer på sidor travelfish och tripadvisor. I de flesta fallen blev det jättebra. Det skiljer också ofta ganska mycket i pris beroende på var man bokar och vilka erbjudanden de har. I något fall var det fördelaktigast att boka direkt med hotellet.

• MissCh
    Tullemi skrev 2010-07-31 08:45:53 följande:
    Vi har precis sålt vår Chicco och ska ta med oss vår Bugaboo Bee i transportväska. Och utöver det ska vi ta med en paraplysulky till Milea som kommer vara nästan 3 år. Hon är vagnvägrare så vi tar en liten vagn till kvällsbruk som vi hooooppas att hon kommer använda. Hoppas Buggan överlever resan bara, men transportväskan ska tydligen vara superbra. Vår Chicco fick ju sig en smäll sist och blev lätt skev
    Bee ska vara en smidig vagn har jag hört. Från vilken ålder kan det räcka med Bee som enda vagn? Tror du att jag kan klara mig med bara den till en bebis på 4,5 månader och tre månader framåt?
  • MissCh
    smarres skrev 2010-08-02 17:07:05 följande:
    Annars kanske man skulle kunna köpa vagn i Thailand av nån turist som ska åka därifrån, de vore ju skönt! En sån sida vore väl bra, där man lägger ut olika användbara grejer till försäljning som man inte vill ta med sig hem. Någon som vet om det finns?!  Eller någon som åker från Samui i slutet på oktober som vill sälja en vagn kanske...?!Kan man få lite extra shoppingpengar innan hemfärd ...Flört
    Precis! Det skulle jag också vilja, köpa av någon som ska åka hem. Jag vet inte om det finns någon sida, skulle också gärna vilja ha tips om det. Vi ska till Krabi-området i mitten på mars, någon som ska åka hem då och vill sälja något av följande:
    hjälmar
    flytvästar
    babyskydd
    Glad
  • MissCh
    Mawe123 skrev 2010-08-03 10:19:12 följande:
    132 dagar kvar Tungan ute

Känns helt okej att börja jobba efter 4 veckors semester när man vet att det snart väntar 4 bonus veckor på Lanta Flört
    Hej Mawe123, Du ska ju vara på Lanta före mig... hör av dig om du kommer ha några barnprylar över att sälja som du vill lämna kvar, som flytvästar, hjälmar, myggnät och sånt... Skrattande
  • MissCh
    smarres skrev 2010-08-04 08:59:55 följande:
    Det vore väl toppen!! Ja röstar ja! Tungan ute
    Jag tycker också det är jättebra!
  • MissCh
    ulligulli skrev 2010-08-04 21:42:26 följande:
    Det blir nästan exakt 1 månad. Åker den 21:a oktober och hem den 20:e november!

Har precis bokat boende på Koh Mook, så det känns verkligewn som det närmar sigGlad.

Syns i poolenCool
    Åh, Koh Mook, dit har jag velat åka. Tänkte att när vi är nästan tre månader på Lanta så kan man ta en tur dit någon gång. Kul om du vill säga hur det var sen!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)