Inlägg från: Trulis78 |Visa alla inlägg
  • Trulis78

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

babanoos: Jag har varit på Langkawi massor av ggr då jag bott i Malaysia.

• Trulis78

Vi tog inte med vagn till 3,5-åringen förra året och det fick vi ångra. Vi ordnade vagn på plats för det behövdes på kvällarna!

• Trulis78

thelovelylady: Malaysian Airlines är känt som ett jätte fint och modernt flygbolag. På en långflygning serverar de absolut mat, säkert flera ggr (typ varm middag samt frukost med omelett osv). Tror förresten att alla flygbolag serverar mat på långflygningar när man flyger reguljärt.

• Trulis78

Hej!

Är det någon av er som har erfarenhet av Karon med småbarn (2.5 och 4.5 år). Är det svårt för barnen att bada på stranden där? Finns det något att göra kvällstid? Etc etc?

• Trulis78

Luckiest och Mileas mamma: Tack för svar! Jag tänker också så att det ju finns pool och jag vet av erfarenhet att barnen hellre badar i poolen om de får välja. Man kan ju vara på stranden och bygga sandslott och så ändå. Och så kan man väl kanske åka någon tur till typ Kata och bada om man känner för det. Eller Coral Island eller Freedom beach eller vad den heter. Kvällstid tänkte jag inte på några särskilda aktiviteter egentligen. Vi var i Kamala förra året och där fanns inte mycket alls. Vore kul med lite mer tycker jag men å andra sidan går det ju bra att åka in till Patong eller Central för lite shopping annars som förra året. Vi har kikat på en resa över jul och nyår och i så fall på Sun Garden Phuket Orchid Resort & Spa. Någon som vet något om det hotellet?

Jensa: Åh vad avis jag blir på Perhentian, vill också! Men du, inte åker ni dit nu någon gång va? De har ju rätt kraftig monsun där fram till och med mars, bara en liten varning.

• Trulis78

Nu har vi bokat och betalat en resa till Karon beach på  Phuket. Vi hade ju tänkt göra en långresa på två eller tre månader med bokad utresa i mitten av januari men eftersom jag fått nytt jobb blir det inte så. Så nu blir det istället en vanlig charterresa två veckor över jul men det blir roligt det med.

Vad gäller strandhanddukar har vi alltid använt saronger, dom är stora och bra att ligga på och torkar fort. Och så är dom ju inte tunga heller så de är lätta att ta med sig.

Jag håller också tummarna för att vädret blir mer stabilt. Visst brukar väl december vara fint på Phuket?

• Trulis78

mileas mamma: Vad roligt, då är vi där samtidigt! Er tjej är lika gammal som min yngsta dotter också så hojta till om ni letar leksällskap! Jag tycker absolut inte att det gör något om det är disigt/molnigt, snarare kan det vara skönt att slippa den extrema värmen och solbrännan. Däremot vill man ju helst inte ha regn hela dagarna för då kommer man ju inte ut. Men risken ska ju inte vara så stor i december. Jag har varit i Thailand under sommaren då det ju är regnperiod men inte upplevt regnet som något problem så det skulle ju vara typiskt om man fick problem i jultid!

• Trulis78

Dolphin: Malaysia är jätte fint på sommaren! Dom har ju sin monsun på östkusten under nov-mars och västkusten har ingen stark monsun alls. Perhentian Island som  alla pratar om är super de månader du nämner (kanske inte riktigt oktober då).

• Trulis78

Dolphin: Det beror på vart i Thailand du åker. Nere kring Phuket, Krabi kusten tycker jag att det är ok om man ska vara vid havet så att säga. Förra året var vi i Thailand fram till början av april med en nästan två-åring och en nästan fyra-åring och det var inga problem alls så länge vi bara ville bada osv. Vi avstod dock från att göra utflykter eftersom det var så varmt. Flera barn som kom tillbaka från elefantturer på dagtid var rejält slitna och uttorkade. Bangkok är väldigt hett och fuktigt i April enligt mig. Har inte haft med mig barn dit under den perioden men varit där själv då. Man vill inte gärna gå omkring ute, men ska man bara shoppa och håller sig i köpcentrum med AC någon dag eller två så funkar det kanske.

• Trulis78
    Matillin skrev 2010-12-13 22:03:27 följande:
    Jag har tips på ett superbra hotell i Karon men såg att det kostar 1300 kr natten nu.
    Orchid resort.
    Jag gillade Karon bäst i phuket, näst efter det Kata där var finare strand men mycket mindre.
    Åh vad roligt att du skriver det! Vi ska bo på det hotellet i Karon när vi åker nu med två barn på 2.5 och 4.5 år!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)