Inlägg från: Smilla75 |Visa alla inlägg
  • Smilla75

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

obelix skrev 2011-01-29 22:55:40 följande:
    Hej

Av ticket som vi va i kontakt med när vi skulle boka resor så skulle man absolut inte med aerosvit (stavning??)  framför allt inte om man åkte med barn? vet inte riktigt varför med de sa så, men vi bokade inte med dem...

vi letade priser på flygresor.se var hittade ni era?

Har ni lång väntan vid mellanlandningen?
    Det är säkert bara för att de inte samarbetar med Aerosvit. Vi reser med dem eftersom inget annat bolag kan matcha deras priser (om man vet hur man ska söka). Vi betalar under 17 000 kr för oss fem personer. Servicen är super, mycket bättre än charter. Nackdelar att de inte har reservflyg, kan bli förseningar plus att Kievs flygplats är urtrist.
  • Smilla75
    Tullemi skrev 2011-01-30 09:10:28 följande:
    Ah, äntligen är Lucas på bättringsvägen och har inte kräkts sen igår på dagen. Hoppas hoppas. Jag tänkte fråga en sak i denna tråd, något som inte har med Thailand att göra men jag vill inte fråga på övriga FL eftersom man kan få så dumma svar ibland
    Lucas är ju alltså magsjuk och antagligen på bättringsvägen- ingen av oss andra är magsjuka eller känner av nåt. Milea har längtat efter förskolan jättemycket (pratat om kompisarna när vi var i Thailand) och skulle egentligen gått dit imorgon, ca 3 timmar. Instiktivt så känner jag att hon borde vara hemma, för hon skulle ju kunna vara smittobärare (man vet ju aldrig) men samtidigt är hon frisk /pigg och glad och vill gå. hur skulle ni gjort? Hållt henne hemma eller låtit henne gå dit?
    Tycker inte hon behöver vara hemma då hon sannolikt inte är smittobärare. Det här handlar nog mer om att Lucas stackars mage blivit helt förstörd, precis som det var för min son.
    obelix skrev 2011-01-30 09:06:49 följande:
    Hej

Ja det kanske är så... fast jag tror  att man kunde boka flyg med dem med aro.... fick för mig att de sa att det va dålig  service och jätte trångt.  Hur är det med väntetiden vid mellan landningen.

Att åka med dem om de nu är bra är ju 10000 kr billigare än att fylga med de vi gör Qatar, ca 1,5h väntetid i doha.

Ska kanske boka med A... nästa gång då... vi planerar just nu nästa års resa, innan vi kommit ivägpå denna... om det funkar bra med barnen så blir det nog 4veckor nästa år oxå...
    Vi tyckte ju att servicen var mycket bättre än charter och även jämfört med Finnair. Tex var alla väldigt trevliga, de tog ut drinkvagnen hela tiden (allt är gratis), till mig som hade tre barn gav de 1,5 liters juiceflaskor för att vi skulle slippa sitta där med fem skvalpande muggar. Vi var verkligen nöjda. Trångt är det väl alltid om man åker turistklass men de flyger ju med Boeingkärror precis som alla andra. Det är två timmars väntan i Kiev både dit och hem men innan man hinnit av flyget, gått på toa osv så är det ju dags att gå till gate igen. Qatar är säkert bättre men 10 000 kr är ju mycket pengar. Förrestem, det fanns ingen underhållning i stolsryggarna, om man nu tycker det är värt att betala för.
  • Smilla75
    Millans hustru skrev 2011-02-03 15:33:33 följande:

Funderar lite på packlista inför resa till koh lanta.
    nu undrar jag, ska vi ta med tunna fleecetröjor?
    Regnkläder?
    Vindjackor?
    Komemr mysbyxor användas annat än på planet?
    Strumpor?

Vilken är det nu som är oslagbart bästa solskyddssprayen?! (dottern avskyr att bli insmord men det komemr ju ske minst tre gånger om dagen, elelr hur?)

Kostar schmpoo o balsam o solskyddsfaktor 50 som hemma eller dyrare?

Hjälp tack!

Nej, inget långärmat eller långbenet behövs såvitt man inte vill ha det mot myggen och då måste det vara svalt. Det är varmt och fuktigt. Jag hade inte velat ha regnkläder. Man har ju bara t-shirt och den kan bytas om man blir blöt. Inga mysbyxor mer än på planet. Inga strumpor heller!

Vi smörjer bara de delar som inte täcks av UV-dräkten, 2 ggr per dag med faktor 50.

Något billigare än hemma, typ 300 bht för solskydd för barn. Schampoo är billigt med lokala märken men inte med importerade.
  • Smilla75
    BrödernaBus skrev 2011-02-11 11:38:59 följande:
    Hej!

Jag har inte läst hela tråden eller ens nån tråd om Thailand för det finns så många. Men jag tänkte be er om råd för den 6/3 åker jag till Phuket (Karon) med svärmor och mina två söner - den ena är 2 år och den andra 8 månader.

Vi behöver ha två vagnar med oss eftersom båda sover på dagarna men ska man ha två små smidiga vagnar typ BabyTravel Bangkok (som vi har till tvååringen) eller behöver Lillfisen ha sin vanliga vagn som är en Brio Happy?

Och den lilla pojken har ju inte blivit vaccinerad så honom måste man släpa med mat till eller finns det att köpa där? Han äter välling, gröt och burkar (eller vår mat om det funkar) Känns lite trist att släpa på matburkar men man kanske måste?

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd ni kan komma med.

Tack på förhand!

/Marie
    Han kan äta maten i alla fall, små barn blir inte särskilt sjuka av gulsot. Barnmatsutbudet är mycket begränsat i burkform men oändligt på menyerna!
  • Smilla75

Jag har druckit dukoral både vid graviditet och amning. Det avråds inte.
    Vi har gett dukoral till alla barn över 2 år. Turistmage brukar vi väl ändå få lite grann men man inbillar sig att det gör någon nytta.

• Smilla75
    ulligulli skrev 2011-02-18 14:17:44 följande:
    Oj, jag fick pris från Jordenresor nu och det var 43000:- för 2 vuxna + en  4åring och en 7 åring!
    Sjuuukt dyrt
    Så tokigt. Vi betalar 4000 kr per biljett till Bangkok.
  • Smilla75
    hag7 skrev 2011-02-18 15:18:26 följande:
    Smilla:när ska ni åka ?
    November med Aerosvit.
  • Smilla75
    ulligulli skrev 2011-02-19 10:08:17 följande:
    Är det någon som flygit med Aerosvit?
    Vi flög med dem förra året och har bokat i år igen. Prismässigt kan ju ingen matcha dem men servicemässigt var de också bra. Något helt annat än Finnairs otrevliga finskor...Fast ingen underhållning i stolsryggarna och de har inga plan som står så det kan bli följdförseningar. Vi betalar dock hellre 17 000 för vår familj på fem än som många här - över 30 000!

Noble House som det skrevs om här är trevligt och alla verkar trivas. Själv tycker jag dock de har för små bungalows och för enkla, stenhårda sängar.
  • Smilla75
    MissCh skrev 2011-02-19 23:51:05 följande:
    Jag funderar på de där Cherekringarna som många skrivit om tidigare i tråden.
    - Är det värt att lägga lite pengar på att köpa dem istället för vanliga armpuffar?
    - Funkar de även för större barn, har en 4,5-åring som är vattenvan men inte kan simma?
    - Har läst att de kan halka av armarna lättare än vanliga armpuffar, något som ni märkt?
    De kan definitivt inte halka av, helt omöjligt. Köp de röda i så fall. Men det är väl ett gränsfall med ett så stort barn.
  • Smilla75
    MissCh skrev 2011-02-23 09:07:39 följande:
    Åh, det låter ju toppen. Vi kommer om tre veckor... längtar nu. Vet du om det finns spraybalsam för barn eller ska man ta med det? Vi har två flickor med långt hår som tovar sig jämt...
    Det finns överallt!
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)