• MissCh

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

Tös021 skrev 2012-12-18 11:13:24 följande:
    Å här tror jag att jag går med om det är okej? Är sugen å i full gång med att planera en thailandsresa, detta ska bli min första gång till thailand och med mig ska jag och min man ha våra två barn då (2år och 4år) vi planerar att resa januari 2014 men jag behöver lugna mina frågor och min man lite jag vill ha tipps på alltfrån flygresan hur får man den att fungera "perfekt" hir ser det ut är det nån som rest till karon beach? Vad kan man göra där finns det tillgång till shopping ? Mm.. våran största utmaning kommer att bli flyget då jag är så enormt flygrädd men har valt att trotsa denna.. därför vill jag ha tipps så resan går så smidigt som möjligt..
    Välkommen :) Jag reste också med familjen när barnen var knappt 5 och knappt 2 år, vi var borta i tre veckor och det gick jättebra. Sen har vi varit en längre gång när barnen var 7, 4 och 0,5 år. Tipsar gärna om diverse allmänna saker, kanske inte har så mycket att komma med kring just Phuket dock (gillar som många andra här Koh Lanta mycket bättre). Men det är ju så olika och många åker ju till Phuket och tycker det är bra. Vi var på Kata en vecka nästan under första resan av de jag nämnde här ovan, och var inte så nöjda. Men det var bra shopping på Central i Phuket town. På andra resan var vi bara en helg i Phuket town, för vi hade lite ärenden. Och så var vi på Phuket zoo, men det kan jag inte rekommendera. Däremot minns jag att jag tyckte att FantaSea showen på första resan var väldigt bra!

När det gäller flygresan så tycker jag det är bra om det är nattflyg och direktflyg till Bangkok (eller Phuket förstås). Då är det lite spännande i början, sen sover de, och sen är det dags för lite frukost och lite spännande igen och så landning. Alltid lite stressande att resa med barn, men det brukar gå bra. Vi tar med lite mutor, några små aktivitetsgrejer och ipads. Oftast har vi inte använt det mesta sen (jo, ipadarna...).

Lycka till med planeringen :)

• MissCh
    Smilla75 skrev 2012-12-19 08:44:45 följande:

Du hittar nog fler mysiga restauranger på lanta än någon annanstans i Thailand.
    Shopping är det dåligt med om man inte vill ha kopior, är det OK så finns mkt att välja på.  
    Håller med, massor av mysiga restauranger, och olika sorter och prisklasser även riktigt bra ställen.
    Shopping - man får åka till Phuket närmast för bra shopping tror jag, finns förstås varuhus och lite mer än på Lanta i Ao Nang också, men det är inte så mycket. Bäst är Bangkok förstås, många passar på att stanna där ett par dagar på hemvägen till exempel, när man ändå ska byta flyg i Bangkok. 
  • MissCh

Lite smycken, tygväskor, flip flops, kläder mm kan man förstås köpa på marknaderna på Lanta.

• MissCh
    TomMon skrev 2012-12-20 07:35:15 följande:
    Hade inte tänkt åka nästa år men... Någon som har bra tips på familjerum i Ao Nang? Har ni någon erfarenhet av Timber house?

Ingen erfarenhet av Timber house, men kan tipsa om Phra Nang Inn som har bra läge och bra basic "connecting doors" rum som blir utmärkta familjerum (markplan, nära poolen).
  • MissCh
    TomMon skrev 2012-12-20 15:23:18 följande:
    MissCh: Tack! Blev dock lite besvikna på Phra Nang Inns pool när vi var där och kollade i somras, den ligger väl väldigt mörkt?
    Jag vet inte, har för mig att det inte är så mycket skugga men minns inte riktigt. Det växer lite träd/buskar så det faller lite blad i vill jag minnas. Men den ligger mellan husen, lite inklämd kanske eller det är ju ingen fri utsikt i alla fall. Överhuvudtaget är det ju ingen lyxkänsla precis, typiskt trestjärnigt men helt ok och toppen , bra connecting rum och toppen läge. 

Vi har också bott på Orchid, där är superfint med poolen tycker vi. Vi bodde alla fem i en liten egen bungalow med direktaccess till poolen. Den var mysig men det blev ju förstås förfärligt trångt. Vet att de har connecting rooms också, som vi funderade på, men de ligger i den stora byggnaden, den har balkonger mot poolen men ingång på andra sidan. För övrigt var deras restaurang riktigt bra, bästa stället att äta på i Ao Nang tyckte vi, förutom om man vill äta fisk i solnedgången förstås.
  • MissCh
    Marsipanprinsessan skrev 2012-12-28 17:56:27 följande:
    Slänger in en snabb fråga här och hoppas någon kan svara... Åker till Khao Lak i februari, dottern är 1 och 1/2. Alla hennes kläder från i somras är i princip urvuxna, bör jag köpa lite nytt att ha med på resan eller finns det barnkläder där?? Har ingen aning om hur utbudet ser ut.
    Jag tycker det är bättre att ha med sig, dvs köp lite nytt (eller begagnat). Utbudet där är ganska skralt tycker jag om det ska vara riktigt billigt, marknader etc, annars får man köpa i varuhusen. Det är i och för sig lite billigare än hemma, men kostar ändå, och det är ju inte så kul att behöva hålla på med det där på semestern. Jag tog med för lite hemifrån till mina sist, tyckte inte det var så lätt att köpa där så min mamma fick gå hem till oss och skicka ner lite med posten :)
  • MissCh
    Norken skrev 2013-01-02 21:16:52 följande:
    Hur brukar ni göra med era telefoner. Köper ni kontantkort där nere eller kör ni med holidayphone?
    Är så i valet och kvalet....

Sist nyttjade vi inte telefonerna alls, men denna gången när vi säkert ger oss iväg lite på egen hand känns det bra att ha med telefoner.  
    Köpt kontantkort där, enkelt och billigt.
  • MissCh
    Marsipanprinsessan skrev 2013-01-03 22:57:06 följande:
    Måste fråga, kanske jättedumt, men vi har tre små barn varav lillan fyller 2 i maj. Hur skall jag tänka när det gäller trafiken i Thailand? Tar folk med bilstolar till så små barn...? Förra gången vi var i Thailand var grabbarna 3 och 4 år, hade inga stolar eller så. Landar i Phuket och det ser ut att vara lång resväg till Khao Lak. Förlåt dum fråga men blev lite nojjig hela plötsligt...
    Vi tar med bilstol eftersom vi stannar länge. Ska man åka ett färre antal sträckor under en kortare tid kan det kanske vara bättre att boka resorna med ett bolag med bilstolar, som Kidsonboard som nämnts (vi har använt dem när vi var iväg på en treveckorsresa, det fungerade bra).

Trafiken är ju bland det farligaste i Thailand, så det är väl befogat att fundera över det :) 
  • MissCh
    Karolina75 skrev 2013-01-06 14:56:59 följande:
    Någon skrev om nya familjebungalows på charlie beach resort på Koh Mook. Efter sådär en månad har jag nu fått svar av dem efter att ha kontaktat dem. De säger att det inte finns familjebungalows men att det finns bungalows med "conecting door" via terassen. Antar att det betyder två bungalows som sitter ihop med samma uteplats. Hade ni vågat bo så med en 3 och en 6-åring?! Min man tycker att det nog inte spelar någon roll om rummen binds ihop mellan uteplatsen eller via vårt vardagsrum som hemma, men jag vet inte... Är det någon som har erfarenhet av att bo så? Det är så svårt att hitta rum för fyra personer annars om man inte vill bo som packade sillar!
    Connecting doors brukar betyda att det finns en dörr mellan rummen! Den är låst om det är olika som hyr, men man kan hyra båda rummen och ha dörren öppen :)

• MissCh
    femman skrev 2013-01-06 21:11:39 följande:
    Hej!

Ska åka till Thailand för första gången nu i februari med make och två barn, 3 och 7 år gamla. Är dock LIVRÄDD för två saker. Magsjuka och maneter.

Kan jag ge barnen/oss vuxna något förutom Ducoral? Och hur pass vanligt är det med maneter??    
    Menar du vanliga maneter eller sådana där extremt ovanliga livsfarliga maneter typ kubmaneter? Vanliga maneter finns då och då, och man kan undvika att bada efter det regnat och blåst när havet är grumligt. Min dotter brände sig på en manet förrförra thailandsresan, hon skrek och det gjorde ont, fick vinäger från hotellet och hade prickar på armen kvar ett tag sen. Men det är ju ingen katastrof om det händer. Man kan minska risken också genom att ha långa ärmar och ben på badkläder för barn. Den andra sortens manet är så extremt ovanlig att man kan lägga den oron åt sidan helt tycker jag, vi utsätter oss för många större risker hela tiden utan att tänka så. 

Den viktigaste risken att tänka på och göra vad man kan för att minska tänker jag är trafiken. Sen beroende på vart man ska så känns det angeläget att försöka undvika mygg/dengue.

Angående magsjuka så visst kan man få dålig mage nån gång, men jag upplever inte Thailand som ett land där det är extremt stor risk. Förra gången fick jag inget på tre månader. Två av de andra var dåliga varsin gång i några dagar. 
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)