• Thegran

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)

ser förövrigt helt ok ut med bathen!
    100 sek = 422.151 bath enligt XE.com

• Thegran
    Mawe123 skrev 2010-07-06 11:46:50 följande:
    På forex är köpkursen 0,2533

100 kr = 395 bath

Någon som följt med och vet hur kursen gått senaste halvåret?
    forex har dock rätt rejäla påslag, vilket gör att man får sämre kurs hos dem.
  • Thegran
    Mawe123 skrev 2010-07-06 17:29:06 följande:
    Ja jag ser det, to m. vi på banken har bättre kurser än dem, var växlar du?
    Vi tar ut på plats.
    tar ut en liten summa på banken hemma innan vi åker. Nu har vi dock en del bath liggande sen förra resan som räcker iaf första dagen.
  • Thegran
    winters skrev 2010-07-07 15:14:42 följande:
    Angående väskor på Gekås så kikade jag lite hastigt. Det fanns "vandringsryggsäckar" på ca 70 l för 379-399 kr. Sedan fanns det stora trunkar med hjul, det stod inte på skylten hur många liter de var på, men de såg större ut med mitt snabba ögonmått, 299 kr har jag för mig att de kostade.
    Tack för rapport!

Ska kolla in utbudet när vi åker dit om några veckor :)
  • Thegran

ja, om några veckor ska vi till ullared. tänkte passa på att köpa lite grejer som kan roa dottern på flyget. Tips på vad som kan passa en 2åring?

Jag har tänkt;
    rittalva/ritplatta
    bok med klistermärken som man kan flytta runt
    liten ask m. kritor och ett block
    bärbar dvd med barnfilmer

vad finns mer?
    tänkte ha ganska mycket smågrejs så man kan ta fram något nytt med jämna mellanrum.

• Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-07 20:04:08 följande:
    Hej i tråden!

Någon som varit i Krabi med småbarn? Tycker det verkar lite jobbigt att "vara tvungen" att ta båt varje dag för att komma till fina stränder...

Har tidigare varit 2 ggr på Koh Samui och också Koh Chang och Koh Phangan. Men nu vill jag se andra delar av Thailand. Funderar på Krabi eller Koh Lanta...

Någon med erfarenheter av dessa?
    Lanta har vi skrivit massa om i tråden, så kolla lite bakåt :)
    eller är det något spec du undrar?
  • Thegran

lantafantaster, någon av er som varit på Koh Por och/eller Koh Talabeng.
    vi började flundra på att hyra en long tail och ta de två öarna. vad tror ni? är talabeng så fantastiskt som det låter?

• Thegran
    Mitt livs lycka skrev 2010-07-07 20:16:17 följande:
    Njä, jag vet inte vad jag undrar egentligen! Obestämd Men är lite nyfiken på erfarenheter från Krabi... Vad jag förstår så är det inte Ao Nang en jättefin strand utan man bör åka iväg till andra stränder typ Railey Beach. Dock tycker jag personligen att det verkar lite jobbigt då man har en ganska liten en på två år... Men jag vet ju inte.... Glad
    ao nang har jag inte varit i, men hört mycket negativt.
    vi funderade lite på det vi med, men har bestämt att skippa. railey är jag lite sugen på att se däremot. och klong muang som också ligger där i trakten.
  • Thegran
    MissKaos skrev 2010-07-07 22:04:27 följande:
    Lanta lär ju inte vara så vackert efter vad man har hört -men ska vara lätt att köra barnvagn på stranden osv. Vi lurar på Koh Lak för att det ska vara finare där. OM det nu stämmer. Jag blev lite kär i Phangan när vi var där bodde då på Panviman.com (det är det enda "bra" hotellet där) Och det var verkligen fantastiskt. Skulel inte rekomender angn att åka bil över den ön med barn bara. Isf deras privata båt-pick-up servic på Samui. Krabi är fint, vi gillade det mkt. Railay är vackert! VI bodde ovanför/efter Au nang och det var trevligt fast vi tog båten vidare varje dag. Inte så kul med småbarn kanske...
    Jag tänker kompletera barnvagnen med bärsjal så man kan röra sig ute om vi åker. Tror itne vi ska göra utflykter direkt denna gången utan bara njuta av att vara i mitt älskade Thailand (längtar dit igen såå)

Läser om era packningsbekymmer, vad är det som ska packas i vacuum o varför? *puckad* Jag har alltid haft en väska bara. Dom har ju blöjjer mm på seven-eleven och T-shirt säljer dom ju i varenda hörn?  Och, tvättservice finns? Och handtvättmedel  och tvätt i haldfatet som en trist (men funktionell)lösning. Eller, blir det så mkt som måste med med lillkråkan? 
    Det finns vackra ställen på Lanta. Speciellt söder ut på ön. Lanta är även en bra utgångspunkt för att åka ut till öarna.

I vacuum påsar packar man kläder, reser man med barn tycker iaf jag att det är bra att ta med så man vet att man har. På tex Lanta är ju inte klädutbudet så stort...
    sen är de bra att ha på vägen hem, efter man shoppat loss i bangkok ;)
Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del 8)